Geir Helge selger den gamle Audien sin – for over fire millioner kroner!

Audi Sport quattro ble bygget i bare 214 eksemplarer. Nå kan du få kjøpe den ene av dem.
Audi Sport quattro ble bygget i bare 214 eksemplarer. Nå kan du få kjøpe den ene av dem. Foto: Foto: Privat

Janteloven gjør at at han annonserer den i Tyskland.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Geir Helge Hagen (49) fra Bergen er en skikkelig heldiggris. Han har nemlig bilen som veldig mange drømmer om, men som svært få får sjansen til å realisere: En vaskekte Audi Sport quattro SWB.

Grunnen til at det er få forunt å bli eier av en slik, er tilgangen på biler. Ikke mer enn 214 stykker ble laget totalt.

Men en av disse er faktisk til salgs nå!

Kort, lett og unik

La oss ta en nærmere titt på hva dette egentlig er for noe aller først:
Audi revolusjonerte på mange måter bilsporten tidlig på 80-tallet da de lanserte sin quattro.

Alt annet ble gammeldags, nærmest over natten, enten de nå var hissige Escorter med hylende BDA-motorer, brede Opel Ascona 400 eller Lancia Stratos med midtmotor. Det var tøft og barskt redskap det også – for all del. Men Audi var i en klasse for seg i et par år før konkurrentene fikk summet seg såpass at de kunne svare på angrepet.

Audi Sport quattro var en modell utviklet for Gruppe B rally, og ble solgt som produksjonsmodell i et begrenset antall for å tilfredsstille homologerings-reglene. Kravet var minimum 200 biler ut for salg til oss vanlig dødelige, som kjørte bil uten startnummer på døra og kartleser i passasjersetet.

Audi laget altså 14 biler til. Denne modellen hadde et lettere karosseri og 32 cm kortere akselavstand. Samtidig som Kevlar ble en vesentlig bestanddel i produksjonen på denne for å holde vekten nede.

Se hele annonsen og alle bildene her:

Faksimile fra mobile.de
Faksimile fra mobile.de

Var alltid for sen

Disse bilene er for lengst både klassikere, legender og ikoner – ja, alt på en gang.
Dette i sum gjør at bilene ofte koster en god slant om man vil ha en. Dessuten selges de ofte nesten skremmende fort.

Det fikk også Geir Helge erfare.

– Ja, vet du hva. Jeg ønsket meg inderlig en slik bil i 10 år jeg før jeg ved en tilfeldighet kom over denne i 2014 og kjøpte den i en kombinasjon av panikk og angst, forteller han når Broom slår på tråden for å høre litt mer om både bilen og salget.

– Jeg forsøkte flere ganger å få kjøpt en slik bil, men var alltid for sent ute. Bilene var solgt da jeg oppdaget annonsene og tok kontakt, forklarer Geir Helge videre.

– Har du hatt noe respons på annonsen?

– Ja, noe, men ikke veldig mye. Den er imidlertid ganske nylig lagt ut, så jeg regner med at det kommer, forklarer den hyggelige selgeren optimistisk.

– Akkurat nå er jeg i mail-dialog med en italiener. Men bilen er både dyr og kjøperne, som ofte er samlere, er kresne. Vi får se hvordan det ender.

Audi: Fra raring til luksusbil

Lei norsk jantelov

Audis femsylindrede motor er legendarisk - akkurat som bilen. Foto: Foto: Privat
Audis femsylindrede motor er legendarisk - akkurat som bilen. Foto: Foto: Privat

– Du annonserer den i utlandet – hvorfor det egentlig?

– Det er flere grunner til det. Man når jo et mye større marked på mobile.de enn man gjør på finn.no, selv om jeg gjerne ser at bilen blir i Norge.

– En annen ting er janteloven. Den er stor og sterk her i gamle Norge, altså. Man blir liksom ikke unnet å ha noe som er fint, flott og kostbart. Da er man automatisk "drittsekk".

– Men jeg har ikke akkurat ligget på sofaen mens jeg skrapte sammen pengene for å oppfylle drømmen. Selvfølgelig har jeg vært heldig. Men det har også vært mye, hardt og målrettet arbeid bak det å realisere en slik drøm.

– Kall meg gjerne litt hårsår, men det blir derfor litt dumt når folk går forbi bilen og nedlatende fastslår: Det det der er bare en kopi. Typisk jantelov, mener han.

– Det kjøret hverken orker eller gidder jeg. Slik sett er det letter å forholde seg til et internasjonalt marked. Der er det mer tradisjon for kostbare biler, sier han.

Samtidig understreker han at man kan være like lykkelig og stolt med en bil, til 30.000 kroner også.

– Det er det som er så fint med bilhobbyen. Den er – eller burde være – klasseløs. Jeg kan glede meg like mye over en langt billigere bil også, jeg, forklarer han.

– Ja, for prisen på 459.000 euro (drøyt 4,2 millioner kroner) er jo frisk?

– Ja visst! Det er vanvittig mye penger for en gammel bil, selv om den er aldri så fin, om man ser slik på det.

– Du har gjort en del med den også?

– Ja, her har alt av slitedeler blitt skiftet. Dessuten var lakken litt slitt da jeg kjøpte den. Dette er fikset opp i nå og bilen er vel så fin som det er mulig å få den, tror jeg.

Denne Audien finnes egentlig ikke

Hva gjør man med 4 millioner på kontoen?

En original Sport quattro i rally-utgave, står nå på ønskeliste til Geir Helge. Illustrasjonsbilde
En original Sport quattro i rally-utgave, står nå på ønskeliste til Geir Helge. Illustrasjonsbilde

– Har du brukt den mye i sommer, da?

– Øøøh... Tre mil...

– Hæ???

– He, he... Du hørte riktig. Tre mil. Det er jo også en av grunnene til at jeg selger, legger ha til.

– Mulig at det er frekt av meg å spørre, men noe sier meg at jeg aldri får oppleve dette selv, så hva gjør man når bilen er solgt og det står mer enn fire millioner kroner på kontoen?

– Det trodde jeg at du som bilentusiast visste. Man kjøper så klart en bil, pareres det kjapt.

– Selvfølgelig! Dumt spørsmål. Hva topper denne?

– Jeg er jo litt glad i Audi, så nå står en ekte Rally quattro på ønskelisten.

Det er jo litt tid igjen til jul, så la oss håpe at Geir Helge får oppfylt det ønsket. Vi krysser også fingrene for at den unike Sport quattroen finner en nye eier som tar godt vare på den.

Audi er 50 år i år. Les den spennende historien her:

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært