Dette er bilen som nekter å dø!

En allerede svært kompetent offroader har blitt enda heftigere. Broom-Benny dro til Sverige for å kjøre G500 4x4².
En allerede svært kompetent offroader har blitt enda heftigere. Broom-Benny dro til Sverige for å kjøre G500 4x4².

Nå har den også blitt verdens råeste offroader.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den debuterte helt tilbake i 1978, og var aldri ment å skulle bli noen vanlig bil ute i trafikken. Nei, Mercedes Geländewagen var først og fremst tenkt som et militærkjøretøy. En primitiv og rubust sak som skulle tåle juling – men ikke akkurat drive med ting som komfort og motorveikjøring.

Men så feil kan man altså ta. Bilen ble nemlig veldig kjapt en stor hit, her hjemme var den blant annet favoritten til veldig mange nyrike japper tilbake på 80-tallet. Gjerne med litt ekstra offroad-pynt her og der, fulgehund i bagasjerommet – og store hjul som aldri fikk rulle på noe annet enn asfalt.

Heftig spesialversjon

Selv om mange av oss kanskje ikke liker å innrømme det, begynner det å bli lenge siden 80-tallet. Men Geländewagen holder fortsatt koken. Flere planer om å legge ned produksjonen har blitt skrinlagt, rett og slett fordi kundene fortsatt vil ha bilen.

Da er ikke Mercedes dummere enn at de har sørget for en rekke spesialversjoner som har holdt interessen ekstra godt oppe. En av dem er en særdeles heftig utgave som har fått navnet G500 4x4².

Forleden ramlet det ned invitasjon til å kjøre den i riktige omgivelser, i Sverige. Og Brooms bilekspert Benny Christensen var ikke vond å be!

Han er ute på tur for å finne ut hvor rå denne bilen egentlig er. Nå tar vi en telefon for å finne ut hvordan det går.

Ring, ring

Denne Geländewagenen er det ikke så lett å stikke fra ...

4,5 millioner!

– Hei, Knut! Nå er jeg søkkvåt og kald, men tror du det gjør noe? Nei! Dette er nemlig utrolig morsomt! Jeg har vært ute i en knalltøff offroadløype i flere timer, og det er ikke bilen som gjør at jeg er våt og kald. Jeg har ofret meg for å få gode bilder, for det fortjener virkelig denne bilen!

– Vi hørte rykter om prislapp på fire millioner, det kan vel ikke stemme?

– Nei, det er nok for lite. Denne koster 4,5 millioner kroner! Helt vanvittig, men det er faktisk bilen også. Mercedes har rett og slett tatt en Geländewagen, bygget den om uten å tenke på hva det koster – og gjort den helt ekstrem. Utgangspunktet har vært å lage verdens råeste fabrikkbygde offroader. Og uten at jeg skal påberope meg å være en ekspert på det området, tror jeg nok de har ordene sine i behold, sier Benny.

Bakkeklaring på voldsomme 40 (!) centimeter er noe av det du første legger merke til på G500 4x4².
Bakkeklaring på voldsomme 40 (!) centimeter er noe av det du første legger merke til på G500 4x4².

Nå skal den krympe og bli liten offroader

Trodde ikke var mulig

– Såpass, ja... Hva har de egentlig gjort?

– Mye! Her er det seriøs bakkeklaring, større hjul, bredere skjermer, nytt understell, nye bremser, fire diffsperrer – ja, de har rett og slett gjort alt de kan for å forbedre allerede svært gode offroadegenskaper. Bakkeklaringen er for eksempel på voldsomme 40 centimeter! Selv en ganske høy kar som meg, må ta i litt for å komme meg opp og inn i bilen. Noe sier meg at dette neppe blir vanlig som konebil!

– V8-motoren har et vanvittig moment, og den er råsterk i terrenget. Vi snakker bensinmotor på 4 liter og 422 hestekrefter. I sum er dette en bil som kan klare ting jeg ikke trodde var mulig. Vi har holdt på i skogen og i en mildt sagt krevende offroadløype flere timer nå, og den innfrir på alle områder. Rett og slett utrolig imponerende!

Bare én utgave

– Samtidig er dette en ganske merkelig bil. Den er moderne, samtidig som den er veldig gammeldags på noen områder. Mercedes har pyntet mye på interiøret siden 1978, men det føles fortsatt litt som en tidsmaskin. Det samme gjør det utvendige designet. Det er ikke mange nye biler der du kan pansertuppene fra førersetet. Det kan du her. Og for offroadkjøring er det naturligvis kjempesmart, du vet hvor du har bilen hele tiden!

– Mercedes lanserer den forresten i kun én utgave. Her slipper du også å bruke masse tid på å skreddersy bilen din. Det eneste valget er i utgangspunktet fargen. Og jeg synes den er knalltøff i gul! Denne legger du merke til. Når det er sagt er det nok helt sikkert slik at kjøperne kan få akkurat det de vil. Kjøper du bil til 4,5 millioner, fortjener du vel såpass!

G63 AMG 6x6: Her kommer du garantert fram til hytta!

Uovervinnelig!

– Ja, hvem er det som kjøper en bil som dette?

– Jeg har snakket med folk fra fabrikken, som er med her. De innrømmer at kjøperne kanskje ikke er de som har aller mest bruk for et offroadkjøretøy. Det er nok heller folk som kanskje har en SLR i garasjen fra før, og som synes det gjør seg med noen virkelig heftig ved siden av den. Noen skal nok også bruke den i sanden, de bor for eksempel på steder som Dubai!

– Men kunne du hatt den hjemme i Asker?

– Gjett om! Det er lenge siden jeg har fått så sans for en bil som dette! Du får virkelig følelsen av å være uovervinnelig. Det er liksom ingen ting som stopper deg, enten du vil forsere en ørken, kjøre over Finnmarksvidda, eller bare komme helt fram til setra på Fåberg. Denne bilen gjør jobben! Så får det bare våge seg at det koster, "litt". Skal det være, så skal det være, sier Benny.

Vi kommer tilbake med full test av bilen om ikke lenge.

Les mer om Geländewagen: En av de eldste nybilene som finnes

Grunn-konstruksjonen er eldgammel, men bilen holder fortsatt mildt sagt mål!
Grunn-konstruksjonen er eldgammel, men bilen holder fortsatt mildt sagt mål!

Dette er julegaven til entusiasten som har (nesten ) alt

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus