Bilkjøpere lures av kilometer–juks

Før og etter. Juks med kilometerstanden er et økende problem. Foto: ADAC
Før og etter. Juks med kilometerstanden er et økende problem. Foto: ADAC

Dette er mye vanligere enn hva du ønsker å vite.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I Europa regner man med at bilkjøpere blir svindlet for opptil 80 milliarder kroner hvert år på grunn av triksing med kilometerstanden. Det viser tall fra tyske ADAC.

Raske penger er motivet.

For hver kilometer som en bruktbil blir justert ned, blir bilen verdt fra 50 øre til én krone mer, litt avhengig av prisklasse.

I tillegg er det nesten sjokkerende enkelt å gjøre dette.

Gjort på 30 sekunder

På internett tilbys massevis av utstyr som kan brukes av de med uærlige hensikter, til å justere ned kilometerstanden.

– Ja, det er riktig. Utstyret finnes i alle prisklasser, fra avanserte enheter som koster både 10.000-15.000 kroner, og helt ned til noen få hundrelapper, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– Ikke er det vanskelig å bruke heller. Det kobles til bilens diagnoseuttak og en spesiell software gjør at man enkelt kan endre kilometerstanden. Det er nesten skremmende enkelt og det hele tar bare et par minutter, utdyper han.

Han har selv sette hvor enkelt det kan gjøres hos Simco i Fredrikstad. Simco er et av Nordens ledende firmaer på bilelektronikk. De er spesialister på å avsløre nettopp triksing med kilometerstanden og brukes av både bilbransjen, politiet og ikke minst forsikringsbransjen.

– Jeg visste at det var mulig, men hadde håpet at det ikke skulle være fult så enkelt. De demonstrerte dette på en VW Golf for meg, og jeg tror det tok 30 sekunder å stille den tilbake 40.000 kilometer. Det er betenkelig, sier Benny.

For bare noen hundrelapper kan man få et instrument til å jukse med kilometerstanden rett hjem i postkassa. Foto: ADAC
For bare noen hundrelapper kan man få et instrument til å jukse med kilometerstanden rett hjem i postkassa. Foto: ADAC

Derfor kan bruktimport være veldig skummelt

Tjener fort 60.000 kroner ekstra

– Etter en skikkelig runde med shining og klargjøring, er det faktisk ikke så enkelt å avgjøre om en bil har gått 150.000 kilometer eller 85.000 kilometer.

– Men for selger kan differansen fort bety 60.000-70.000 kroner mer i fortjeneste på en litt kostbar bil. Slik sett så er jo dette lettvinte penger, men likefullt både uærlig og ulovlig sier Benny.

– Nå går jo også den tyske forbrukerorganisasjonen ADAC ut og sier at så mange som hver tredje tyske bil kan ha manipulert kilometerstand. Det er derfor fortsatt all grunn til å være på vakt om bilen er bruktimportert, enten nå eller tidligere, sier Benny.

NAF har også uttalt at kilometerjuks kan være et av de største forbrukerjuridiske problemene i Europa. NAF tror også at dette skjer i Norge.

Bruktimport: Her er fallgruvene

MÅ sjekke nøye før kjøp

– Om tallene fra tyske ADAC stemmer, så er det både trist og tragisk. Å tro at dette ikke skjer i Norge også er naivt. Det tror jeg NAF har helt rett i. Når det er så enkelt og det ligger så mye raske penger i det, så sier det seg nesten selv, mener Benny.

Men han legger til at omfanget her trolig er en god del mindre enn i for eksempel Tyskland.

– Det man må gjøre ved bilkjøp, er å nøste i bilens servicehistorikk. Få denne dokumentert og se på sammenhengen i intervallene på tid og kilometerstand.

– Sjekk også typiske slitasjesteder som ratt, matter pedalgummi og bremseskiver. Det kan også gi en indikator på hvor landet ligger. Er man usikker, så få tatt en tilstandsrapport på bilen hos en merkeforhandler eller NAF.

– Det kan nemlig bli svært dyrt å kjøpe en bil som har gått vesentlig lengre enn hva telleverket sier. Så det kan være en god investering å forske litt på dette i forkant, avslutter Benny.

Topp 10: Disse bilene bør du kjøpe FØR nyttår

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus