Sorry, denne BMWen er allerede utsolgt

Verstingen M4 GTS blir skikkelig sjelden.
Verstingen M4 GTS blir skikkelig sjelden.

BMWs M4 GTS er en spesialmodell av en «vanlig» M4. Kun 700 blir laget, og bare én måned etter at den ble vist første gangen er den utsolgt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BMW M4 er en rimelig spesiell bil, alt i utgangspunktet. Etter å ha testet den på bane flere ganger, og på norske landeveier, kan vi slå fast at dette er noe av det råeste og morsomte BMW har laget.

Den har 431 hk, og gjør 0-100 km/t på 4,2 sekunder. Men det er i svingene den virkelig skinner. Her er den i særklasse.

Derfor var det mange som sperret opp øynene, da BMW kunngjorde at de skulle lage en spesialversjon av nettopp M4. Betydelig raskere, lettere og råere enn originalen.

Selv om den er svært kostbar, ble den utsolgt på et blunk!

Les også: BMW oppgir feil motoreffekt

700 eksemplarer

M4 GTS er navnet, og den ble vist som konseptbil i august i år. Etter det gikk ting fort. Bare et par måneder senere var produksjonsmodellen klar. Og nå, enda en måned senere, er altså alle de 700 eksklusive bilene som skal produsere, blitt solgt.

Gullfargede felger og en diger vinge på bakluka er de tydeligste visuelle forskjellene fra en vanlig M4.
Gullfargede felger og en diger vinge på bakluka er de tydeligste visuelle forskjellene fra en vanlig M4.

Noen norsk pris på denne bilen har vi ikke. Men det er en god porsjon over de rundt 1,2 millionene som er startprisen på en vanlig M4.

La oss se litt nærmere på hva som har fått kundene til å åpne lommeboka. Vi tipper følgende faktum har vært det viktigste: Dette er en av de raskeste BMW-ene som noensinne er produsert.

0-100 km/t på...

Rekkesekseren vi kjenner fra M4 er tunet til å yte hele 500 hk. Dreiemomentet har også fått en boost, fra 550 til 600 Nm.

I tillegg er vekten redusert. Med en totalvekt på bare 1.510 kilo, er den opptil 69 kilo lettere enn en vanlig M4. Det har en klart blant annet ved at panser og tak er laget av karbon.

Resultatet av dette, er at 0-100 km/t skjer på brennkjappe 3,8 sekunder.

Les vår test av BMW M4 her

Nesten ren racerbil

Men BMW lager ikke bare biler som går fort ut av lyskryssene. De er vel så kjent for kjøregenskapene. M4 GTS er såvisst intet unntak, og understellet er ytterligere tilpasset bruk på bane.

Den runder Nürburgring Nordschliefe på 7.28 minutter. Det er lynende raskt, og hele 20 sekunder raskere enn forgjengeren M3 GTS.

Så ser den også ut som en skikkelig racerbil. Den har blant annet en diger vinge på hekken, egne stylingpakke, keramiske bremser og bøtteseter i karbon.

Den har også LED-baserte hovedlykter, og verdenspremiere på organiske LED-lys – såkalt OLED-teknologi – i baklysene.

Les også: Dette har ikke BMW gjort før

Kommer til våren

Av de 700 bilene som blir produsert, skal 300 til det amerikanske markedet. De resterende 400 fordeles på resten av verden.

Det tilsier at du neppe vil møte en slik bil på norske veier med det aller første.

Men de som har bestilt, får bilen sin til våren.

Om du kan "ta til takke" med en vanlig M4, kan vi nevne at det i skrivende stund ligger fire slike til salgs på finn.no. Prisene starter på 1.229.000 kroner.

Kjøper du rett fra forhandler er startprisen 1.201.000 kroner. Men takket være nytt avgiftssystem, kan den bli nesten 130.000 kroner billigere fra nyttår...

Les også: Nå blir den 260.000 kroner billigere

Interiøret i M4 GTS er preget av alcantara og skinn.
Interiøret i M4 GTS er preget av alcantara og skinn.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus