Meny

Lasse sparer nesten 100.000 kroner i året på å kjøre Tesla

Lasse Kristiansen (55) mener taxinæringen bør dreies mer mot el-drift, men et fåtall av superladestasjoner setter en stopper for satsingen, mener han.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Skjønner ikke at så få taxisjåfører gjør dette.

Tre år har gått siden Tesla Model S ble lansert med et brak. I dag har familiesedanen solgt godt over 90.000 biler på verdensbasis, og er samtidig godt etablert her hjemme.

Lekkert design, spektakulære ytelser og null avgifter er viktige faktorer som har gjort den helelektriske bilen til en gedigen suksess i Norge.

Men i taxibransjen har det ikke tatt av. Blant 1.750 taxiløyver i Oslo, er kun ti av dem registret på en Tesla.

– Jeg fatter ikke hvorfor vi er så få som kjører Tesla i drosjenæringen. Selv sparer jeg nesten 100.000 kroner i året, bare på drivstoff og bompenger. Men viktigst av alt er miljøbesparelsen og at vi tilfredsstiller myndighetenes krav til utslipp. Tidene har endret seg, det må taxinæringen gjøre også, forteller Lasse Kristiansen (55).

Han har kjørt taxi i hovedstaden siden begynnelsen 80-tallet, men har det siste året tilbragt tiden bak rattet i Tesla Model S. Nå mener han skepsisen rundt uforutsigbarhet og kort rekkevidde ikke lenger er noe tema.

Det er ingen tvil om at Lasse trives bak rattet. Han er opptatt av et godt førermiljø, og mener Teslaen leverer svært godt både med tanke på støy og komfort.

Store fordeler som få benytter

– Som taxi mener jeg Tesla er eneste elbil som holder mål. Bilen jeg kjører er en helt standard 85-versjon med en markedsført rekkevidde på 502 kilometer. Under bykjøring reduseres dette med cirka 20%, men det holder likevel i bøtter og spann, også på vinteren.

Lasse understreker at han i 95 prosent av tilfellene ikke trenger å lade bilen på jobb – og at bilen gir ham store fordeler. 55-åringen tjener rett og slett mer penger på å kjøre Tesla.

– Bare på drivstoff og bompen

ger sparer jeg 8.000 kroner i måneden. I tillegg er vanlige servicer langt rimeligere, kontra bensin og diesel-biler, forteller han.

Men det er ikke bare de økonomiske fordelene Lasse trekker frem. Han mener elbilens støynivå bidrar til et bedre arbeidsmiljø og roligere dager på jobb.

– Det kan høres banalt ut, men det å slippe motordur både under fart og i lyskryssene er vanvittig deilig. Lukten av diesel er heller ikke et stort savn. Kort oppsummert er Teslaen en lekker og komfortabel bil som tilfredsstiller både mine og kundenes behov. At bilen i tillegg har krefter på linje med en heftig sportsbil, uten å slippe ut et eneste gram CO2, er fantastisk.

Men til tross for en rekke fordeler, går det altså kun ti Teslaer som taxi i hovedstaden.

Les også: Tesla Taxi: Når kundene vil imponere daten – da ringer de Trond


Tesla Model S har utvilsomt blitt en stor suksess i Norge. Men i taxinæringen er bilen fortsatt et sjeldent syn.

Kommunen må ta grep

– Jeg tror det skyldes skepsis til rekkevidde og annenhåndsverdi. I tillegg koster bilen et par hundre tusen mer, kontra en ny Mercedes E-klasse, forteller Lasse.

En annen utfordring er mangelen på superladestasjoner i byen. I dag finnes det nemlig ingen dedikerte superladestasjoner for taxi i Oslo, den nærmeste ligger på Kjellstad i Lier. Derfor mener Lasse kommunen bør ta grep, slik at flere tar steget mot elbil.

– Kommunen bør i samarbeid med taxinæringen installere dedikerte superladestasjoner. På den måten kan vi møte mye av skepsisen til taxisjåfører i dag. Det hele har blitt en høna eller egget-debatt. Kommunen vil ikke installere ladestasjoner grunnet få elbiler. Taxisjåførene på sin side, kjøper ikke elbil før lademulighetene er gode nok, poengeter han.

Les også: Brukt taxi kan være et lite kupp

Med en besparelse på nesten 8000 kroner hver eneste måned, er det god nok grunn til å smile.

Ikke bare gull og grønne skoger

Med over 30 aktive år på veien er det ingen tvil om at Lasse har opparbeidet seg god kjennskap til bil. Tidligere har han kjørt Volvo V70 og en rekke Mercedeser, men det var hans første møte med Tesla som virkelig ga mersmak.

– Jeg innrømmer at jeg tok en sjans da jeg bestilte bilen for ett år siden. Jeg aner jo ikke om den henger sammen om tre år, men foreløpig har jeg ikke hatt noen store problemer. Kvalitetsfølelsen mange kritiserer, kan jeg heller ikke si meg enig.

Når det er sagt, bekrefter Lasse at bilen på langt nær har vært feilfri. Knirking i soltak, kondens på lykter, rustne bremseskiver og dørhåndtak som ikke fungerer er noen av svakhetene som har oppstått.

– Det kan jeg leve med, men det som ikke fungerer optimalt er serviceutførelsen av Tesla i Norge. Ettermarkedet er rett og slett ikke på plass, og ventetiden på service er altfor lang.

Det er med andre ord ikke bare gull og grønne skoger å kjøre Tesla, selv om det utvilsomt er svært lønnsomt.

– Vi Tesla-eiere er egentlig ganske snåle. Vi har mye å utsette på bilen, men elsker den likevel, humrer Lasse.

Les også: Les hva taxi-gutta mener om bilene sine

Lasse har opprettet en egen Facebook-side for bilen, hvor han deler både positive og negative erfaringer.

En populær arbeidsplass

I dag er det drøye to år siden Tesla debuterte som taxi i Norge. Og med daglige kommentarer fra ivrige kunder, kan Lasse bekrefte at det elektriske fartsmonsteret fremdeles er svært populær. Mange spør om han kan demonstrere en skikkelig akselerasjon, mens andre lar seg fascinere av lyden fra el-motoren.

– Det er svært sjeldent jeg klemmer til med høyrepedalen, men sent på kvelden hender det jo. Responsen fra passasjerene er fantastisk, og følelsen bak rattet er helt rå under litt aktiv kjøring. Når det er sagt, er det verken design eller hestekrefter som er grunnen til at jeg valgte Tesla. For meg var det å finne en elbil med tilstrekkelig rekkevidde. Det har Tesla Model S.

Les også: - Dette er det råeste jeg har kjørt!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus