Meny

Derfor bør ikke bilen stå ute på vinteren

Bilen har det definitivt bedre bak en garasjeport på vinterstid.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kan ta skade, selv om den skal stå helt i ro.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg har en BMW E92 2009, bensin. Den skal stå ubrukt i hele vinter, men vi har ingen tilgang til garasje.

Hva kan jeg gjøre for at den kommer seg gjennom vinteren hel og pen? Tenker da på alt fra motor til karosseri.

Er det skadelig for motor og bil å stå ute om vinteren?

Benny svarer:

Heisann og takk for interessant spørsmål! Dette er jo tiden på året hvor mange entusiastbiler «går i hi» for vinteren, så spørsmålet er nok aktuelt for flere. Selv om nok langt de fleste av bilene tilbringer vinteren innendørs.

Hvilket absolutt er å anbefale også. Jeg har selv nettopp parkert min egen sommerbil for vinteren inne i garasjen sammen med hagemøbler, sykler, sommerhjul og gressklipper.

Jeg gjør følgende før bilen parkeres for vinteren: Vask og polering, litt ekstra luft i hjulene, Kontroll av frysepunkt på frostvæske. Jeg tar også ut batteriet, men lagrer det kaldt i garasjen - pluss vedlikeholdslader et par ganger i løpet av vinteren.

Jeg pleier også å smøre opp alle låser og hengsler samt gi dørpakninger en runde med silikonspray, samt en generell sjekk av kilereimer til pluggledninger og bremsebelegg etcetera. Er det noe småtteri som må ordnes, så er det jo greit å ta dette før sesongen starter igjen. Da vil man jo ofte kjøre, og ikke mekke.

Jeg skal skifte en knekt antenne og fikse det som trolig er en jordfeil i en baklykt nå før den plukkes frem igjen til våren.

Siderutene pleier jeg også å sette en lite gløtt på. for å få «gjennomtrekk» og luftsirkulasjon i kupeen for å unngå fukt, jordslag og vond lukt.

Der har jo du en ekstra utfordring som skal lagre utendørs. Hadde du lagret i minus 30 og tørr luft. hadde det jo vært enklere, men slik er det vel neppe?

Jeg tenker derfor at dette med polering og lakkbekyttelse blir ekstra viktig for deg. Gryende rustangrep blir neppe mindre i løpet av en vinter. Dessverre.

Kondens tenker jeg nesten blir den største utfordringen for deg. Også inne i bilen. Jeg vil derfor sterkt anbefale at du bruker avfukter / kondenssamler. De koster ikke mange kronene og kan redde interiøret fra både mugg og lukt. Husk bare å tømme den med jevne mellomrom.

Men er dette en bil du er glad i og har planer om å ta godt vare på ville jeg nok vurdert å leie et lokale å lagre den i. Det koster noen kroner men reduserer til gjengjeld faren for hurtig forfall betraktelig.

Les også: Vond i bilen? Slik får du den bort

Det var en gang en sommer. Nå står denne trygt lagret for vinteren.

Varmkjøring - eller ikke?

Dette meg varmkjøring eller ikke i løpet av lagringsperioden er det delte meninger om. Noen er redd for kondensen som kan dannes i olje / bunnpanne og eksosanlegg. Men jeg pleier likevel å gjøre det en gang eller to i løpet av vinteren.

Og mer enn det. Jeg «kjører» min bil ut også, en tørr dag, uten nedbør. Og kjører litt frem og tilbake på gårdsplassen. Dette gjør jeg rett og slett for at bremser, clutchlager etc ikke skal sette seg fast, og for at alt fra girkasse, motor og differensial skal få «beveget» seg og dermed få en nye oljehinne.

Jeg kjører også el rutehevere opp og ned, lar vindusviskere få et par sveip og kjører varmeapparatviften litt. Ting som ikke brukes kan «stå seg i hjel» særlig på biler som allerede drar litt på årene.

Samt at dekkene neppe har vondt av det heller med tanke på «flat-spot», selv om det er sjelden på nyere dekk.

Dette er nok også noe du bør gjøre, særlig med tanke på at bilen står ute i fuktighet. Det er da lett at for eksempel bremsene ruster og setter seg fast. Dessuten kan det være greit å få måkt plassen der bilen din står også, kanskje?

Jeg pleier også å fylle opp tanken. Dels for å unngå kondens, og dels for at det er deilig at den er full den dagen asfalten atter er tørr. Da vil nemlig jeg kjøre, og ikke stå i kø på en bensinstasjon.

Ønsker både deg og bilen lykke til med vinteren. Håper det går bra!

Les også: Trenger: En billig bil som passer til vinter og dårlig brøyting

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus