Mer for bil for pengene? Da må du lete lenge!
Skodas flaggskip er et skikkelig kupp!
Skoda Superb stv:
- Motor: 2-liter, turbodiesel
- Effekt: 190 hk / 400 nm
- Forbruk: 0,45 l/mil
- 0-100 km/t: 8,1 sek.
- Toppfart: 235 km/t
- Bagasjerom: 660 / 1950 liter
- Lengde x Bredde x Høyde: 485 x 186 x 147 cm
- Pris: Fra 299.000 kroner
- Pris testbil: 502.000 kroner
Hva er dette?
Vi har endelig fått hendene på stasjonsvognutgaven av Skodas største og mest påkostede modell – Superb. Den kom i helt ny generasjon i år, den tredje i rekken.
Her hjemme er det naturligvis stasjonsvogna folk aller helst vil ha. Og nordmenn står allerede i kø for å sikre seg et eksemplar av denne bilen. Neste år er ambisjonen å selge hele 2.000 eksemplarer.
Det er ingen som tør å le hånlig av Skoda lenger, for med VW i ryggen har de virkelig fått dreis på modellutvalget sitt. Den utviklingen har vi riktignok sett lenge, men det er likevel ingen tvil om at nye Superb tar et nytt kvantesprang videre.
Les testen – og finn ut hvorfor vi mener dette er en bil vil tror mange nordmenn kommer til å ønske seg.
Les også: Vi har også testet Superb – med FIRE enderør
Hvordan er den å kjøre?
Allerede med en gang du setter deg bak rattet, så skjønner du hvilken omfattende jobb som er gjort med denne bilen. Dette litt udefinerbare som ofte omtales som opplevd kvalitet er på plass i rikt monn. Kort fortalt kan vi si at opplevd kvalitet her dreier seg om lyden når du lukker døra og følelsen du får når du kommer inn i bilen, holder i rattet, sitter i skinnstolene og når du ser på dashbordet. Det er ingenting som røper at dette er en «billigbil».
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBak rattet føler du deg trygg og komfortabel. Superb ruver ganske mye på veien. Den har også justerbart understell. I komfortmodus blir den veldig myk i oppsettet. I utgangspunktet bra, men du vil kunne merke at det «gynger» litt vel mye over fartshumpene.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenI sportmodus oppleves den fastere, uten å være sportslig. Det er imidlertid såpass stor forskjell mellom disse ytterpunktene, at de har sin misjon.
Det er mest ved ordentlig aktiv kjøring og i skarpe humper at du merker at understellet på denne bilen er noe mindre sofistikert enn på konsernsøsken fra VW og Audi.
Les også: Topp 10: Her er stasjonsvognene med mest plass
Hvordan er plassen?
Dette er virkelig Superbens paradegren. Her er den rett og slett uslåelig i sitt segment. Bagasjerommet er på smått utrolige 660 liter! Med dette volumet er Superb faktisk større enn konsernbror VW Passat, som «kun» tar 650 liter.
Artikkelen fortsetter under annonsenMed bakseteryggene nedfelt er det plass til hele 1.950 liter. Da er varebil neste trinn på stigen hvis du trenger enda mer plass!
Men det stopper ikke der. For i baksetet har du nå få et hav av plass. Det omtrent som å sitte i en vaskeekte limousine. Og når du har barneseter som krever mye plass, eller høyreiste, voksne passasjerer, er det gull verdt.
Foran er det også rikelig med plass. Dessuten er det massevis av smarte løsninger, som spesialdesignet søppelkurv, paraply i døra, isskrape integrert i tanklokket og mye annet «småtteri» som bidrar til å gi et ekstra godt inntrykk.
Les også: Det er en grunn til at vi anbefaler stasjonvogn
Finest utenpå eller inni?
Det utvendige designet på Superb har fått skarpere kanter og ser mer påkostet ut enn forgjengeren. Det er få krumspring og detaljer å merke seg, men et rent og stramt design.
Artikkelen fortsetter under annonsenI kombinasjon med hvit lakk og barske 19" felger, slik som på testbilen, sørger det for å tiltrekke seg noen lange blikk.
Vi ble faktisk kontaktet av flere som kom bort og ville vite hva slags bil dette var. Da vi svarte Skoda ble de fleste overrasket. «Jøss, da har jeg kanskje råd til den jeg også da», var reaksjonen til flere.
Innvendig er det litt samme filosofi som på utsiden. Få krumspring her også – men veldig ryddig og god materialkvalitet. Her nærmer Skoda seg sine dyrere konkurrenter med stormskritt.
Vi liker aller best eksteriøret.
Les også: Nå skal de lage ekte familieracer
Går den bra?
Testbilen har en 2-liters turbodiesel på 190 hk og et dreiemoment på hele 400 nm. Det er en sprek motor, med fint bundrag. Det blir litt «hopping» når du gir full gass helt fra start, fordi det heftige bunndraget gjør at forhjulene sliter med å finne grep.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilen er tilgjengelig med samme motorisering i kombinasjon med firehjulsdrift. Det vil øke både komfort og fremkommelighet, men stort sett klarer du deg lenge med forhjulstrekken.
0-100 km/t tar 8,1 sekunder. Det er godkjent. I kombinasjon med DSG-automatkassen fungerer dette fint også ved forbikjøringer.
Motoren jobber stor sett stille og kultivert, men ved tomgang hører du helt klart at det er en diesel.
I disse dager er det kanskje mer aktuelt å kjøpe bensinmotoren på 180 hk? Også den kan leveres med 4x4.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Dette er det viktigste når vi skal kjøpe bil
Og konklusjonen er...
Vi har sagt det før, og kan like godt si det igjen: Det er svært vanskelig å finne mer bil for pengene enn Skoda Superb. Den har en god porsjon premiumfølelse, massevis av plass, en rekke motor- og utstyrsalternativer – og du kan få den med 4x4. Dessuten er den faktisk betydelig mer sofistikert enn lillebror, og Norges mest solgte stasjonsvogn, Ocatvia.
Artikkelen fortsetter under annonsenPrisene starter helt nede på 299.000 kroner (125 hk, bensin), mens testbilen med 190 hk, automatgir og Laurent & Klement-utstyrsnivå (det høyeste utstyrsnivået) starter på 483.000 kroner.
Den er ikke førstevalget vårt. Mest gunstig er kanskje bensinmotoren på 150 hk, kombinert med 4x4. I topp utstyrsnivå, L&K, starter denne på 452.000 kroner.
Men mest FRISTENDE er likevel toppmodellen. Den blir dessuten vesentlig billigere neste år, takket være nye avgifter. Med 280 hk, 4x4 og automat, blir avgiftene redusert med over 40.000 kroner. Det betyr at totalprisen på denne verstingen kan snike seg under 600.000 kroner fra 1. januar. DA snakker vi rå og romslig familiebil.
Les også: Topp 10: De beste nybilene