Meny

Topp 10:

Disse bilene blir mye billigere

Noen av bilene som kommer veldig godt ut av det nye avgiftssystemet fra 1. januar - er Mercedes E63 AMG S 4Motion, Audi RS6 og BMW X5 M. Men det er en annen modell som står får den aller største avgiftsletten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nye avgifter gir skikkelig priskutt.

Regjeringen har kommet frem til enighet om bilavgiftene for 2016. De fortsetter vridningen mot at effekt og vekt blir mindre viktig, mens utslipp straffes hardere.

Det har vært en utvikling vi har sett de siste årene, selv om det ble lite nytt i forbindelse med fjorårets budsjett-forhandlinger.

Nå er det nemlig tatt grep igjen. Og det nye budsjettet gir noen ganske klare endringer i priser. Her kan du lese om hvilke biler som kommer aller best ut av det nye avgiftssystemet.

Les også: Norske avgifter gjør dette til et kupp

Effekt-avgiften skal fjernes

Størst er faktisk endringen på effekt. Den er halvert. Det er en nyhet som nok mange bilentusiaster jubler for. Det innebærer nemlig at en biler med stor motor, kan få en prisreduksjon.

Tanken bak denne delen av avgiftsendringen, er at mye krefter ikke nødvenigvis betyr høyt utslipp. I løpet av de neste to årene, skal denne delen fjernes helt som del av avgiftsgrunnlaget.

Utslipp får større betydning

Til gjengjeld økes avgiftene på CO2- og NOx-utslipp. Det er altså selve utslippet som nå blir mer og mer viktig for avgiftsnivået.

Innslagspunktene for CO2-avgiften reduseres med ti gram på de fire nederste trinnene, og 20 gram på de to øverste trinnene. Satsene øker med ti prosent på de positive verdiene.

NOx-komponenten økes med 20 prosent for personbiler.

Med samme logikk som at effekt ikke nødvendigvis gir høyere utslipp, er også vektavgiften redusert. Her får vi fra 1. januar et bunnfradrag på 150 kilo, og en reduksjon på fem prosent på alle trinn.

Les også: Dette er VERDENS dyreste bil

Får 278.676 kroner i avgiftslette

Så hvordan slår dette ut på prisene? Bilnorge.no har en kalkulator som beregner prisendringene med de nye avgiftene. Her ligger det også en liste over de modellene som får størst avgiftslette.

Og den modellen som troner øverst er Porsche 918 Spyder. Den går ned opptil 278.676 kroner i pris. Men det er verdt å merke seg at prisen på denne bilen i dag er over 7,8 millioner kroner ... Det er altså ikke så veldig mange som får glede av dette avgiftskuttet.

Videre på listen finner vi en rekke modeller fra Mercedes, Audi og BMW. Deres sterkeste modeller går alle mye ned i pris.

Les også: Etter 109 år skal de gjøre noe virkelig overraskende

Verstinger blir billigere

SL 65 AMG, som nå koster 3.154.000 kroner, får en avgiftslette på 206.947 kroner. Mens Audi-verstingen RS7, som nå koster 1.899.500 kroner, får en lette på 192.374 kroner.

BMW M5 får på sin side 178.555 kroner mindre i avgifter neste år.

Det er viktig å påpeke at dette ikke nødvendigvis betyr at prisene på disse bilene vil bli redusert tilsvarende avgiftsletten. Dette er opp til hver enkelt importør å avgjøre.

Broom-Benny synes det er en god utvikling rundt bilavgiftene.

– Fornuftig utvikling

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er ikke i tvil om at avgiftene er på vei i riktig retning.

– Det at systemet blir mindre komplisert, og at det fremover er utslipp som faktisk blir utslagsgivende, tror jeg er fornuftig. Det er ingen grunn til å «straffe» modeller med stor motor og høy effekt, hvis utslippene er lave. For eksempel vil en bil som Volvo XC90 T8, en ladbar hybrid med høy effekt, komme betydelig bedre ut med det nye systemet. Den går ned rundt 100.000 kroner i pris, sier Broom-Benny.

Ladbart mest gunstig

– Vi vil også se at dieselbiler kommer dårligere ut av det nye avgiftssystemet. Det er jo i tråd med det fokuset vi har fått på luftkvalitet de senere årene. Her virker det nå som om avgjørelsen er tatt: Diesel er verstingen, sier Benny.

Bensinmotorer er mindre skadelige for det lokale miljøet, mens de har høyere CO2-utslipp og dermed gjør mer skade globalt.

– Det er hydrogen-, elbiler og ladbare hybrider som kommer best ut av avgiftssystemet. Men for den siste kategorien er de offisielle tallene kunstig lave enn så lenge. Her vil nye systemer for å avgjøre reelt forbruk nok føre til en justering om ikke lenge.

Les også: Dette er Norges dyreste bruktbil

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus