Meny

– Hver syvende bilulykke i fjor vinter skjedde på sommerdekk

En mann strør salt på en såpeglatt vei i Oslo tirsdag morgen. Mange ulykker vinterstid skjer med biler som er skodd feil. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kollisjoner og avkjøringer med biler som er feil skodd, øker alarmerende, ifølge forsikringsselskapet If.

På landsbasis hadde 15,2 prosent av bilene involvert i uhell sist vinter sommerdekk, en økning fra 11,8 prosent vinteren 2013-14. Det viser skadetall fra If, som har forsikret nesten hver fjerde personbil på veiene i Norge.

Forsikringsselskapet fører hvert år statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler har i perioden 1. november til 1. april. Sist vinter registrerte selskapet skader på 18.567 personbiler, og 2785 av disse bilene var utstyrt med sommerdekk.

Sjåfører på Vestlandet og Sørlandet er dårligst i landet til å legge om til vinterdekk, her var det hele 22,4 prosent som hadde sommerdekk på bilen da de var involvert i en ulykke sist vinter, mot 16,7 prosent sesongen før. Også det var langt over landsgjennomsnittet.

– Økningen er alarmerende. Med sommerdekk på glatt føre øker risikoen betydelig for alvorlige personskader og død, sier Sigmund Clementz, kommunikasjonsrådgiver i If, i en pressemelding.

Se dette trikset: Få isfri rute på få sekunder

Overgangen mellom sesongene

Han forklarer at det først og fremst er i overgangen mellom høst og vinter og ved første snøfall at ulykkesbilene er feilskodd, opplyser If. Særlig hvis den første snøen kommer tidlig og litt brått på, blir andelen på sommerdekk høy.

– Snøen har latt vente på seg mange steder i år, så vi har håp om at mange har fått skiftet til riktige dekk for årstiden, sier Clementz.

Tirsdag er det såpeglatt på veiene på Østlandet, og politiet har bedt folk om å la bilen stå.

Må betale en del av ulykkesregningen selv

I kjøretøyforskriften heter det:

«Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende.»

Dersom det er årsakssammenheng mellom dårlig veigrep og ulykken, kan forsikringsselskapet gjøre en såkalt avkorting. Det betyr at den som eier bilen, eller forvolder skade på en annen bil, person eller eiendom, må betale en andel av ulykkesregningen selv.

I dag er regelverket slik i Norge at man lovlig kan kjøre på sommerdekk om vinteren dersom føret tillater det.

Både i Sverige og Finland er det påbud om bruk av vinterdekk i vintermånedene. If mener det er nødvendig med påbud om vinterdekk i Norge også, fordi vinterforholdene ofte er langt mer krevende enn i våre naboland.

– If mener fortsatt at et påbud om vinterdekk vil spare menneskeliv og samfunnet for store kostnader knyttet til ulykkene, sier Clementz i meldingen.

Les også: Droppet dekksift, fikk null i erstatning

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus