Dette er bilen Volvo ikke våget å bygge

Det ble bare med en prototype, men dette kunne altså ha blitt stasjonsvognutgaven av Volvos P1800.
Det ble bare med en prototype, men dette kunne altså ha blitt stasjonsvognutgaven av Volvos P1800.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det skjønner du kanskje når du ser den?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da P1800 debuterte tilbake i 1961, kom den som en liten sensasjon fra Volvo.

Det ellers så fornuftige svenske bilmerket, slo her til med en lekker coupé-utgave. Designet skilte seg virkelig fra mengden, og bilen skulle vise seg å bli en svært viktig imagebygger for Volvo. Det skadet naturligvis heller ikke at den ble "firmabilen" til Roger Moore i TV-serien The Saint. Det ga veldig mye ekstra PR.

Klassiker-status

Nesten 40.000 eksemplarer ble bygget de 12 årene bilen var i produksjon. Men Volvo nøyde seg ikke bare med coupé-utgave.

I 1972 debuterte stasjonsvognutgaven 1800ES. Den har i dag høy klassiker-status. Her spiller det nok også inn at bilen bare ble produsert i to år, og i såvidt over 8.000 eksemplarer.

Strengere amerikanske krav til kollisjonssikerhet var hovedårsaken til at produksjonen ble så kortvarig.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Volvo P1800 var en suksess som todørs coupé. Særlig i USA ønsket man seg også en utgave med litt mer bagasjeplass, dermed ble tanken om en stasjonsvognutgave født.
Volvo P1800 var en suksess som todørs coupé. Særlig i USA ønsket man seg også en utgave med litt mer bagasjeplass, dermed ble tanken om en stasjonsvognutgave født.

Denne designbomben drømmer mange om

Italiensk design

1800ES har et svært karakteristisk design, med to dører og stor bakluke med mye glass. Designet var omdiskutert da den kom, men over 40 år senere kan vi fastslå at det har stått seg usedvanlig bra.

Men før de endte på dette designet, som for øvrig er gjort av svenske Jan Wilsgaard, hadde Volvo bedt to italienske designere om forslag til hvordan de kunne gjøre stasjonsvogn av P1800.

Den er 38 år gammel – men helt som ny

Ser ut som en rakett

Ett av dem ble gjort av Pietro Frua. Det kom så langt at det ble bygget en prototype, en bil som i dag står på Volvos egen museum i Torslanda, utenfor Gøteborg.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Der skiller den seg virkelig ut blant de øvrige modellene. Frua var en av Italias mest prominente bildesignere, og han laget en dramatisk hekkløsning på bilen.

Ikke uten grunn har den fått tilnavnet "Raketen". Bakre del av bilen ser virkelig ut som en rakett, og hos Volvo ble dette møtt med mye skepsis.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Pietro Fruas "Raketen"-design er en av de aller mest særpregede bilene på Volvos egen museum.
Pietro Fruas "Raketen"-design er en av de aller mest særpregede bilene på Volvos egen museum.

For futuristisk

Selv om raketter var veldig i tiden den gangen, mente Volvo-ledelsen at designet rett og slett var for futuristisk.

Dermed ble det med den ene prototypen, Raketen kom aldri i produksjon.

I stedet ble det altså en litt tryggere løsning, som likevel skilte seg godt ut fra mengden. Og er du noen gang i Gøteborg-traktene, anbefaler vi absolutt en tur innom Volvo-museet for å se denne og mange andre spennende biler.

Denne annonsen tok helt av, du skjønner kanskje hvorfor?

Slik ble resultatet da Volvo designet selv, P1800ES ble produsert i bare to år. Nå er de samlerobjekter.
Slik ble resultatet da Volvo designet selv, P1800ES ble produsert i bare to år. Nå er de samlerobjekter.

En P1800 er offisielt den bilen i verden som har gått lengst