Meny

Waheed lever av å kjøre drømmebilen

Waheed Saeed (57) er én av to i Norge som kjører nyeste generasjon Mercedes S-klasse som taxi. Prislappen er omlag 1,5 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her får passasjerene virkelig kjøre på første klasse.

– Jeg opplever daglig at kunder står i kø for å sitte på. Noen tilbyr dessuten ekstra betaling for en tur, forteller Waheed Saeed.

Han har jobbet som taxisjåfør i over tjue år og kjører en bil de aller fleste bare kan drømme om. Bilen har som flertallet i bransjen stjerne på panseret, men er likevel et svært sjeldent syn, både med og uten taksameter.

57-åringen fra Oslo lever nemlig drømmen fullt ut – og er én av få i Norge som har sin arbeidsplass bak rattet i nyeste generasjon Mercedes S-klasse.

Under lanseringen av flaggskipet hevdet Mercedes selv de har bygget verdens beste bil. Her snakker vi altså luksus fra aller øverste hylle - noe som også gjenspeiler prisen. Waheeds taxi koster ordinært halvannen million, men er verdt hver eneste krone i følge han selv.

– Ettersom jobben kun består av å kjøre bil, er det naturlig å stille høye krav til kjørekomfort og sikkerhet. S-klassen har alt, noe som kommer både meg og passasjerer til gode. Jeg gleder meg rett og slett til hver eneste arbeidsdag, forteller den entusiastiske sjåføren.

Les også: Mercedes-SUV behøver ikke å koste skjorta

Denne mannen ser du stort sett med et digert glis om munnen – kanskje ikke så rart ettersom han lever å av kjøre drømmebilen.

Verdens beste arbeidsplass

Med en bil mange forbinder med velkledde direktører, eller Kongen for den saks skyld, er det forståelig at Waheed trives godt i jobben. Den luksuriøse taxien er spekket med alt av tenkelig utstyr som massasje i setene, flere TV-er og en rekke innovative sikkerhetssystemer.

– Bilen kan bare beskrives med et ord: Fantastisk. Skyhøy komfort og imponerende støyisolering gjør hverdagen til en drøm – og jeg føler meg selvsagt veldig heldig som får muligheten til dette.

Waheed legger til at han enda ikke har opplevd å bli sliten bak rattet – selv etter lange og hektiske dager. Og i rushtrafikken påpeker han tilfredsstillelsen av «active steering assist».

Ved hjelp av sensorer, kameraer og radar, sørger funksjonen for at bilen kan kjøre helt av seg selv. Dette er selvsagt veldig praktisk i saktegående kø, noe det ikke er rent lite av en tidlig morgen i Oslo.

– Det er totalopplevelsen av bilen som gjør at jeg kanskje har verdens beste arbeidsplass, i hvert fall på fire hjul, smiler Waheed. 

Dette er bilen vi ofte forbinder med store filmstjerner, direktører eller kongelige, men i Oslo kan du være heldig å finne den blant utallige taxier.

Les også: Mercedes S-klasse: Er dette verdens beste bil?

Kunder tilbyr ekstra betaling

Den travle sjåføren innrømmer at bilen har blitt en populær attraksjon i byen. På taxistoppene står kunder i kø for å sitte på, noe undertegnende kan bekrefte. Under intervjuet med Broom var det flere som knakket på vinduet, til tross for at Waheed tydelig indikerte at bilen var opptatt.

– Noen tilbyr meg ekstra betaling, mens andre foreslår at jeg skal kjøre omveier fordi de blir så fascinert av bilen. Jeg tror passasjerene setter pris på følelsen av luksus kombinert med et annerledes og elegant design.

Men det stopper ikke der... Waheed forteller videre at mange kunder simpelthen glemmer hvor de skal, i det de entrer «luksusvogna».

– Forrige uke hentet jeg en hyggelig kar på Gardermoen. I det han satte seg inn, ble han helt i ekstase. Han fyrte løs en rekke spørsmål, før jeg til slutt måtte stoppe for å høre hvor han skulle – det hadde han helt glemt, ler Waheed.

Les også: Hvorfor er så mange taxier en Mercedes?

Lidenskapelig valg

Det er ingen tvil om at Oslo-sjåføren innehar et glødende engasjement for bil. Og selv om dagens S-klasse koster firegangeren en fullspekket Toyota Prius, er ikke Waheed i tvil om valget. Han har nemlig skreddersydd bilen, og lar det estetiske gå foran praktiske behov.

Det er ikke bare utsiden som skiller S-klassen fra andre taxier. Motoren er også større enn snittet med sine 258 hk.

– Mange taxier har ofte mørkt interiør grunnet smuss og søl. Jeg valgte det motsatte fordi det lyser opp hverdagen – og står i kontrast til den svarte lakken. Det er mange som kommenterer dette og bilen generelt. Noen tror til og med bilen har el-motor, ettersom den er såpass stillegående. Sannheten er at det sitter en 3 liters diesel på 258 hk under panseret.

– Men er egentlig en stor og tung S-klasse et fornuftig taxikjøp?

– Det vil jeg absolutt si. Selv om inngangsbilletten er dyr, får man masse luksus igjen for pengene. Dessuten er forbruket cirka det samme som på E220 med fire sylindere og 2,2 liter. Min bil bruker 0,8 på blandet kjøring, noe jeg er veldig fornøyd med.

– Hvorfor tror du ikke flere velger S-klasse?

– Prisen er naturligvis en forklaring, men når det er sagt, tror jeg langt flere hadde valgt den etter en prøvekjøring. Det er rett og slett en bil som må oppleves, mener Waheed, som kun kjører bilen på dagtid. I helg og kvelder står Mercedesen i ro.

Les også: Brukt taxi kan være et lite kupp

Gleder seg allerede til ny bil

I dag er det ganske nøyaktig ett år siden Waheed hentet direktørbilen på kaia i Drammen. Og med drøye 500 oppdrag per måned, blir det fort noen timer bak rattet. Nå gleder imidlertid 57-åringen seg til en siste bil før han legger taksameteret på hylla, og pensjonerer seg.

– Planen videre er å kjøpe nok en S-klasse så fort den blir tilgjenglig. Men inntil da skal jeg kose meg på jobb med mange hyggelige og engasjerte mennesker, avslutter han.

Les også: Les hva taxi-gutta mener om bilene sine

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus