Meny

Mercedes-SUV behøver ikke å koste skjorta

Etter noen år på markedet, begynner Mercedes GLK å bli oppnåelig for mange som bruktbil. Under de litt kantete linjene skjuler det seg en komfortabel og svært kompetent bil.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Her er det mye å velge mellom.

SUV er en biltype som passer mange nordmenn som hånd i hanske. Vi snakker robuste biler med litt ekstra bakkeklaring, gjerne også firehjulstrekk.

Mercedes var tidlig ute her. Deres ML debuterte mot slutten av 1990-tallet og var for mange en drømmebil den gangen. I 2008 kom så lillebror GLK. Med lengde på 4,5 meter, tilhører den klassen av kompakte SUV-er. Den domineres av japanske biler, men med GLK ville altså Mercedes også være med på moroa.

Rundt 100 biler

Prismessig la de seg ikke overraskende et godt stykke over de mer folkelige konkurrentene. GLK var kostbar i utgangspunktet, i tillegg tok Mercedes seg godt betalt for alt av ekstrautstyr. Det gjorde at kjøpesummen fort kom opp i 600.000-700.000 kroner.

Nå begynner den altså å få noen år på baken, og det merkes også godt på prisene.

Rundt 100 brukte GLK er til salgs i Norge akkurat nå, prisen for de aller rimeligste eksemplarene begynner å nærme seg 200.000 kroner.

Les også: Her får du diger luksusbil helt ned i 100.000 kroner

Innvendig er kvalitetsfølelsen som den bør være i en såpass dyr bil som dette.

Normal kilometerstand

Den rimeligste akkurat nå er en 2009-modell, til 229.000 kroner. Den har 170-hesters dieselmotor, automatgir, elektrisk justerbare skinnseter og soltak, for å nevne noe.

Hvorfor den er Norges rimeligste? Jo, det skyldes kilometerstanden som er på hele 440.000. Da er det nærliggende å tenke taxi, men det skal ikke være tilfellet her. I stedet er det snakk om mye langkjøring.

Skal du ha et eksemplar med mer «normal» kilometerstand, må du opp til rundt 300.000 kroner. Der er det til gjengjeld ganske mye å velge mellom.

Les også: – Hvor billig kan jeg egentlig få bilen min til å gå?

I skyggen av konkurrentene

Det som er GLKs store styrker er komfort og kjøreegenskaper. Den har også en god dose luksusfaktor og er helt klart et hakk opp, sammenlignet med for eksempel de japanske konkurrentene.

Likevel solgte GLK aldri veldig bra som nybil her i Norge. Det har nok tildels mye med prisen å gjøre, i tillegg fikk bilen kritikk for å rett og slett være trang. Bagasjerom på bare 450 liter blir for lite for mange norske familier. Dermed havnet den i praksis i skyggen av biler som Volvo XC60, Audi Q5 og BMW X3. Det gjenspeiler seg også i bruktmarkedet.

Les også: Brukt SUV? Dette er de beste

GLK ble nylig erstattet av nye Mercedes GLC, mye tyder på at den blir en større nybilsuksess enn GLK.

«Riktig» utstyr viktig

GLK er ikke den aller mest ettertraktede bilen der. Det gir igjen muligheter for gode kjøp, særlig fra privatpersoner.

Prisbildet varierer mye etter hvor «riktig» utstyrt bilene er. Derfor er det viktig å sette seg godt inn i markedet før man eventuelt slår til. I denne klassen er ting som skinnseter og navigasjon nærmest obligatorisk. Sparsommelig utstyrte biler oppfattes som ukurante i markedet, og skal være god del rimeligere enn de som har mye utstyr.

Les også: GLK er nå på plass i Brooms bruktbilguide. Klikk her for å lese mer om den:

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus