Med denne har Volvo klart noe ganske utrolig

Volvo har for lengst uttalt at de har en nullvisjon for 2020 - da skal nemlig ingen dø i en Volvo. Den bragden har faktisk første generasjon XC90 sørget for i USA allerede. Det har nemlig ikke vært noen dødsulykker med denne bilen "der borte" mellom 2008-2012. Det er en prestasjon som legges merke til. Men det er faktisk flere bilmodeller som har klart det samme.
Volvo har for lengst uttalt at de har en nullvisjon for 2020 - da skal nemlig ingen dø i en Volvo. Den bragden har faktisk første generasjon XC90 sørget for i USA allerede. Det har nemlig ikke vært noen dødsulykker med denne bilen "der borte" mellom 2008-2012. Det er en prestasjon som legges merke til. Men det er faktisk flere bilmodeller som har klart det samme.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nullvisjonen på riktig vei allerede. Og det er flere i samme båt!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerhet er noe av det Volvo har tuftet sin suksess på. De var tidlig ute med en rekke sikkerhetsutstyr, blant annet trepunkts sikkerhetsbelte, og får stort sett alltid svært sterke resultater på sine krasjtester.

Slik er det også med den nye SUV-en deres, XC90. En bil som rett og slett ble regnet som den sikreste i verden da den kom i fjor.

Den svenske bilprodusenten er også den første som har gått ut og sagt at de har en "nullvisjon" for sine modeller. Ganske enkelt: Ingen skal dø i en Volvo i 2020. Det er naturligvis svært ambisiøst.

Men det kan virke som om de har et godt utgangspunkt på plass allerede. I alle fall om vi skal tro det amerikanske sikkerhetsinstituttet Insurance Institue of Highway Safety (IIHS).

Les også: – Ingen skal dø i våre biler

Positiv utvikling

IIHS har nemlig gitt ut en ny rapport, der de har kikket nærmere på sikkerhetsnivået på ulike bilmodeller. De har sett nærmere på perioden 2008-2012 og kan blant annet fortelle at antall dødsfall i denne perioden ble redusert med hele 41 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den positive utviklingen blir bare enda bedre, om en fortsetter å sammenligne med tall enda lenger bak i tid. For eksempel døde det 8.000 flere mennesker i trafikken i 1985 enn i 2012.

Les også: Beltet som har reddet en million liv

SUV-er tryggest

Dette er de tryggeste bilene

Volvo XC90

Kia Sorento

Lexus RX 350

Mercedes GL

Subaru Legacy

Audi A4

Kilde: IIHS

Hvor stor risiko det er for å bli alvorlig skadet eller at noen omkommer, er naturligvis svært avhengig av hvilken bil du sitter i. Og IIHS har laget en oversikt over hvilke modeller som er de tryggeste.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke overraskende er det høyreiste, tunge og store SUVer som kommer best ut. De er nesten dobbelt så sikre som flerbruksbiler og også vesentlig tryggere enn stasjonsvogner.

Hvis vi fortsetter å bryte ned tallene, og begynner å se på enkeltmodeller, er det faktisk ni biler som ikke har hatt noen dødsulykker i det hele tatt i perioden. Av de bilene som selges i vår del av verden, er det disse som kommer omtales som de mest sikre: Volvo XC90, Mercedes GL, Lexus RX, Kia Sorento, Audi A4 og Subaru Legacy.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Her er det viktig å påpeke at vi snakker om første generasjon XC90. Det er en modell som det er solgt svært mange av USA. Det var jo det amerikanske markedet som virkelig skulle bidra til at denne SUVen ble en slik kassasuksess.

Første generasjon Volvo XC90 ble en stor suksess i USA, sikkerheten var blant Volvos viktigste salgsargumenter, og her innfrir de.
Første generasjon Volvo XC90 ble en stor suksess i USA, sikkerheten var blant Volvos viktigste salgsargumenter, og her innfrir de.

Les også: Pinlig krasjtest for Volvo

Mye kan fortsatt gjøres

Selv om sikkerheten har blitt vesentlig bedre år for år, ligger det an til en negativ utvikling i 2015. Det kommer til å bli det verste året med tanke på antall dødsfall, siden før 2007.

Forklaringen på dette er, ifølge IIHS, at det er langt flere biler på veiene.

Det påpekes imidlertid at det fortsatt finnes en rekke tiltak som kan gjøres for å gjøre trafikken enda tryggere. Både lavere fartsgrenser, mer bruk av sikkerhetsbelte og ikke minst mindre fokus på mobil og underholdning i bilens infotainmentsystemer.

Les også: Her er Volvos nye statusbil!