Denne Audien finnes det ikke maken til i Norge

Audi TT RS er et skikkelig råskinn. Så hva skal vi kalle denne, trimmede varianten av samme bil? Med knappe 500 hk, har den ytelsene til en superbil. Samtidig er prisen nesten halvert siden den var ny ... Faksimile: Finn.no
Audi TT RS er et skikkelig råskinn. Så hva skal vi kalle denne, trimmede varianten av samme bil? Med knappe 500 hk, har den ytelsene til en superbil. Samtidig er prisen nesten halvert siden den var ny ... Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den var rå i utgangspunktet – nå er den spinnvill.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Audi TT er i utgangspunktet en relativt folkelig sportsbil. Første generasjon kom i 1998, og ble smått ikonisk, med sitt såpestykke-design.

I forbindelse med andre generasjon, som ble lansert i 2006, ble det ikke gjort det helt store endringene.

Denne TT-generasjonen er tilgjengelig med flere diesel- og bensinmotorer. De to barskeste heter TTS og TTRS, med henholdsvis 272 og 340 hk. Sistnevnte med en lett nostalgisk vri, da den har en motor med fem sylindre i rekke, slik den legendariske Ur-quattro hadde på 80-tallet.

Men disse versjonene er ikke lenger så folkelig. TT RS kostet over 1,1 millioner kroner da den var ny i 2010.

Nå kan du imidlertid få en slik modell på steroider, til nesten halv pris. Den har rullet 59.000 kilometer, men har nå MYE mer krefter enn da den forlot fabrikken.

Les også: Fikk fem minutters frist til å kjøpe drømmebilen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

MTM-tuning

Bilen vi har funnet på bruktmarkedet denne gangen, er nemlig en 2010-modell TT RS som har fått betydelige oppgraderinger. Ifølge annonsen har MTM-ombyggingen av motoren alene kommet på rundt 140.000 kroner. MTM er et tuningmerke som har spesialisert seg på blant annet Audi.

Resultatet er da også at effekten har gjort et skikkelig byks, fra 340 til hele 498 hk.

Slikt blir det usedvanlig friskt fraspark av. Den skal nemlig være god for 0-100 km/t på vanvittig raske 3,2 sekunder. Det er raskere enn Audis egen superbil R8 med V10-motor fra samme periode ...

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen for den vesle kraftpakken er 680.000 kroner.

Klikk her for å se hele annosen

Mye ekstra stæsj

Ombyggingen har imidlertid ikke stoppet under panseret. Bilen har fått flere omfattende oppgraderinger. Et eksosanlegg som både sees og høres ekstra godt, skal ha kostet 80.000 kroner, og her er det garantert plass til loffen, for å si det sånn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er karbon bakvinge, sorte 20" felger, R8-style bakfanger, røde detaljer i grillen og på diverse lister, sideskjørt og H&R sportsfjærer som er koblet mot de originale TT RS adaptive demperne.

Kort sagt: Denne sorte raketten er unik.

Les også: Audi TT: Mye moro til under 100.000 kroner

4x4 helt nødvendig

Innvendig er det holdt helt originalt. Men det er jo ganske spesielt også det – i RS-utgaven. Blant annet er det egne bøtteseter som virkelig passer på å holde deg på plass i svingene.

Bra med utstyr er det også - som BOSE surroundanlegg, stor MMI-navigasjon, blue tooth, cruise control og Magnetic Ride som lar deg justere hardheten på støtdemperne.

Automatgiret er koblet opp mot Audis velkjente og effektive quattro firehjulsdrift, og det kan nok saktens trenges når du åpner opp for kreftene i denne bilen. Ikke minst på vinterføre ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sportsratt med flat bunn og perforert skinn hører også med i en slik bil.

Det er kanskje ikke en ekte Audi R8, superbilen, men hekken er ombygd for å ligne mest mulig. Og sjekk de enderørene! Faksimile: Finn.no
Det er kanskje ikke en ekte Audi R8, superbilen, men hekken er ombygd for å ligne mest mulig. Og sjekk de enderørene! Faksimile: Finn.no

Plass – på godt og vondt

TT anno 2010 er en relativt trygg bil, rent driftsmessig. Det er en del trøbbel med 2-liters TFSI-motoren på 211 hk, som har høyt oljeforbruk, men utover det er dette solide biler.

RS-modellen koster naturligvis en del mer å holde i stand, både på service, deler og eventuelle reperasjoner.

Og selv om dette på papiret er en fireseter, skal du ha svært samarbeidsvillige barn om du skal få dem til å benytte seg av baksetene. Her er det trangt, både under taket og til beina.

Men bagasjerommet er slett ikke verst. I utgangspunktet er det på 250 liter, men om du legger ned bakseteryggene, får du plutselig langt mer plass til rådighet.

Så om du synes Audis superbil R8 blir for dyr, så kan du jo vurdere en TT som går nesten like bra!

Les også: Sportsbilen som elsker norsk vinter