Rett etter service ramlet oljepluggen ut av motoren

Servicetabbe førte til at motoren mistet olje. Når er eieren i tvil om bilen kan ha fått skader.
Servicetabbe førte til at motoren mistet olje. Når er eieren i tvil om bilen kan ha fått skader.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som ikke skulle skje – skjedde allikevel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Vi hadde vår Grand Vitara 2008 modell inne for service (75.000-service). Etter at bilen hadde kjørt 9 mil etter servicen, datt oljepluggen av motoren under kjøring med henger. På grunn av tungt lass og andre billister, gikk motoren litt (minst ett minutt) med oljetrykkslampe lysende rødt, før vi fikk stanset. Motoren starter og går, men vi har en uenighet med verkstedet hvorvidt motoren har tatt skade eller ikke.

Vi på vår side ønsker ikke bilen tilbake da det kan være skader, vi ønsker å kjøpe annen bil mot et godt tilbud fra dem. De mener bilen ikke har tatt skade. Dette begrunnes i en NAF test og at de har kjent på motoren.

Vi er nysgjerrige på hva du har å si om dette. Hva mener du verkstedet bør gjøre i en slik sak?

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny svarer:

Heisann! Lei sak dette... Dette er slikt som ikke skal skje, men som allikevel skjer.

Jeg har selv opplevd dette som verksmester. En mekaniker glemte å trekke til oljepluggen. Den falt ut på vei hjem fra verkstedet - oljen rant ut og motoren skar seg.
Det var bare én ting å gjøre. Gi kunden gratis lånebil og bestille ny motor.

Nå høres det ut som om det har gått langt bedre i ditt tilfelle. Heldigvis.

Men det er liten tvil om at motoren har gått noe med for lavt oljetrykk. Det kan den helt klart tåle - så lenge det er snakk om så kort tid som du antyder. Men jeg skjønner din skepsis og frykt for eventuelle sen-skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jeg synes at verkstedet skulle ta inn bilen din, demontere bunnpanne og råde- og bærelagre for en skikkelig sjekk av nevnte lagre og veivaksel. Det er her eventuell slitasje og skader ved for lavt oljetrykk vil synes.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ser dette fint ut, så monterer man sammen igjen, kanskje med nye lagre når man først har dette fra hverandre. Samtidig får du ny olje og nytt oljefilter.

Da mener jeg at du skal være trygg på at dette er i orden. Dette skal du selvfølgelig ikke betale noe for. Du bør også få gratis lånebil den tiden dette tar.
Kanskje du også burde få neste service gratis også, som et lite "plaster på såret".

Så lenge alt er i orden, bilen fungerer som den skal og NAF også har vært involvert, så er dette neppe noe grunnlag for å heve kjøpet, slik jeg ser det.

I alle fall ikke så lenge verkstedet er villige til å rydde opp og å feie all tvil til side.
En lei tabbe har definitivt skjedd, men så lenge alt har gått bra, er det bare å gi gass!

Les også : Direktør-luksusen har stupt i pris

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: