Meny

Sjelden mulighet fra luksusmerket som ble en fiasko

Det er ikke så ofte det dukker opp en Xedos 9 i det norske bruktmarkedet. Dette er også aller siste årgang av det som den gangen var Mazda-konsernets flaggskip.
Det er ikke så ofte det dukker opp en Xedos 9 i det norske bruktmarkedet. Dette er også aller siste årgang av det som den gangen var Mazda-konsernets flaggskip.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå får du den billig.

Lexus blir regnet som en av bilbransjens mest imponerende og vellykkede satsinger de siste tiårene. Her har Toyota bygget merkevare fra bunnen av, og i flere markeder klart å utfordre de tyske premiummerkene.

Men det er ikke bare Toyota av de japanske merkene som satser på luksus. Honda har for eksempel sitt Acura, mens Nissans luksusmerke heter Infiniti.

Hvis du har fulgt godt med i bil-timen husker du sikkert at også Mazda har hatt eget luksusmerke. Men der de andre har hatt tildels stor suksess, gikk det annerledes med Mazda.

Luksusfølelse

Satsingen på Xedos startet tilbake i 1993. Da var Mazda kraftig på offensiven, og hadde ambisjoner om stor vekst.

Xedos var skreddersydd for det europeiske markedet, og kom med to modeller: 6 som skulle utfordre biler som BMW 3-serie, og 9 som etter planen skulle ta opp kampen mot BMW 5-serie. Ambisiøst? Så absolutt!

Mazda puttet inn alt de hadde av teknologi, og la også vekt på høyere luksusfølelse enn på de øvrige modellene sine.

Sjelden japansk "Folkevogn" til salgs i Norge

Noen biler til Norge

Hit til Norge kom det endel eksemplarer av Xedos 6, og også en liten håndfull av storebror 9. Særlig sistnevnte er en sjelden fugl i bruktmarkedet her hjemme, men nå har det dukket opp en 2002-modell som står til salgs i Kragerø.

Den har rullet 157.000 kilometer, prisforlangende er på 64.000 kroner.

For de pengene får du et eksemplar av aller siste årgang Xedos 9. En storbil med lengde på 4,80 meter. Under panseret en 2,5-liters V6 bensinmotor på 163 hestekrefter. Automatgir og mye – i alle fall til å være den tiden – utstyr er også på plass.

Husker du denne japaneren? Dette er sjeldne saker!

Trygt kjøp

Ingunn som selger bilen, forteller at den er hel og fin, og godt tatt vare på. Det er naturligvis helt avgjørende hvis du skal kjøpe en bil som har blitt 13 år.

Byggkvaliteten på Xedos er i kjent japansk stil veldig bra. Og har den i tillegg hatt eier(e) som har fulgt opp vedlikehold og servicer, er dette i utgangspunktet et svært trygt kjøp, i tillegg til at du får en bil ikke mange andre har maken til.

Men særlig oppsikt vekker den neppe. Mazda satset på tradisjonelle og anonyme linjer utenpå. Innvendig er det også veldig typisk japansk fra denne tiden, men med skinn og en god del fine detaljer.

Simen har reddet en sjelden luksusbil

Interiøret er ganske tidstypisk japansk, Xedos-modellene hadde generelt mye utstyr.
Interiøret er ganske tidstypisk japansk, Xedos-modellene hadde generelt mye utstyr.

Klikk her for å se annonsen på bilen:

Samler-status

Bilen er altså fra 2002, som også var siste salgsår for Xedos 9. Så var det kroken på døra.

Akkurat det skyldes flere ting. Mazda havnet i en bølgedal utover på 90-tallet, og måtte kutte kostnader kraftig. Hele Xedos-satsingen ble dermed litt halvhjertet. De hadde heller ikke markedsføringskreftene som skulle til for å backe opp merkevaren skikkelig.

Dermed ble det ikke mer enn to modeller, før Mazda måtte bite i det sure eplet og legge ned hele satsingen.

Så langt har ikke bilene fått noen særlig samler-status, men det kommer temmelig sikkert etter hvert.

Les mer om Xedos: Forsvant nesten før de kom

Eksklusive omgivelser og en bil som gjerne ville leve opp til det. Men Xedos ble aldri den suksessen Mazda hadde håpet på.
Eksklusive omgivelser og en bil som gjerne ville leve opp til det. Men Xedos ble aldri den suksessen Mazda hadde håpet på.

De er sjeldne, men koster faktisk ikke stort

Motor

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus