Meny

Test:

Nå skjønner vi hvorfor denne Mercedsen ble utsolgt i en fei

Denne bilen kommer du raskt til å se mange av på norske veier. Nordmenn står rett og slett i kø for å få den kjøpe den.
Denne bilen kommer du raskt til å se mange av på norske veier. Nordmenn står rett og slett i kø for å få den kjøpe den.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dette er en av markedets hotteste SUV-er.

Mercedes GLC 220d


Motor: 2,1-liter, diesel

Effekt: 170 hk / 400 Nm

Forbruk: 0,47 l/mil

0-100 km/t: 8,3 sek.

Toppfart: 210 km/t

Bagasjerom: 550 liter / 1.600 liter

LxBxH: 465 x 189 x 163 cm

Pris: 585.000 kroner

Pris testbil: 853.500

Mercedes har helt klart funnet vinnerformelen. Den ene suksessmodellen avløses av den andre. Det føles naturligvis godt, etter en periode der det ikke gikk helt som ønsket.

En av modellene som virkelig ikke traff blink, var den mellomstore SUVen GLK. En bil som i utgangspunktet skulle være en beintøff konkurrent for suksessmodellene Volvo XC60, BMW X3 og Audi Q5.

Slik ble det imidlertid ikke. Mye av grunnen til det var et heller kantete design som ikke falt helt i smak, og et bagasjerom som ikke var stort nok.

Derfor var det kanskje like greit at Mercedes endret sin navnestrategi like før GLK skulle erstattes. Dermed kunne en legge hele skuffelsen bak seg, og rette alt fokus på oppfølgeren: GLC.

Utsolgt – for neste år

I sommer ble den nye modellen lansert. Responsen lot ikke vente på seg. For her var designet helt nytt, plassen langt bedre – og den leveres dessuten som ladbar hybrid. Særlig det siste er godt nytt for norske kjøpere, da disse modellene kommer gunstig ut med tanke på norske avgifter.

Resultatet er at kjøperne har stilt seg opp på rekke og rad, og bestillingene haglet inn.

Ikke bare er årets kvote med norske GLC-er utsolgt, Mercedes regner også med at samtlige 1.100 biler som ligger i kvoten for 2016 blir revet bort før årsskiftet! Slikt skjer ikke så ofte.

Nå jobber Mercedes på spreng for å finne flere biler, slik at de kan møte etterspørselen.

GLC har blitt en lekker bil, med langt rundere former enn forgjengeren.
GLC har blitt en lekker bil, med langt rundere former enn forgjengeren.

Tar med på test

Det kan med andre ord se ut til at klassen har fått en konkurrent som biter skikkelig fra seg. BMW, Volvo og Audi, og for den del Lexus, med sin NX300h, må fint innfinne seg med at "ferien" er over. Nå blir det knallhard kamp om kundene.

Men hvor bra er egentlig den nye stjerne-SUVen?

Vi har fått med oss en testbil for å sjekke. Bli med å se hva alt oppstyret egentlig dreier seg om ...

Førermiljøet er mer eller mindre identisk med C-klasse, Det er gode nyheter. Men vi klarer ikke helt å bli fortrolig med ipad-lignende skjermem som ser litt ettermontert ut.
Førermiljøet er mer eller mindre identisk med C-klasse, Det er gode nyheter. Men vi klarer ikke helt å bli fortrolig med ipad-lignende skjermem som ser litt ettermontert ut.

Les også: Dette kan være årets SUV-kupp

Kjøreglede: 5/6

På dette området har det skjedd store ting. GLC bygger på en ny plattform, den samme som C-klasse, og kan også leveres med justerbart luftunderstell.

Om du ønsker det, kan du dessuten få den med offroad-pakke. Den gir ikke lavgirserie, slik som i GLE, men den har ekstra bakkeklaring og noen mer avanserte kjøreprogrammer. På sitt høyeste får den da 22,7 cm klaring, og blir med det klassens råeste utenfor allfarvei.

Det beste er at den sannelig nærmer seg klassens beste PÅ asfaltert vei også. Vi har ikke fått kjørt en sammenligning enda, men inntrykket etter testuken, er at den tar ledelsen også her.

Komforten er svært god, og når du ønsker å gi litt gass i svingene, svarer den med lite krenging og god følelsen på styringen. Den skjuler godt den ekstra bakkeklaringen og vekten.

I kjent Mercedes-stil er det også ypperlig støydemping, slik at du kan kjøre lenge uten å bli ør i hodet av vindsus eller romling fra dekkene.

Bagasjerommmet har vokst mye siden forrige generasjon – og er nå på 550 liter.
Bagasjerommmet har vokst mye siden forrige generasjon – og er nå på 550 liter.

Les også: Her avduker de en stor nyhet

Interiør/plass: 6/6

Plass var altså et av de aller største ankepunktene med forgjengeren. Nå har bagasjerommet økt med hele 80 liter – til 550 liter.

Dermed er den også fullt på høyde med konkurrenten her, X3 ligger på akkurat det samme, mens Audi Q5 er på 540 liter.

Det er litt ekstra plass under gulvet i bagasjerommet.
Det er litt ekstra plass under gulvet i bagasjerommet.

Når setene slås ned, blir det 1.600 liter i GLC – også det er mer eller mindre nøyaktig det samme som hos konkurrentene.

I baksetet blir vi overrasket over hvor romslig det er, både med tanke på beinplass og takhøyde. Her kan du fint sette to voksne på rundt 190 cm, uten problemer.

Interiøret er for øvrig lekkert! Rett og slett vanskelig å finne noe å sette fingeren på – bortsett fra at vi fortsatt synes navigasjonsskjermen ser litt ettermontert ut. Vi har mer sans for løsninger der den er helt eller delvis integrert i dashbordet.

Men brukergrensesnittet til infotainmentsystemet er blitt veldig bra, med touchpaden som ligger fint plassert helt fremst på midtarmlenet. Skal vi pirke, og her er vi virkelig på detaljnivå, så foretrekker vi vanlig volumkontroll som vris fra side til side, snarere enn den nye "rullende" løsningen som brukes i GLC og C-klasse.

Høy kvalitetsfølelse er også på plass. Dette er solid og oser av premium.

De som skal sitte her har god plass – både til bein og hode.
De som skal sitte her har god plass – både til bein og hode.

Motor: 5/6

Rosinen i GLC-pølsa er den ladbare hybriden, som ikke er helt klart ennå. Det blir rene kraftpakken – med over 300 hk, samtidig som du får et gunstig forbruk om du lader ofte og bruker den på relativt korte turer.

Testbilen er av den mer tradisjonelle typen: 220d. Det betyr 170 hk diesel.

Med denne motoren blir ikke bilen noen rakett, men den gir likevel et passelig friskt fraspark, og det fungerer godt med den nye 9-trinns girkassen.

0-100 km/t tar 8,3 sekunder, og det er kjappere enn både BMW X3 20d (163 hk, 9,1 sek.) og Audi Q5 2.0 TDI (177 hk, 9 sek.).

Med denne motoren får du også et fornuftig forbruk. Tall fra produsenten er 0,47 l/mil – som er betydelig lavere enn sammenlignbare konkurrenter. Her skjer ting raskt, og de nyeste motorene er best. I disse Dieselgate-tider, understreker vi imidlertid at dette er tall hentet fra EU-målingen.

Under testperioden er det vanskelig å gjenskape disse, men at forbruket er lavt med tanke på størrelse og ytelser, er det ingen tvil om. Vi kom godt under 0,6 l/mil uten å kjøre spesielt forsiktig.

Med tanke på det lokale miljøet er GLC med dieselmotor ikke helt bra. Så spørs det om du bryr deg mest om NOx-utslipp eller ozonlaget. Hvis det er det siste – ja, så kan du kjøpe testbilen med god samvittighet.

Bak denne grillen befinner det seg en svært gjerrig og god dieselmotor. Så spørs det om du har blitt skremt av Dieselgate eller/og NOx-fokuserte politikere da ...
Bak denne grillen befinner det seg en svært gjerrig og god dieselmotor. Så spørs det om du har blitt skremt av Dieselgate eller/og NOx-fokuserte politikere da ...

Les også: Her er prisene på Mercedes nye SUV

Design: 6/6

Der forgjengeren var ekstremt kantete og "boksete", er arvtakeren langt rundere. Her bygges det på suksessformelen som har gitt oss A-klasse, GLA, C-klasse og S-klasse. Den oppskriften fungerer utmerket også på en mellomstor SUV.

Du får den med offroad- eller AMG-pakke. Vår testbil hadde både AMG-pakke og stigbrett på siden, noe vi synes gir den et ekstra løft.

20" felger ser bra ut, og påvirker heller ikke kjøreegenskapene veldig mye i negativ retning. Takket være god støydemping er det heller ikke sjenerende dekkstøy.

Les også: Så billig får du BMW med 4x4

Miljø/økonomi: 5/6

Testbilen starter på 585.000 kroner, og er med det innstegsmodellen. Det er en del mer enn sammenlignbare modeller fra Volvo, Audi og BMW. Lexus NX300h, hybriden med 197 hk, koster faktisk "bare" 521.000 kroner, og legger seg dermed godt under de andre i startpris.

I grunnpakken til GLC ligger blant annet 4x4, 9-trinns automatgir, 2-sone klima og DAB+-radio som del av standardutstyret.

Det betyr likevel at du må belage deg på å punge ut ganske mye mer, før bilen har det utstyrsnivået den "bør" ha. Luftfjæring, navigasjon, skinn, nøkkelfri start, LED-lys, soltak, tilhengerfeste, AMG-pakke innvendig og utvendig og head up display er blant utstyret vi ville plukket ut.

Hvis du legger til en del annet – slik som det er gjort på testbilen – ender prisen plutselig på 853.500 kroner ...

Men en fornuftig utstyrt GLC tror vi kan holde seg bra i pris.

Les også: Dette er SUVen med færrest feil

Konklusjon: 6/6

Vi har altså ikke fått anledning til å teste denne bilen opp mot konkurrentene. Men vi våger allerede nå å kåre den til vinneren i sitt segment. Den har ganske enkelt alt!

Audi Q5, Volvo XC60 og BMW X3 har alt vært på markedet i flere år. Q5 og XC60 er snart klar for å erstattes, mens X3 ble faceliftet i fjor. I møtet med den splitter nye GLC blir de alle litt gamle.

Mye tyder derfor på at konkurrentene bør få fart på sakene.

Men prisen er altså høyere enn de som kvalifiserer som nærmeste konkurrenter. Så Mercedes gir ikke ved dørene.

Den store prisvinneren er naturligvis den ladbare hybriden, som får en prislapp ikke mye over testbilen - men totalt 320 hk! Vi lover å komme tilbake med en egen test av den så snart vi kan.

Ikke bilen for deg hvis: Du likte GLK

Bilen for deg hvis: Du trenger en romslig SUV som ikke ruver for mye

Her er knapperaden som avslører hvor mye penger du har brukt på utstyr. Testbilen mangler ikke så mye ...
Her er knapperaden som avslører hvor mye penger du har brukt på utstyr. Testbilen mangler ikke så mye ...

Les også: Denne Mercedesen er det bare tre av i Norge

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus