Nå begynner luksus-SUV-en å bli billig

Porsche Cayenne byr på både status og sporty egenskaper. Nå kan du få den til under 200.000 kroner.
Porsche Cayenne byr på både status og sporty egenskaper. Nå kan du få den til under 200.000 kroner.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men er Porsche Cayenne et bruktbilkjøp?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I " Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:
Hei! Jeg har lenge hatt lyst på Porsche Cayenne, og nå begynner prisene å bli slik at vi vanlig dødelige også kan realisere drømmen. Men er det lurt å kjøpe 04' - 05' Cayenne? Har hørt noen mumle om at det var noen feil på de første modellene.

Hvis jeg kjøper, hvilken utgave er det smarteste valget?På forhånd takk for svar! Mvh. Øyvind.

Benny svarer:

Heisann! Skjønner godt at du ønsker deg en slik bil. De siste par årene har det også virkelig skjedd noe med prisene på disse SUV-ene. For bare et par år siden måtte man legge i alle fall 350.000 kroner på bordet om man ville ha Cayenne. Nå får du en for halvparten av det igjen.

Når det er sagt, så tror jeg ikke at de billigste bilene er de beste kjøpene og vil nok anbefale å legge noe mer penger i det om du velger å oppfylle denne bildrømmen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det finnes godt med biler å velge i på bruktmarkedet, også i det nedre prisleiet. På finn.no ligger det nesten 130 biler til salgs. De billigste begynner på 180.000 kroner.

For å få en fin bil, bør du legge minst 300.000 kroner i det. Da styrer du unna de aller første årgangene, som hadde litt smårusk rent kvalitetsmessig, og ender opp på en 2005-modell som har gått rundt 150.000 kilometer.

Velg en Cayenne 3,2 V6

Vi snakker da om en 3,2 V6 på 250 hk., som jeg mener er det mest fornuftige kjøpet her. Disse bilene holder jevnt over svært høy kvalitet og gjør det godt i mange undersøkelser på feilstatistikk og driftsikkerhet. Men det er altså ti år gammel bil med høy kilometerstand vi snakker om, så en nøye sjekk må uansett gjøres før kjøp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse bilene er kostbare å reparere om man må ha dme på verksted, så jeg anbefaler her i utgangspunktet enten NAF-test eller å få en tilstandsrapport fra merkeforhandler om man ikke er bilkyndig selv.

Artikkelen fortsetter under annonsen

God servicehistorikk er viktig. En bil med riktig utstyrsnivå er viktig, og en bil med "riktig" fargekombinasjon har også mye å si i dette segmentet. De to sistnevnte mest med tanke på gjensalg.

Som nevnt hadde de første årsmodellene (2003 - 2004) noen irriterende småfeil. Dette gikk særlig på elektronikken. Men Porsche gjorde leksene sine og fikk fort orden på dette.

Interiøret oppleves nå som litt gammelmodig i eldre Porsche Cayenne.
Interiøret oppleves nå som litt gammelmodig i eldre Porsche Cayenne.

SUV med minst feil og problemer: Her er de 10 beste

Dette må sjekkes:

Noen synes kanskje også at jeg er litt kjip som anbefaler minste motor. Grunnen er at særlig Turbo-modellen kan slurpe i seg nesten helt ubegripelige mengder olje. Mens både Turbo (særlig den...) og V8-modellen har et høyt drivstofforbruk.

Selv 3,2 er ganske tørst, med et oppgitt forbruk på drøyt 1,3 l/mil ved blandet kjøring ...
Det man spesielt må sjekke litt nøye er at sekstrinns automatgirkassa kan rykke litt ved girskift. Ofte på fjerde, femte og sjettegir.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sjekk også bremser, forstilling og dekkene –alle åtte – litt nøye. Som nevnt, disse bilene er dyre å ha på verksted.

Interiøret i første generasjon Cayenne oppleves nå også som noe gammelmodig. En nye Mazda CX3 byr både på mer utstyr og bedre materialkvalitet og koster det samme. Ellers HELT uten sammenlikning for øvrig, bare så det er nevnt...

Men det sier mye om hva som har skjedd av utvikling på dette området på de årene som har gått.

Cayenne oppleves som relativt sporty å kjøre, den byr forsatt på en god dose status og er komfortabel og relativt romslig. Den duger fint som familiebil.

Leter du opp en fin bil i god stand så har du i alle fall min velsignelse for kjøp! Ønsker deg lykke til!

Les vår test av Porsche Cayenne her:

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: