VW kan også ha jukset med CO2-utslipp

Porsche stanser salget av sin Cayenne-modell med dieselmotor i USA, etter anklager om utslippsjuks fra amerikanske myndigheter. Martin Winterkorn og den øvrige Porsche-ledelsen avviser imidlertid anklagen.
Porsche stanser salget av sin Cayenne-modell med dieselmotor i USA, etter anklager om utslippsjuks fra amerikanske myndigheter. Martin Winterkorn og den øvrige Porsche-ledelsen avviser imidlertid anklagen. Foto: Michaela Rehle / X01425

Biler fra Volkswagen, Audi og Porsche kan også ha høyere CO2-utslipp enn oppgitt, noe som kan vise seg å gjelde både diesel- og bensinbiler, medgir VW.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Den tyske bilgiganten har alt medgitt å ha jukset med NOx-utslippene fra flere dieselmotorer, som er å finne i elleve millioner biler verden over.

Tirsdag medga de at det også var funnet uregelmessigheter knyttet til utslipp fra ytterligere 800.000 biler, blant dem minst én modell med bensinmotor.

Disse uregelmessighetene dreier seg ikke om for høye partikkelutslipp, men om høyere utslipp av CO2 enn det produsenten har oppgitt.

Koster milliarder

Volkswagen anslår at de nye problemene som er avdekket vil koste selskapet nærmere 19 milliarder kroner, men medgir at «det foreløpig ikke er mulig å foreta en troverdig vurdering av omfanget av disse uregelmessighetene».

– Styret i Volkswagen beklager det som er avdekket om CO2-uregelmessigheter, heter det i en uttalelse fra bilprodusentens nye sjef Matthias Müller.

Nyheten førte til at kursen på Volkswagen-aksjer falt med 10,7 prosent da Frankfurt-børsen åpnet onsdag.

Les også: VW kan gi prisavslag til eiere av juksebiler

– Klare beviser

Den siste avsløringen kommer samtidig med at amerikanske miljømyndigheter anklager Volkswagen for å ha jukset med NOx-utslippene fra enda flere dieselbiler.

Volkswagen har tidligere erkjent juks med utslippsdata fra 1,4 liters, 1,6 liters og 2,0 liters dieselmotorer, men Det amerikanske miljødirektoratet (EPA) utvidet tirsdag sin etterforskning til også å gjelde 3,0 liters dieselmotorer.

– Vi har klare beviser for disse ytterligere overtredelsene. VW har nok en gang unnlatt å etterleve loven som skal sikre amerikanerne ren luft, sier Cynthia Giles i EPA.

De sekssylindrede dieselmotorene er å finne i de nyeste utgavene av Volkswagen største firehjulstrekker Touareg, samt i Porsche Cayenne og store Audi-modeller som A6 og Q7.

Les også: VW sjekker om enda en motortype kan være berørt av Dieselgate

Nekter for juks

Porsche, som eier 32,4 prosent av Volkswagen, nekter for utslippsjuks, men har likevel stanset salget av Cayenne med dieselmotor i USA.

Volkswagen nekter også for at de store dieselmotorene er utstyrt med samme ulovlige programvare som de har erkjent å utstyre mindre dieselmotorer med.

– Vi vil understreke at det ikke er montert programvare i våre 3-liters V6 dieselmotorer for å endre utslippskarakteristikkene på forbudt vis, heter det i en kunngjøring fra VW, som lover å samarbeide fullt ut med EPA for å dokumentere dette.

Personvernpolicy