USA: – Porsche Cayenne har juksemotor

Wolfgang Porsche sitter i styret til Volkswagen, som står bak omfattende juks med utslippet fra en rekke dieselbiler. Foto: Axel Schmidt (Reuters / NTB scanpix)
Wolfgang Porsche sitter i styret til Volkswagen, som står bak omfattende juks med utslippet fra en rekke dieselbiler. Foto: Axel Schmidt (Reuters / NTB scanpix)

Også sekssylindrede dieselmotorer som blant annet brukes i Porsche Cayenne, er omfattet av Volkswagens utslippsjuks, ifølge myndighetene i USA. Selskapet avviser anklagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Porsche er eid av Volkswagen, som har innrømmet at flere andre av konsernets merker er utstyrt med programvare som får NOx-utslippene til å synke i utslippstester.

Det amerikanske miljødirektoratet EPA opplyste mandag at de utvider etterforskningen av Volkswagen, og at utslippsjukset omfatter flere typer motorer enn tidligere antatt. Også 3-liters sekssylindrede dieselmotorer skal være utstyrt med programvaren.

– Vi har klare bevis for disse nye lovbruddene, sier Cynthia Giles fra EPA.

– Vil samarbeide

Volkswagen har allerede innrømmet å ha jukset med firesylindrede motorer i minst 11 millioner biler som er solgt verden over. Merkene VW, Audi og Skoda er omfattet av jukset.

Men EPAs siste anklager stemmer ikke, ifølge selskapet. I en uttalelse skriver Volkswagen at det ikke er installert programvare som endrer utslippene på ulovlig vis i 3-litersmotorene.

– Vi vil samarbeidet fullt og helt med EPA for å få klarhet i dette, heter det i uttalelsen.

Ifølge EPA er NOx-utslippene fra noen av juksebilene ni ganger høyere i trafikken enn når de testes.

Solgt i Norge

Siden utslippsskandalen ble kjent i midten av september, har Volkswagen mistet nesten en tredel av aksjeverdien. Toppsjefen Martin Winterkorn gikk av etter å ha innrømmet at EPAs første anklager mot selskapet stemte.

I Norge er det solgt 147.139 biler som er berørt av jukset, ifølge Volkswagen. Økokrim skal avklare om noe straffbart har skjedd her.

Prosedyrene for testing av utslipp fra dieselbiler er blitt sterkt kritisert i kjølvannet av skandalen. EU har besluttet å innføre strengere tester, men de nye reglene trer først i kraft i løpet av de neste seks årene.

Les også: Volkswagen er fortsatt Norges desidert mest solgte bilmerke

Personvernpolicy