
Plutselig ble kjøperne 20 år yngre

Dette er noe alle bilprodusenter drømmer om.
Mercedes har de siste årene gjennomført en stor designomlegging. Målsetningen har vært å komme bort fra det litt gubbete preget, og for alvor utfordre erkerivalene Audi og BMW på design.
Det har resultert i en rekke lekre modeller, i mange nisjer. Det har også gitt oss en innstegsmodell som virkelig skiller seg fra sine forgjengere. I to generasjoner var minstemann A-klasse en høyreist og alt annet enn sporty bil. Men på generasjon tre kom Mercedes med en langt mer konvensjonell og lekker bil.
Les testen: Nå vil Mercedes gjøres om alle andre
Inngang til Mercedes
Det har da også vist seg å være en stor suksess. Siden nylanseringen av A-Klasse i 2012 har Mercedes-Benz rekruttert langt flere kunder fra andre bilmerker enn tidligere. Modellen har oppnådd en imponerende bred appell i Norge og så langt i 2015 har rekrutteringen fra andre merker ligget på over 70 prosent.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDette er noe alle bilmerker drømmer om å klare. En ting er å nå «menigheten» og kunder som allerede kjører merket. Det er også utrolig viktig å hente nye kunder.
I A-klasses tilfelle skal den også fungere som en inngang til Mercedes-universet, der kundene kanskje kjøper seg «oppover» neste gang.
Les også: Billig Mercedes? Sjekk denne!

Blitt 20 år yngre
I tillegg til at nye A-Klasse har rekruttert en høyere andel nye Mercedes-Benz kunder enn sine forgjengere, har bilen også nådd en betraktelig yngre kundegruppe enn tidligere.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Nye A-Klasse har vært viktig for rekrutteringen av nye kunder til Mercedes-Benz. Det er også gledelig at løftet har tiltrukket seg en yngre kjøpegruppe og at det gjennomsnittlige aldersintervallet av A-Klasse-eiere nå er 20 år yngre enn i 2011, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.
Artikkelen fortsetter under annonsenLes også: Se hva Mercedes har funnet på nå!
Henter flest fra Golf
Hvor henter nye A-Klasse kunder fra? Det er i hovedsak tre konkurrerende modeller A-klasse rekrutterer fra. Størst andel hentes fra mer folkelige VW Golf, fulgt av BMW 3-serie og Audi A3.
I praksis henter den altså mange kjøpere fra premium-konkurrentene. Men A-klasse appellerer tydeligvis også til de som ikke har kjørt premium-bil tidligere.
A-Klasse er igjen aktuell med en ny midtlivsoppgradering. Blant nyhetene er justerbart understell, visuelle endringer og en rekke nye utstyrsmuligheter, som for eksempel Apple Carplay.
Les også: Nei, lekkert design trenger ikke å koste skjorta
