Åpen for alle - alltid

Plutselig ble kjøperne 20 år yngre

Mercedes har virkelig truffet blink med tredje generasjon A-klasse. Den henter en rekke nye kunder, samtidig som kjøperne har blitt 20 år yngre enn på forrige utgave.
Mercedes har virkelig truffet blink med tredje generasjon A-klasse. Den henter en rekke nye kunder, samtidig som kjøperne har blitt 20 år yngre enn på forrige utgave.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er noe alle bilprodusenter drømmer om.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mercedes har de siste årene gjennomført en stor designomlegging. Målsetningen har vært å komme bort fra det litt gubbete preget, og for alvor utfordre erkerivalene Audi og BMW på design.

Det har resultert i en rekke lekre modeller, i mange nisjer. Det har også gitt oss en innstegsmodell som virkelig skiller seg fra sine forgjengere. I to generasjoner var minstemann A-klasse en høyreist og alt annet enn sporty bil. Men på generasjon tre kom Mercedes med en langt mer konvensjonell og lekker bil.

Les testen: Nå vil Mercedes gjøres om alle andre

Inngang til Mercedes

Det har da også vist seg å være en stor suksess. Siden nylanseringen av A-Klasse i 2012 har Mercedes-Benz rekruttert langt flere kunder fra andre bilmerker enn tidligere. Modellen har oppnådd en imponerende bred appell i Norge og så langt i 2015 har rekrutteringen fra andre merker ligget på over 70 prosent.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er noe alle bilmerker drømmer om å klare. En ting er å nå «menigheten» og kunder som allerede kjører merket. Det er også utrolig viktig å hente nye kunder.

I A-klasses tilfelle skal den også fungere som en inngang til Mercedes-universet, der kundene kanskje kjøper seg «oppover» neste gang.

Les også: Billig Mercedes? Sjekk denne!

Også interiørmessig er dagens A-klasse et solid brudd med tradisjonene. Bilen har fått mye skryt for lekkert interiør.
Også interiørmessig er dagens A-klasse et solid brudd med tradisjonene. Bilen har fått mye skryt for lekkert interiør.

Blitt 20 år yngre

I tillegg til at nye A-Klasse har rekruttert en høyere andel nye Mercedes-Benz kunder enn sine forgjengere, har bilen også nådd en betraktelig yngre kundegruppe enn tidligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nye A-Klasse har vært viktig for rekrutteringen av nye kunder til Mercedes-Benz. Det er også gledelig at løftet har tiltrukket seg en yngre kjøpegruppe og at det gjennomsnittlige aldersintervallet av A-Klasse-eiere nå er 20 år yngre enn i 2011, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz personbil, i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Se hva Mercedes har funnet på nå!

Henter flest fra Golf

Hvor henter nye A-Klasse kunder fra? Det er i hovedsak tre konkurrerende modeller A-klasse rekrutterer fra. Størst andel hentes fra mer folkelige VW Golf, fulgt av BMW 3-serie og Audi A3.

I praksis henter den altså mange kjøpere fra premium-konkurrentene. Men A-klasse appellerer tydeligvis også til de som ikke har kjørt premium-bil tidligere.

A-Klasse er igjen aktuell med en ny midtlivsoppgradering. Blant nyhetene er justerbart understell, visuelle endringer og en rekke nye utstyrsmuligheter, som for eksempel Apple Carplay.

Les også: Nei, lekkert design trenger ikke å koste skjorta

Dette er bilen dagens modell erstattet. Andre generasjon A-klasse var ikke akkurat noen designbombe.
Dette er bilen dagens modell erstattet. Andre generasjon A-klasse var ikke akkurat noen designbombe.