Bilen kjører (nesten) av seg selv

– Dette var skummelt! er dommen fra NAFs prøvekjørere. Se video.

NAF har prøvekjørt Tesla Model S, som er delvis selvkjørende. Se hvordan det gikk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Elbilprodusenten Tesla har tatt et stort skritt i retning autopilot for biler denne måneden. Nye Tesla Model S kan automatisk skifte fil, regulere fart og bremse.

Selvkjøringsegenskapene, tidligere avgrenset til biler teknologiganter som Google har testet ut, kom på veien med den nyeste Tesla Version 7.0-programvaren tidligere i måneden.

Egenskapen ble lagt til tusenvis av slike biler som allerede befant seg på veien, ved en oppgradering av programvaren i bilen. I sommer var det allerede solgt 80.000 slike sedaner på verdensbasis.

Norges Automobil-Forbund (NAF) har testet funksjonen (se videoen over). Andreas Handeland, sjåføren i videoen, jobber med forbrukertester i NAF, og er en erfaren biltester.

Les også: Oppdatering i natt: Nå kan Tesla kjøre seg selv

– Kan redde liv

– Dette er fremtiden. Om vi liker det eller ei. Det som er litt spennende nå er at Tesla gir denne muligheten til alle som eier nyere modeller. Man trenger ikke reise innom et verksted eller tilsvarende for å oppgradere. Programvaren lastes ned automatisk, og man velger selv om man vil ta den ibruk, sier kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, til ABC Nyheter.

De siste årene har flere oppgraderinger for biler pekt i retning av «selvkjøring». Adaptiv cruisecontroll, lane assist og nødbremsesystemer er eksempler på elektroniske hjelpemidler som de siste årene har vært med på å assistere føreren.

– Tesla er innovative, og her er de i forkant på noe vi vet kommer: Selvkjørende biler. Dette kan være viktig for trafikksikkerhet, og et viktig skritt mot «nullvisjonen». Det er Norges visjon for null hardt skadde og drepte i trafikken. Når disse bilene kommer for fullt vil det kunne spare liv, sier Sagedal.

– Mange andre bilprodusenter jobber med samme type teknologi, men Tesla er helt i front.
Autopilot-systemet i nye Teslaer aktiveres ved å nappe i en hendel bak rattet. Så gasser, bremser og styrer bilen på egenhånd. Dette er en foreløpig versjon, og NAF understreker i sin pressemelding: «Man merker ganske så fort at bilen er langt fra intelligent, og systemet foreløpig ikke kan erstatte en våken sjåfør».

Les også: Slik løser Tesla et skikkelig «Norges-problem»

– Du er ansvarlig

Versjon 7.0 av programvaren ble lansert i helgen, og en rekke norskregistrerte Teslaer har nå «autopilot» tilgjengelig i bilens meny.

– Utfordringen i Norge er veinettet vårt. Selvkjørende biler er foreløpig avhengig av gode veier med tydelige striper. Det er på langt nær alle veier som har det i Norge foreløpig. Noe annet interessant er det juridiske ansvaret. Med betaversjonen er det ikke tvil om at sjåføren fremdeles selv er ansvarlig, også ved bruk av selvkjøringsfunksjonen, sier Sagedal.

«Uansett hvor bra og effektivt teknologi måtte fungere er det du som fører som er ansvarlig. Det gjelder også dersom autopilot-teknologien måtte svikte og en ulykke oppstår. Wien-konvesjonen fra 1968 slår fast at føreren er ansvarlig for bilen uansett, og den gjelder selv om dagens teknologi ikke var relevant den gangen.

Vegtrafikklovens §3 stiller også krav til aktsomhet i trafikken. Den lyder som følger: Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret. Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen», skriver NAF.

– I denne tidlige fasen ønsker vi å være ytterst forsiktige, og ber sjåfører holde hendene på rattet for alle tilfellers skyld, sa Teslas grunnlegger og sjef, Elon Musk, ved lanseringen av den nye funksjonen tidligere denne måneden.

– På lengre sikt vil ikke folk behøve å ha hendene på rattet, og til slutt vil det hverken være ratt eller pedaler.

Les også: Nå tester vi det som kan bli fremtidsbilen

Parker selv

Autopiloten lar Model S styre innen en fil, skifte fil og justere fart med «trafikkbevisst» cruisekontroll.

Bilen kan også skanne etter ledig parkering, varsle sjåfører når den finner en, og siden lukeparkere på kommando.

For et år siden begynte den amerikanske bilprodusenten å utstyre Model S med radar, kameraer, ultrasoniske sensorer og annen hardware for å gradvis inntrodusere selvkjøringsegenskaper.

Men den nye programvaren har sine begrensninger. Den kan fremdeles ikke gjenkjenne trafikklys, for eksempel.

På selskapets nettsted skriver Tesla at «biler som virkelig kjører helt av seg selv er fortsatt noen år unna».

(Øvrige kilder: AFP)

SE VIDEO: – Teslaen prøvde å ta livet av meg!

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus