Sto lagret i 28 år – men så ...

En sjelden fugl nærmest uansett hvor du leter, men nå har en dukket opp i Norge. Foto: Faksimile fra Finn.no
En sjelden fugl nærmest uansett hvor du leter, men nå har en dukket opp i Norge. Foto: Faksimile fra Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange biler blir satt bort for en stund, for så å forsvinne. Men noen dukker heldigvis også opp igjen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enkelte biler ser man omtrent aldri lenger, og en kategori biler som passer fint til den beskrivelsen er hverdags-sportsbiler fra 80-tallet. Når så du sist en Mitsubishi Starion? Eller hva med en Renault Fuego?

Men på Finn ligger det faktisk en riktig så tiltalende lyseblå Fuego 2,0 TX 1980-modell til salgs for 55.000 kroner. Selger er ikke ukjente Bjarne Reistad i Trondheim. Han selger pene bruktbiler, og var en av de to ildsjelene som sto bak Classic Car Show i Trondheim tidligere i høst. Om bilens historie kan han fortelle følgende:

Bilen falt i dyp Tornerose-søvn

– Bilen ble solgt ny i Norge til en dame i 1980. Hun eide bilen til 1987, da en ny eier overtok. Som det så ofte er med sånne ting, så skulle den nye eieren bare fikse noen småting. Dermed ble bøttevis med nødvendige og ikke fullt så nødvendige deler innkjøpt, men aldri montert. Slik falt Tornerose, som jeg kaller bilen, i dyp søvn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Der sov hun tørt og mykt i nesten 100 år, vel, det vil si 28 år. Så ble hun vekket fra sin skjønnhetssøvn, og etter en så lang hvile, var det nødvendig å ta en ordentlig strekk. Derfor ble det skiftet mye deler, som registerreim, vannpumpe, dekk, bremser, rør og slanger, olje på motor og transmisjon, bensinslanger, batteri, tenningsdeler, eksosanlegg osv.

Bilene som forsvant: Når så du sist en Renault Fuego?

– Denne omfattende jobben har gjort at Tornerose er i toppform igjen, og etter 600 omfattende mil etter oppvåkningen kan vi fastslå at hun er en meget sprek dame for sin alder. Hun er fortsatt i originalstand, og å finne en Fuego i en slik tilstand er ikke noe du gjør hver dag. Først må du i tilfelle gjøre det lille kunststykke å finne en Fuego i det hele tatt. Vive la France!

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Interiøret er det ikke mye å si på, Tornerose-søvnen har gjort at 28 år med slitasje er unngått på dette feltet.
Interiøret er det ikke mye å si på, Tornerose-søvnen har gjort at 28 år med slitasje er unngått på dette feltet.


Se Finn-annonsen for bilen her

Artikkelen fortsetter under annonsen

Å finne en Fuego er ikke lett

Bjarne er en mann som gjerne snakker i store bokstaver, men han har unektelig et poeng. Å finne en Renault Fuego er ingen lett oppgave. Det er lenge mellom hver gang man ser en til salgs på Finn, og et kjapt søk på svenske blocket viser null til salgs.

Selv på tyske mobile, som har annonser fra hele Europa, finner man bare fire Fuego til salgs, to i Portugal og to i Tyskland.

Med andre ord er det svært vanskelig å finne en slik bil i disse dager.

Hvis du hater naboene - da er dette bilen for deg

Ble produsert i mange land

Renault Fuego Turbo var ikke så heftig som det kan høres ut, men fikk ihvertfall med seg en liten rolle i James Bond-filmen "A view to a kill" i 1985.
Renault Fuego Turbo var ikke så heftig som det kan høres ut, men fikk ihvertfall med seg en liten rolle i James Bond-filmen "A view to a kill" i 1985.


Renault Fuego var i produksjon fra 1980 til 1985 i Frankrike, og fram til 1986 i Spania. Den var bygget på plattformen til Renault 18, mens hjuloppheng foran kom fra Renault 20. Den ble også produsert i Venezuela, Chile og Argentina. Produksjonen i Argentina fortsatte helt fram til 1995.

I USA ble den solgt gjennom AMC-forhandlere fra 1982 til 1985. I 1983 fikk den et lite facelift, og da kom også en Turbo-versjon. Fuego ble ingen stor suksess, men keyless (til modellåret 1983) og audio-kontroller på rattet (til modellåret 1984) var pionerarbeid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Designskryt har stilnet hen

Da bilen kom fikk den mye ros for designet, men tiden har ikke vært snill mot bilen. Den kommer jevnlig med på lister over 80-tallets verste biler (mye grunnet tekniske feil og labre ytelser), og i en retrosak som Car and Driver gjorde i 2003, mente de bilens linjer minnet om «en hvalross full av tarmgass».

Men om du liker designet eller ikke, Fuego er i hvert fall en sjelden fugl i dagens bilverden, og vi håper noen kjøper Tornerose i Trondheim, og tar godt vare på henne de neste 100 år. Det fortjener hun.

Bilens linjer kler godt den behagelige blåfargen.
Bilens linjer kler godt den behagelige blåfargen.


Dette kan være den viktigste bilen i vårt århundre