Denne er først ute fra «nytt» bilmerke

Citroën-merkene er borte, fra nå skal DS 5 stå på egne hjul.
Citroën-merkene er borte, fra nå skal DS 5 stå på egne hjul.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men kan DS 5 klare brasene?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da Citroën for noen år siden bestemte seg for å blåse nytt liv i DS-navnet, var det som et resultat av en ganske utrivelig utvikling i mange år. De hadde nemlig tapt både salg og markedsandeler til merker med høyere premiumfaktor, de fleste av dem hjemmehørende i Tyskland.

Til tross for rike storbiltradisjoner, klarte ikke Citroën å hevde seg. Merkevaren var rett og slett ikke attraktiv nok i manges øyne. På styrerommene hos PSA-gruppen, fant man derfor ut at løsningen var å starte et egen undermerke kalt DS. Gjøre disse bilene mer personlige og mer ekslusive, og håpe at det kvalifiserte til å kapre nye kunder og hente ut høyere avanser.

Facelift til tross: DS 5 begynner å merke alderen litt og er ikke bilen veldig mange snur seg etter.
Facelift til tross: DS 5 begynner å merke alderen litt og er ikke bilen veldig mange snur seg etter.

Nå har de bestemt seg for å ta dette et skritt videre. Fra i år forsvinner Citroën-merkene fra bilene. Nå skal de bare hete DS, og etter en litt halvveis satsing i starten, skal DS nå bli tilført langt flere ressurser. Målsetningen er klar (og særdeles optimistisk): DS skal bli et reelt alternativ til de tre tyske premumkameratene, Audi, BMW og Mercedes. Og det er særlig Audi man skal legge seg tett opp mot.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Første modell ut er DS 5 som nå er i landet med facelift, og helt uten Citroën-merker.

Testbilens fulle navn er DS 5 THP 165 aut Sport. Det betyr 165-hester bensinmotor under panseret, automatgir og bra med utstyr. Startprisen er på 439.900 kroner. Rimeligste DS 5 får du forresten fra 309.900 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Her debuterer et nytt bilmerke

Hvordan er den å kjøre?

Da DS 5 kom på markedet, fikk den endel kritikk for hardt understell og litt primitive kjøreegenskaper. Dette har DS nå glattet over og forbedret. Fortsatt er den ganske sporty satt opp, uten at vi snakker om noen form for sportsbil-følelse.

Ganske særpreget hekk, det merkes også når du skal rygge. Her er det begrenset sikt bakover, ryggekamera kommer godt med.
Ganske særpreget hekk, det merkes også når du skal rygge. Her er det begrenset sikt bakover, ryggekamera kommer godt med.

På motorvei og fin landevei er den komfortabel, men på humpete småveier merkes det at dette i utgangspunktet ikke er noen veldig påkostet konstruksjon. DS 5 er bygget på samme plattform som blant andre Peugeot 3008. Ikke akkurat premium-opphav altså, og det lar seg ikke helt skjule.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Støydemingen er god, uten å være fantastisk. Pluss for svært gode forseter, i god skinnkvalitet. Selve sitteputen er justerbar i lengderetningen, det hadde vi kanskje ikke ventet å finne på en fransk bil. Det rutete mønsteret gir premiumfølelse, her har de truffet.

Her er en annen luksus-satsing som akkurat er i Norge

Hvordan er plassen?

Med lengde på såvidt over 4,5 meter, er DS 5 litt midt mellom bilklassene. Større enn en Audi A3, men en god del mindre enn biler som Audi A4 og Mercedes C-klasse. Den er også en mellomting mellom femdørs kombi og stasjonsvogn.

465 liter betyr at familier på tur må pakke ganske effektivt.
465 liter betyr at familier på tur må pakke ganske effektivt.

Plassmessig er vi i alle fall et godt stykke unna tradisjonell stasjonsvogn. Her har design helt klart gått foran mest mulig plass for passasjerer og bagasje. Foran er plassen helt OK, i et intimt førermiljø preget av den brede midtkonsollen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Baksetet passer best for to unger. Det skorter på beinplass, og bredden er veldig snau for tre personer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bagasjerom på 465 liter forteller også sitt om at vi har med en kompakt bil å gjøre. I praksis blir nok dette snaut for mange stasjonsvogn-elskende norske familier.

En ekte klassiker fyller år

Går den bra?

Automatgir-kassa sladrer også om at den ikke er på høyde med de beste konkurrentene. Til det jobber den litt for anstrengt og er ikke helt godvenner med motoren.

Elegante og gode forseter. Vindusheisene er plassert i midtkonsollen, det er en ganske uvanlig løsning i 2015.
Elegante og gode forseter. Vindusheisene er plassert i midtkonsollen, det er en ganske uvanlig løsning i 2015.

Bensinmotoren byr på 165 hestekrefter, det er nok til å gi et greit overskudd. Den jobber også kultivert, selv om den høres litt når du virkelig gir på. Hele bilen innbyr mer til komfortabel cruising enn aggressiv lyskryss-kjøring. Da kan vi også leve fint med en 0-100 km/t-tid på 10,4 sekunder.

Snittforbruk på 0,59 liter/mil må kunne sies å være godkjent (dette er en ganske tung bil). Det samme gjelder C02-utslipp på 135 gram/km. Og i disse NOx-tider er det naturligvis verdt å ta med at det er mindre utslipp her enn det vil være på en dieselbil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor mener vi lillebror DS 3 er en liten perle

Finest utenpå eller inni?

Interiøret er særpreget, med en diger midtkonsoll. Men eksklusivt? Nei, i alle fall ikke hvis ambisjonen er å match de tyske premiummerkene. Det ser også litt sammenrasket ut, med mange knapper og brytere spredt rundt omkring på dashbordet.

På de siste konseptbilene sine har DS vist at de i årene som kommer vil rendyrke og personliggjøre interiørene i mye større grad enn i dag. Det er nok smart, for DS 5 mangler det som skal til for å virkelig imponere på interiørfronten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En liten (men for mange av oss viktig) detalj: Her er det ikke en eneste brukbar koppholder. Kaffekoppen må altså bli hjemme. Det er også veldig dårlig med skikkelige oppbevaringsrom rundt om i bilen.

Også utvendig design er litt midt-i-mellom. Ikke er den spesielt sporty, ikke ser den veldig eksklusiv ut heller. DS-vingene som omkranser panseret, ser litt påklistret ut. Hvis DS skal lykkes med å stå mer ut i klassen, må de dra på mer enn dette i kommende modeller. Det kommer de nok også til å gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Klassikeren ble satt bort på en låve for 26 år siden

DS-historien går inn i en ny fase med denne modellen, nå er Citroën-merkene helt borte.
DS-historien går inn i en ny fase med denne modellen, nå er Citroën-merkene helt borte.

… og hva er konklusjonen?

DS 5 er absolutt ikke uten sjarm, også fordi det skinner gjennom at dette ikke er verdens mest gjennomførte bil. Citroën- og DS-folket har startet med et utgangspunkt som ikke er fantastisk, og har forsøkt å gjøre det beste ut av det.

Det betyr flere innersvinger enn de tyske premiummerkene kan tillate seg. Det gjør også at bilen strengt tatt ikke er noen reell konkurrent til disse, da skal du i så fall være svært opptatt av å velge annerledes.

I stedet havner DS 5 litt midt-mellom det meste. Ikke spesielt eksklusiv, ikke rommelig og heller ikke med et design som skiller den mye fra mengden. Til gjengjeld koster den ikke premium-penger heller, med prislapp på under 450.000 kroner for den velutstyrte testbilen.

Etter én uke med bilen, skjønner jeg hvor DS vil. Problemet er bare at dette produktet nok ikke er det som skal til for å komme dit. Til det blir det for mange kompromisser og løsninger som er preget av både gjenbruk og sparing.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men for all del: I en verden av biler som blir mer og mer like, lykkes denne i alle fall å skille seg ut på flere områder. Det beste er setene og deler av interiørkvaliteten. Og for noen veier det nok også tungt å kjøre rundt i noe som ikke alle andre har.

DS har store ambisjoner, men trenger nok tyngre skyts enn denne modellen for å klare å realisere dem.
DS har store ambisjoner, men trenger nok tyngre skyts enn denne modellen for å klare å realisere dem.

LES OGSÅ: Jo, dette er faktisk en bil

Gode nyheter: Denne kommer til Europa