Meny

Direktør-luksusen har stupt i pris

Det er ikke så mye som kan måle seg med denne doningen, om du skal ha god komfort, rå krefter og firehjulsdrift til under 600.000 kroner. Faksimile: Finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Vinterbilen som har alt!

Høsten er godt i gang – og vinteren nærmer seg. For stadig flere nordmenn er det da ønskelig med firehjulsdrift. I tillegg har vi den siste tiden blitt tutet ørene fulle av hvor ubrukelig diesel er.

Så hva gjør en da? Det er naturligvis mulig å finne seg en fornuftig ny – eller nesten ny – bil som er hybrid og har firehjulsdrift.

Eller, om du heller vil drukne i overdådig luksus, kan du jo vurdere en vaskeekte direktørbil med hinsides bensinmotor (som tross alt plutselig er mer "miljøvennlig" enn diesel) og er utstyrt herifra til månen.

Les også: Luksusbil på billigsalg – smart kjøp?

Mye å spare

BMW 750Li xDrive er den fulle betegnelsen på dette limousine-beistet. I annonsen står det at det er ekstrautstyr for over 450.000 kroner, hvilket betyr at nyprisen ville vært rundt 2,2 millioner kroner i Norge i 2011.

Bilen vi omtaler her er importert, så helt reelt blir ikke verditapet. Men at du sparer enorme summer er det i alle fall ingen tvil om. Nå, etter 148.000 kilometer, blir den nemlig din for 595.000 kroner.

Da får du altså en forlenget versjon av BMWs flaggskip – den måler 5,2 meter i lengden. Det sørger blant annet for et hav av plass i baksetet.

Under panseret finner du en 4,4-liters V8-er som yter 408 hk.

Les også: Direktørbil med caps og gullkjede

Sportsbil-akselerasjon

Med denne kraftkilden, og firehjulsdrift som sørger for at kreftene plantes i bakken, er det 2 tonn tunge flaket god for akselerasjon en sportsbil verdig. 0-100 km/t er gjort på 5,1 sekunder.

Oppgitt forbruk er 1,2 liter per mil, og du kan nok trygt regne med at det reelle tallet her er betydelig høyere. Du kan nok først som sist sette av en god slump med penger i måneden til drivstoff.

CO2-utslippet er også betydelig. 278 g/km. Men det plager jo ikke luftveiene til folk i byene så mye ... Og akkurat nå er det tydeligvis det myndighetene er mest opptatt av.

Klikk her for å se hele annonsen

Førermiljøet i BMW 7-serie er særdeles ryddig og elegant. Her er også infotainmentskjermen integrert i dashbordet, og ikke en frittstående flatskjerm som stikker opp.

Utstyrsbonanza

Når det kommer til utstyr, er listen omfattende. Det ble nemlig ikke spart på så mye da denne ble bestilt. Vi snakker lyst brunt skinninteriør med elektriske komfortseter både foran og bak, som har varme, kjøling og massasje, DVD-spiller, head up-display, kamera på sidene, adaptiv cruisekontroll, webasto, soft close dører, elektrisk hengerfeste og mye, mye mer.

Ganske enkelt mye av det en bil av denne typen bør ha. Jeg mener, skal du først ha et flaggskip, så skal den jo også være rikelig utstyrt.

Les vår test av denne generasjonen 7-serie her

Må ofre litt

Dette er altså 7-serien som i disse dager blir erstattet av den nyeste generasjonen. Vanligvis har et generasjonsskifte en viss betydning på bruktbilprisene, ikke minst i dette segmentet. Her skal kundene gjerne ha det nyeste og flotteste, så snart det er tilgjengelig. Det kan nok være at prisene skal enda lenger nedover på denne generasjonen 7-serie de neste månedene.

Bilen vi omtaler her har også rukket å rulle noen kilometer. Det i seg selv trenger ikke å bety så mye, hvis oppfølgingen har vært god. Den kan fortsatt kjøre mye lenger, uten at det nødvendigvis skal gå galt av den grunn. Men hvis noe ryker, så kan du banne på at det blir kostbart. Så sammen med utgifter til drivstoff, er det like greit å sette av en pott til "diverse".

Litt må en altså ofre for å kjøre rundt i en doning som er konger og presidenter verdig ...

Les også: De mest ekstreme luksusbilene på bruktmarkedet

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus