Meny

Volkswagen-sjef hevder enkeltpersoner sto bak utslippsjukset

Volkswagens øverste sjef i USA, Michael Horn, beklager at den tyske bilprodusenten har jukset med utslippstall. Foto: Darren Ornitz / Reuters

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En liten gruppe ingeniører i Volkswagen sto bak jukset på utslippstestene, og ikke ledelsen, hevder den øverste sjefen for selskapet i USA.

– Så vidt jeg vet var ikke dette en avgjørelse fra ledelsen, men noe enkeltpersoner sto bak, sa Michael Horn da han møtte til en høring i den amerikanske kongressen torsdag.

– Jeg er enig i at det er vanskelig å tro, og personlig har jeg vanskelig for å tro det, la han til.

I forkant av høringen hadde Horn sendt ut en skriftlig unnskyldning. Han opplyste også at Volkswagen har trukket tilbake en søknad om godkjennelse av noen 2016-modeller for salg i USA.

Les også: VW innrømmer utslippsjuks med 8 millioner biler i EU

Visste lenge

Representanter for det amerikanske miljødirektoratet EPA deltok også i høringen torsdag. Det var EPA som oppdaget at Volkswagen har installert programvare i sine dieselbiler som viser feilaktig lave utslipp av helseskadelige stoffer når kjøretøyene testes.

Horn fortalte kongressmedlemmene at han har kjent til skandalen siden begynnelsen av 2014. Da hadde forskere ved West Virginia-universitetet funnet ut at bilene kunne slippe ut opptil 40 ganger så store mengder nitrogenoksid som loven tillater.

Han hevdet imidlertid at han ikke kjente til programvaren for å jukse på utslippstester før «rundt 3. september» da selskapet innrømmet jukset til amerikanske myndigheter.

Les også: Tatt for juks – men fortsatt Norges klart største bilmerke

Ransaking

Like før Horn møtte den amerikanske kongressen, gikk tysk politi til aksjon mot Volkswagens hovedkontor i Wolfsburg.

– I dag, som del av etterforskningen i forbindelse med den såkalte utslippssaken, er det gjennomført ransaking i Volkswagens hovedkontor i Wolfsburg i tillegg til en rekke andre kontorer, ble det opplyst fra påtalemyndighetens kontor i Niedersachsen i Tyskland torsdag.

Ifølge Volkswagens ledelse har den gitt fram seg en omfattende bunke dokumenter. Selskapet sier at det støtter etterforskningen av både jukset med miljøtester og av hvilke personer som var ansvarlige.

Les også: Audi etterforskes etter utslippsjukset

2016

I september ble det kjent at opptil 11 millioner biler var utstyrt med programvare som skjulte de reelle utslippene på visse dieselmodeller. Programvaren fungerer slik at den «kan oppdage om et kjøretøy testes i et laboratorium eller kjører på veien», og at utslippene er høyere når kjøretøyet ikke testes.

Den tyske avisen Süddeutsche Zeitung skriver torsdag at programvaren som de berørte dieselmodellene ble utstyrt med, ble aktivert i Europa.

Volkswagen opplyser at lureprogramvaren skal fjernes og at motorene på de berørte bilmodellene skal repareres. Arbeidet vil starte i januar, og alle kjøretøyene skal være i orden ved utgangen av 2016, opplyser VWs konsernsjef Matthias Müller til avisen Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus