Bugatti kan bli nedlagt på grunn av diesel-skandalen
VW må kutte kostnader hardt.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Volkswagen er nå i full gang med oppryddingen etter utslipps-skandalen. Nå skal de berørte bilene kalles inn og modifiseres, en enorm operasjon som vil kreve store ressurser framover.
Den nye VW-sjefen Mathias Müller legger heller ikke skjul på at selskapet har tøffe tider foran seg. I en tale til arbeidere ved VW-fabrikken i Wolfsburg denne uken, understreket Müller at "dette ikke blir smertefritt".
Utvikle de viktige
Han sa også at VW nå revurderer alle planlage investeringer, og at alt som ikke er absolutt nødvendig, blir bli kansellert, eller i beste fall utsatt.
Ifølge engelske Autocar vil VW fortsette utviklingen av viktige modeller for de store merkene i konsernet. Men nisjemodeller lever farlig nå. Og ifølge Autocar er framtiden til superbil-produsenten Bugatti også høyst usikker.
Broom har kjørt Bugatti Veyron, se mer her:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenStormannsgalskap
Volkswagen tok over Bugatti i 1998. De la ned store ressurser i utviklingen av superbilen Veyron, som debuterte tilbake i 2005.
Innen bilbransjen har mange satt spørsmålstegn med hva VW egentlig skal med Bugatti. Veyron-prosjektet ble karakterisert som den rene stormannsgalskap, men internt i VW forsvarte man det blant annet med at Bugatti skulle være et utstillingsvindu for hva man kan få til av nyskapende teknologi. Tanken er også å utvikle løsninger som senere kan brukes andre steder i konsernet.
Dette er bilen VW-sjefen angret på
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenRyker flaggskipet?
Men nå spørs det altså om VW kan ta seg råd til slike utskeielser de kommende årene. Aksjekursen har rast etter at utslipps-skandalen sprakk, og det er høyst usikkert hvor stor regningen for dette vil bli. Det eneste som er helt sikkert, er at det vil koste VW dyrt.
Artikkelen fortsetter under annonsenNå blir det også spekulert i at VWs flaggskip Phaeton ikke vil overleve kuttrundene. Her har man nå kommet langt med en andre generasjon av storbilen som skal utfordre premiumbiler som Mercedes S-klasse og Audi A8. Fra et rent business-perspektiv trenger VW neppe Phaeton, og å tjene penger på en modell som dette er for VW nesten umulig. Dermed spøker det nok også for framtiden til denne modellen.
Phaeton i Norge: Denne har vært eid av Kongen