Nei – dette slo ikke an

Reservehjul på bakdøren, det har ikke truffet kjøperne hjemme i klassen for mindre crossovere. Og det tar Ford nå konsekvensene av.
Reservehjul på bakdøren, det har ikke truffet kjøperne hjemme i klassen for mindre crossovere. Og det tar Ford nå konsekvensene av.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan kundene droppe hele løsningen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Markedet for kompakte SUV-er, eller crossovere, om du vil, har nærmest eksplodert de siste årene. Dette er en av bilklassene som vokser hurtigst i Europa.

Det handler om kompakte og høyreiste biler. Med litt høy sittestilling, offroadstyling og i noen tilfeller muligheten for 4x4 (selv om de fleste kjøperne nøyer seg med trekk på to hjul). De henter kunder både fra tradisjonelle SUV-er, men også mange som forlater Passat-klassen, gjerne godt voksne som ikke lenger trenger veldig mye plass.

Les også: Så lekker kan en SUV være

Reservehjul på bakdøra

En rekke bilprodusenter har biler i denne klassen. Blant dem er Ford, men mens mange av konkurrentene har stor suksess, sliter Fords Ecosport tungt i markedet.

Den indisk-produserte modellen har fått kritikk for mange spareløsninger og enkel byggkvalitet. Designet har heller ikke slått an.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Blant designelementene er sidehengslet bakdør med påmontert reservehjul. Den løsningen har ikke vært en suksess. I stedet for å sende signaler om at dette er en tøff bil, blir det av mange i vår del av verden mer oppfattet som primitivt. «Gammeldags» og «tungvint» er blant karakteristikkene vi har lest i tester av Ecosport.

Les også: Captur imponerte oss, les testen her

Kompakt og høyreist bil: Den oppskriften har mange suksess med, men så langt har ikke Ford Ecosport klart å hevde seg særlig godt i konkurransen.
Kompakt og høyreist bil: Den oppskriften har mange suksess med, men så langt har ikke Ford Ecosport klart å hevde seg særlig godt i konkurransen.

Få en ny start

Når Ecosport lanseres med en større facelift, har reservehjulet blitt tatt bort og gjort til et tilvalg. Bilen har også fått mer utstyr og et oppgradert interiør.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ford lover også bedre kjøreegenskaper. Blant annet er bilen senket ti millimeter, noe som skal gi høyere komfort.

Målet er at Ecosport skal få en ny start, og kunne hevde seg mot bestselgende konkurrenter som Opel Mokka, Nissan Juke og Renault Captur.

Les også: Les mer om Edge: Stor SUV for de som vil snobbe litt ned

Artikkelen fortsetter under annonsen
Her er reservehjulet borte, i stedet tilbyr Ford et reparasjonssett i tilfelle man skulle være så uheldig å punktere.
Her er reservehjulet borte, i stedet tilbyr Ford et reparasjonssett i tilfelle man skulle være så uheldig å punktere.

Kommer til Norge

Denne bilklassen er også i vekst her hjemme, og planen er at Ecosport etter hvert skal lanseres i Norge.

– Ecosport er foreløpig ikke tilpasset vårt marked hva gjelder «Nordic climate pack» og DAB-radio, det er ikke helt klart når dette er på plass. Av den grunn har vi ikke noen endelig dato for når vi starter å selge Ecosport i Norge, sier Anne Sønsteby, som er informasjonsdirektør i Ford Motor Norge.

Dermed er Kuga så langt eneste Ford-SUV du kan kjøpe her til lands. Men i tillegg til Ecosport, er det heller ikke lenge til Ford skal begynne å selge den velvoksne SUV-en Edge i Norge. Den produseres i USA og er en såkalt verdensbil, det vil si at samme bil med bare små endringer skal selges i en rekke markeder.

Les også: Stoppet salget – på grunn av vannlekkasje!

Intereriørdetaljer som er velkjent fra Fords rimeligere modeller.
Intereriørdetaljer som er velkjent fra Fords rimeligere modeller.