Meny

Dette er verdens mest verdifulle bilmerker

Det er generelt gode tider i bilbransjen verden over, det merkes også på verdien som for de aller fleste selskapene øker fra fjoråret. Øverst troner Toyota, etterfulg av BMW, Mercedes og Honda.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Men ett merke faller i verdi ...

VERDENS MEST VERDIFULLE BILMERKER, IFØLGE INTERBRANDS:

1. Toyota 409,77 milliarder

2. BMW 310,88 milliarder

3. Mercedes 306,70 milliarder

4. Honda 191,94 milliarder

5. Volkswagen 104,81 milliarder

6. Ford 96,73 milliarder

7. Hyundai 94,35 milliarder

8. Audi 86,28 milliarder

9. Nissan 75,87 milliarder

10. Porsche 67,29 milliarder

11. Kia 47,29 milliarder

12. Chevrolet 42,88 milliarder

13. Land Rover 42,68 milliarder

14. Mini 35,45 milliarder

I år lå de an til å bli forbikjørt av Volkswagen som verdens største bilprodusent. Men etter VWs utslippsskandale, går det nok mot at Toyota haler i land tittelen i år også.

Og det er ikke bare salget som går bra. Japanske Toyota kan også glede seg over å bli rangert som den aller mest verdifulle merkevaren innen bilverdenen i 2015.

Det viser en undersøkelse som akkurat har blitt lagt fram. I Interbrands store kåring, The Best 100 Brands, blir de største internasjonale merkevarene veid og vurdert.

Totalt sett av alle merkevarer, er Toyota på sjetteplassen. Øverst i undersøkelsen troner Apple, etterfulgt av Google, Coca-Cola, Microsoft og IBM. Og så altså Toyota.

Toyota gjør det skarpt også i andre undersøkelser, les mer her:

Voldsom vekstfase

Med dagens dollarkurs, verdsettes Toyota til ikke mindre enn 409,77 milliarder kroner. Dette er en økning på hele 16 prosent fra fjoråret. Det sier sitt om at mye er på skinner hos Toyota, etter noen litt turbulente år med mange tilbakekallinger av biler.

De tyske premium-merkene er også inne i en voldsom vekstfase, med en rekke nye modeller og kraftig salgsøkning. Aller mest verdt av dem er BMW, som øker pene ni prosent fra i fjor. Selskapet blir nå verdsatt til 310,88 milliarder kroner. Ikke verst for et selskap som lenge ble sett på som en nisjeprodusent!

Salgstall: Denne knuser alle konkurrentene i Norge

Kommer rett etter

Erkerival Mercedes-Benz følger så på plassen bak. Også de øker, om enn ikke riktig så mye som BMW. I forhold til fjoråret, har Mercedes økt sin verdi med sju prosent.

Interbrands verdsetter dem nå til 306,70 milliarder kroner.

Så er det et ganske god luke ned til neste bilmerke, som er japansk. Der finner vi nemlig Honda. De øker med seks prosent, og blir nå verdsatt til 191,94 milliarder. Dette skyldes for en stor del at Honda fortsatt har svært godt grep på det amerikanske markedet.

VW taper

Vi tar også med merket på femteplassen. Der finner vi Volkswagen, som opplever svært turbulente tider akkurat nå.

Interbrands vurderer det slik at VW har tapt ni prosent av verdien sin siden i fjor. Det estimatet har det neppe vært helt enkelt å komme opp med. Det er stor usikkerhet rundt hva utslipps-skandalen vil koste VW, både av utgifter på kort sikt, og på tap av merkevareverdi på lang sikt. Men Interbrands lander i alle fall på at Volkswagen akkurat nå er verdt 104,81 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Hvordan kunne egentlig VW-jukset skje?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus