Dette er bilen for deg som vil ligge lavt

Oj, her er det noe galt, er det nok mange som tenker når de ser denne bilen. Men neida, dette er nemlig akkurat sånn det skal være, hvis du liker en «low rider». Faksimile: Finn.no
Oj, her er det noe galt, er det nok mange som tenker når de ser denne bilen. Men neida, dette er nemlig akkurat sånn det skal være, hvis du liker en «low rider». Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Veeeeeeldig lavt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke alle er like opptatt av at familiebilen skal være anonym og gli inn i mengden blant alle de andre i forbindelse med levering av barna på skolen eller i barnehagen. Om du er en av de som liker litt særpreg, og i tillegg digger å sitte med rumpa omtrent rett ned på veien, så kan denne BMW-en være noe for deg.

Det er populære 3-serie Touring vi snakker om. Det finnes et uttall av disse på veiene. Men det betyr såvisst ikke at alle er like.

2009-modellen vi har funnet på bruktmarkedet har det som omtales som Modular Accuair Airforce. Denne har fått montert noe utstyr som gjør at den skiller seg klart fra resten. Og selv om det høres litt ut som noe som skal fly, handler det altså om å få bilen nærmest mulig bakken.

Luftjæring

Utgangspunktet her er en 320d. Den har M-styling og Individual utstyrsnivå. Altså er den litt mer enn en vanlig 3-serie, fra starten. Til nå har den rukket å gå 149.000 kilometer, og prisen er 369.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mye av grunnen til at den er noe dyrere enn sammenlignbare biler, er den uvanlig omfattende luftfjæringen. Det er et kort fortalt en programmerbar, 4-krets, sensorbarsert luftfjæring, med mulighet til styring via App og fjernkontroll.

For å takle senkingen best mulig, er det også 4-stags justerbart Megan Racing Camberkit bak, slik at det går en å justere hjulvinkler.

Les også: Senking: Dette kan koste deg lappen

Fete felger

Felgene er også noe for seg selv. Det er smidde, 3-delte felger bygd på mål hos VIP California. De har lav kalipperklaring, for maksimal felgkant, kromsenter og senterkopper med gravering. Felgkantene er henholdsvis 4" og 5". Prislapp på disse alene, er i følge annonsen 65.000 kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I tillegg er det gjort litt mer med styling, blant annet er det karbonleppe foran, mattsort gill, to 4", børsta eksoshaler og spesiallaget M-sport sideskjørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alt av teknikk for å styre luftfjæringen er innebygd i rommet under bagasjerommet, men selv om dette er skjult, er det lagt stor innsats i å få det til å se ordentlig ut.

4" børsta eksoshaler er med å gi litt særpreg også bakfra. Faksimile fra www.finn.no.
4" børsta eksoshaler er med å gi litt særpreg også bakfra. Faksimile fra www.finn.no.

Praktisk

For øvrig er det en del fornuft her også. 3-serie er tross alt en svært populær bil, både på grunn av kjøreegenskaper og praktiske egenskaper. her snakker vi dessuten om en facelift-versjon, som ser en del mer moderne ut enn forgjengeren. Vi savner imidlertid original navigasjon, som mange er ute etter på disse modellene.

Stasjonsvogna har bra med plass, bagasjerommet er på 460 liter.

2-liters dieselen er forøvrig hyggelig på forbruk, og klarer seg med rundt halvliteren på mila.

Men så var det dette med diesel da. Det er jo ikke akkurat det mest populære drivstoffet om dagen.

Les også: Denne ligger også lavt på veien

Ikke for hvem som helst

Dette er neppe en bil en hvilken som helst pappa, på let etter en praktisk stasjonsvogn kjøper på impuls. I alle fall ikke uten å få en real skyllebøtte når han kommer hjem med «overraskelsen».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette kommer også tydlig frem i annonseteksten: «Skulle du være en av dem som ikke skjønner hva dette koster og alle timene bak, så er ikke denne bilen for deg», er meldingen.

Hvis du derimot ER en av dem som vet hva dette har kostet av innsats, og liker det du ser, så kan det være greit å starte bearbeidingen på hjemmebane. Bilen står i Svorkmo utenfor Trondheim.

Les også: En gang var denne svindyr – men nå...