Meny

VW får uventet støtte av Top Gear-Clarkson

Den tidligere programlederen i Top Gear, Jeremy Clarkson, har gått ut og sagt sin mening om "Dieselgate".

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Hevder også at han vet hvordan bilprodusenten bør håndtere situasjonen videre.

"Dieselgate" er på ingen måte over. Men det første sjokket har etterhvert lagt seg, drøyt to uker etter at VW ble avslørt som "jukser". De innrømmer rett og slett at de har brukt en software på millioner av biler, som gir et lavere NOx-utslipp under testing, enn i realiteten.

De to ukene etter at dette ble omtalt første gang, har aksjekursen til den nest største bilprodusenten i verden stupt. Toppsjefen har trukket seg, det er satt av milliarder av kroner til diverse søksmål og erstatningskrav – og et svært omfattende tilbakekallingsprogram for å rydde opp i de berørte modellene til VW, Audi og Skoda, står for tur.

Det er av mange regnet som den største skandalen i bilbransjen.

Jeremy Clarkson, som i en årrekke ledet verdens desidert mest sette bilprogram, Top Gear, synes det er vel mye ståk og støy. Han mener nemlig ikke at dette er noe å gå av skaftet for.

Les også: Slik vil VW løse utslipps-jukset

Helt vanlig med juks

Clarkson er kjent for å være en mann som ikke akkurat legger skjul på hva han mener. De sterke meningene hans, og måten han formulerer dem på, har ofte fått han i trøbbel.

Men denne gangen er det ingen tirade mot juksingen til VW, som man kanskje skulle forvente. Clarkson går rett og slett ut og forsvarer den tyske bilprodusenten, i sin siste spalte i avisen Sunday Times.

Her påpeker han at alle "jukser", og trekker fram at flere andre merker i bilindustrien også bruker kreative metoder for slippe unna avgifter og miljøkrav.

Les også: – Dieselgate får enorme konsekvenser

– Ingen bryr seg om NOx-utslipp

Han er heller ikke enig i at noen kjøper VW basert på at den har lave NOx-utslipp. Det mener han rett og slett er tullprat. Han bruker seg selv som eksempel. Han kjøpte nemlig selv en VW i sommer, og brukte da sikkerhet, pris, prestasjoner og kvalitet som sine kriterier for valget.

Hvor høyt NOx-utslippet var, brydde han seg ikke noe om. Og det tror han altså ingen andre gjør heller.

– Må få oss til å le

Nå mener Clarkson at veien videre for VW handler om å bruke humor og selvironi. Han påpeker at VW har vært særdeles gode på markedsføring, og at de nå må gå på offensiven igjen.

– De må få oss til å le, skriver han.

Skandalen er på ingen måte avsluttet, og vi kan nok med rimelig stor sikkerhet si at det er ganske lenge siden noen i VW-ledelsen satt på et møte og lo, i alle fall.

Clarkson er forøvrig snart klar med et helt nytt program, sammen med sine kolleger Richard Hammon og James May.

PS: Tyske myndigheter har gitt VW en frist til 7. oktober med å komme med en løsning på utslipp-jukset.

Hva synes du – har Clarkson et poeng i at VW-skandalen egentlig storm i et vannglass?

Les også: Tesla-sjef med råd til VW-sjefene etter "Dieselgate"

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus