Meny

Førsteinntrykk av nye Opel Astra:

Se hva de har funnet på med lysene her

Nye Opel Astra kommer blant annet med et svært avansert lysutstyr. Dette er en illustrasjon som på enkelt vis, viser hvordan de ulike lysene fungerer som nærlys og fjernlys i trafikkbildet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og det får du i den ganske så folkelige Opel Astra.

Mye handler om SUVer i bilbransjen om dagen, men den gode gamle kompaktklassen er fortsatt viktig for bilfabrikantene. Den står da også for 23 prosent av salget i Europa, så å ha en bil i toppklassen her er essensielt for mange.

Opel har store ambisjoner, og et velstelt GM satser tungt på det gamle tyske hedersmerket igjen. Det har resultert i det som er den største offensiven i Opels historie, med en mengde ulike motorer og modeller fra 2013 og framover de neste årene.

Kvantesprang

Nå har vi akkurat vært på lanseringen av helt nye Opel Astra. Dette er en bilmodell som har vært med i mange og som har solgt millioner av eksemplarer. Det er en uhyre viktig bil for Opel, og det blir også en viktig bil for merket i Norge.

Selv kaller Opel den «et kvantesprang». Det handler i stor grad om alt utstyret som har blitt tilgjengelig. Tidligere var mye av dette forbeholdt de aller dyreste bilene, nå kan du også få det på en ganske folkelig Astra.

Arne ga bort sjelden Opel-klassiker

Lyser opp elgen

Dynamisk linjeføring som ifølge Opel er inspirert av en Greyhound.

Ett eksempel: IntelliLUX LED Matrix lysene er virkelig gromt. Kort fortalt handler det om blendingsfrie fjernlys. Vi fikk prøve dem i mørket i utkanten av Bratislava i Slovakia, og kan bekrefte at de fungerer perfekt.

Hvis vi når igjen en bil, ser vi hvordan rutenettet av LED-lys fungerer. De som peker mot bilen foran, blender ned, mens andre tar "fjernlys"-funksjonen og peker til venstre og til høyre for bilen du ligger bak, for å gi en best mulig lyskilde. Kommer det f.eks en elg luntende fra skogen til høyre, vil man fortsatt se den godt, selv om man ligger bak en annen bil.

Først i klassen med super-LED

Tre ulike utstyrsnivåer

Innvendig ser Opel Astra bra ut, og man har foretatt en opprydding av knapper.

Denne lyspakken er standard i det øverste utstyrsnivået, Premium. Standardpakken heter Edition, og da starter bilen på 224.900 kroner for den minste motoren, som er en tresylindret bensinmotor på 105 hk.

Neste utstyrsnivå er Innovation, hvor prisen starter på 244.900 kroner for den allerede nevnte motoren. Her får du AGR ergonomiske sportsseter, elektronisk klimaanlegg, Opel Eye førerassistent-pakke (med Automatisk nødbrems, avstandssensor, kollisjonsvarsling med LED head-up i frontrute, filholderassistent med filskiftevarsling og trafikkskiltassistent), IntelliLink system, Sikt og lyspakke, samt parkeringsassistent foran og bak, for å nevne noe.

Den siste pakken er nevnte Premium. Da starter prisen på 269.900 kr for 105-hesteren. Da får man sportsssetene i skinn, Intellilink 900 med 8-toms berøringsskjerm, «Handsfree» avansert lukeparkeringsassistent, blindsonevarsling, ryggekamera, keyless og lyspakken med IntelliLUX LED Matrix adaptivt frontlyssystem (Har du kjøpt et mindre utstyrsnivå og vil ha lyspakken koster den 20.000 kroner).

Hva synes du, kult eller harry?

Inspirert av Greyhound

Designmessig har man truffet bra med nye Opel Astra.

Opel har også jobbet med designet. Utgangpunktet skal ha vært å lage en bil med inspirasjon fra en Greyhound. En lynrask hunderase hvor alt handler om fart og funksjon. Altså ikke at bilen skal være lynrask, men at den skal se ekstremt slank og skarp ut.

Det har man lyktes godt med i mine øyne, og bilen er kanskje den mest linjelekre av alle biler i kompaktklassen. Men ikke bare er designet bedre, det skjuler også en del andre hyggelige nyheter. Sikten er nemlig blitt langt bedre, både forover og på skrå bak, og selve karosseriet er 77 kg lettere, samtidig som det er stivere.

Tatt for juks, men fortsatt Norges klart største bilmerke

Opp til 200 kg lettere

Legg til vektbesparelser på alle fronter, som f.eks 11 kg mindre i elektronikk, 4,5 kg mindre på eksosanlegg, 10 kg mindre på seter, og 50 kg på chassis, så sitter man igjen med en bil som ifølge Opel i optimalt utstyrsnivå veier 200 kg mindre enn sin forgjenger, og garantert 120 kg mindre, uansett utstyr.

Astra har faktisk blitt litt mindre enn før, blant annet er den nesten 5 cm kortere. Allikevel er plassen økt, som i baksetet hvor de som sitter der nå har 3,5 cm bedre benplass.

Regner med å selge flest Premium

Importøren regner med å selge mest av Premium med den helt nye 1,4-liters bensinmotoren på 150 hk. Da er prisen 289.900 kroner for manuell 6-trinns kasse, og 309.900 kroner for automat. Det eneste du kan kjøpe utenom da er småtteri som en setepakke med massasje i førersetet, og kjøling i frontsetene.

Andre muligheter er stasjonsvognen Sports Tourer som vil koste 10.000 kroner ekstra, samt dieselmotor, hvor billigste variant blir Innovation med 110-hesters 1,6-liters diesel til 254.900 kroner. En 200 hesters 1,6-liters bensinmotor vil for øvrig dukke opp i norske prislister til neste år, uten at vi vet prisen ennå.

Drømmebilene ble solgt på auksjon - slik gikk det!

Nye Opel Astra utenfor fantastiske Danubiana kunstmuseum, som anbefales på det varmeste for de som liker moderne kunst.
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus