Meny

Nå blir denne tøffingen billigere

Toyota Land Cruiser har fått ny motor og girkasse som gir lavere forbruk og pris. Her har Broom-Benny akkurat fått bilen på land, etter å ha stått fast i elva i bakgrunnen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Broom-Benny tester den på Island.

Utenfor vinduene skinner sola, det rasler svakt i gulnet bladverk og det er høstferiestille på Broom-kontoret. Til og med kaffemaskinen har roligere dager nå.

Det kommer av at vår egen bilekspert ikke er her. Han har ikke høstferie, men er sendt til sagaøya Island for å prøvekjøre en billegende. Nemlig Toyota Land Cruiser.

En bil som har fått ny motor bak den brutale grillen for å klare de nye, strengere Euro-6 avgasskravene. Som jo er i skuddet som aldri før om dagen ...

Mye vær og natur

Det er kanskje på tide å ta en telefon for å høre hvordan har det? Som tenkt så gjort.

– Ring, ring …

– Hallo!

– Hei, Benny! Har du like fint høstvær som oss?

– Hæ! Jeg hører ikke hva du sier. Det blåser og regner noe så inn i hampen her! Men vent litt så skal jeg komme meg inn i bilen…

– Slik nå er jeg her. Hva sa du?

– Jeg spurte om du hadde fint høstvær …

- Å, ja. Nei – ikke akkurat, men jeg har det fint allikevel. Har rukket et bad og en bedre lunsj på den Blå Lagune.

– Nå har vi fått utlevert biler og er på vei til… til… ja et eller annet sted. Spiller ingen rolle egentlig. Men for et landskap! Trodde et øyeblikk at jeg hadde landet på månen jeg… Spesielle saker, altså. Det er veiene også – eller rettere sagt mangel på sådanne.

– Men du, bilen da. Si litt om den først – hvordan er den?

Dette er bilen Nansen og Amundsen skulle hatt

Klar beskjed, her er det 4x4 som gjelder!


Helt ny motor og girkasse

– Veldig lik den Land Cruiseren vi kjenner. Endringen er først og fremst motor og gir. Helt ny 2,8-liters diesel på 177 hk og helt ny 6-trinns automatkasse.

– Ganske lik effekt, merker man egentlig noen forskjell her?

– Kanskje ikke på effekten direkte, men den nye motoren lager mindre støy, den er lettere og så klart mer drivstoff-gjerrig. Forbruket på blandet kjøring ligger nå på 0,74 liter på mila. Det er ca 10 prosent ned fra den gamle 3-literen.

– En hyggelig bivirkning av dette er at avgiftene reduseres og at bilen blir billigere!

Inntil 30.000 kroner billigere

– Oi, det er jo godt nytt, hvor mye billigere blir den?

– Inntil 30.00 kroner, så det er jo faktisk litt, det.

– Dessuten her den nye motoren mer moment på lave turtall. 370 Nm allerede på 1200 o/min, og maksimalt moment, på 450 Nm, tilgengelig allerede i fra 1400 o/min. Den oppleves som mer sterk enn sprek.

– Og hva med girkassen?

– Den veksler pent og presis, men ikke super-kjapt. Men turtallet reduseres, spesielt merker man det på motorvei. Nå kan man ligge 100 km/t g ha et turtall på bare 1500 o/min. Mot ca 1850 o/min på den gamle. Klart det sparer både drivstoff og støy.

De tøffeste av de tøffe – bygges her:

Ny motor er bra for både forbruk og pris.


Kjørte seg fast i elva

– Apropos veier. Jeg skjønte innledningsvis at du ikke nødvendigvis var på landeveien?

– Nei, det skal jeg si deg, gitt! Her veksler veiene omtrent like fort som været. Vi har kjørt på motorvei, men nå forflyttet oss ut i terrenget og det man trykt kan kalle offroad.

– Jeg har allerede satt meg fast i en elv med mye stein i som vi kjørte oppover…

– He, he… Jasså, så du er våt på beina?

– Nei – kom meg heldigvis løs for egen maskin, men måtte ta alle hjelpemidler i bruk og det så litt stygt ut en periode. Hadde faktisk akkurat kommet meg på land når du ringte, så pulsen er litt høy ennå..

Mer dårlig vei i vente

– Nå skal ferden gå videre oppover mot en isbre, Langjökull, på det som er alt annet enn fin vei, så her blir det nok både lavserie og låste differ innimellom, ser det ut til…

– Men du, jeg må neste kjøre nå jeg, så de andre her ikke kjører i fra meg. Jeg skal komme tilbake med en fyldigere reportasje om både bilen og veiene her når jeg kommer hjem!

Denne barskingen fra Toyota blir også ny:

Å kjøre bil på Island er noe helt for seg selv, både vær og veistandard skifter fort!
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus