Meny

En gang var dette verdens raskeste

Joda, den ser jo noen hakk grommere ut enn en helt vanlig Opel Omega – med breddede hjulbuer, voldsomme luftinntak i spoileren foran og en formidabel vinge på bakluka, men Opel Omega Lotus må likevel kunne regnes som en ulv i fåreklær. Denne går rett og slett som et olja lyn! Faksimile: Finn.no

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå er samlerobjektet til salgs i Norge!

Alle som noen gang har sett en episode av Top Gear, og dem er det MANGE av, vet at programleder Jeremy Clarkson ynder å si at noen er det raskeste eller største ... in the world.

Og hvis han hadde laget et innslag om bilen vi omtaler her, kunne han faktisk brukt nettopp det uttrykket. For selv om den ikke umiddelbart ser slik ut, så var Opel Omega Lotus innehaver av verdens raskeste sedan-tittelen i flere år. Raskere enn både BMW M5 og Mercedes 500E, som også regnes som skikkelige verstinger fra denne tiden.

Ny og gammel versting – Insignia OPC (t.v.) er dagens Opel-versting

Svært sjelden

Det ble ikke produsert mange eksemplarer av den helt spesielle Omega-modellen. Kun 630, i tillegg til 320 varianter til det engelske markedet, der rattet er på "feil" side.

Ingen av disse rundt 950 bilene fant veien til Norge, Sverige eller Danmark som nye.

Det er derfor svært sjelden at det dukker opp mulighet til å få tak i en slik bil. I alle fall her til lands.

Men nå er muligheten her. Klassikeren kan bli din for knappe 300.000 kroner.

Les også: Unik Opel-versting til salgs for halv pris

Kom fra Italia

Det høres kanskje mye ut for en gammel Omega, som tross alt kom ut fra fabrikken for 23 år siden. Men den har bare tilbakelagt 77.000 kilometer på disse årene, om vi skal tro annonsen. Og den er også uvanlig godt ivaretatt. Dette er for øvrig eksemplar nummer 541 av modellene som ble produsert.

I annonsen står det at dagens eier har hatt bilen siden 2006 – da den ble kjøpt av en bilsamler i Torino. Den gangen var bilen rullet 34.000 kilometer.

På de nesten 20 årene siden, har den altså bare gått 43.000 kilometer.

Klikk her for å se hele annonsen

Fraspark i særklasse

Det morsomste med denne bilen, finner du under panseret. Her er nemlig selve kraftkilde – og ikke akkurat noe hverdagslig sak, heller. Vi snakker 3,6-liters rekkesekser, med to Garret T25 turboaggregat parallellmontert, slik at de mater tre sylindere hver.

Intercooler er så klart på plass, sammen med et heftig bensininnsprøytningssystem. Den har 24 ventiler og en kompresjon på 8,2:1.

Totalt 377 meget effektive hestekrefter ved 5200 o/min og råsterke 568 nm er de knallharde fakta. Selv i dag, er det brutalt mye, og nok til å ydmyke de fleste i et lyskryss.

Fra stillestående til 100 km/t bruker den nemlig bare 5,2 sekunder, mens toppfarten er hele 285 km/t.

Stopper fort også

Girkassa, er den samme ZF-kassa som i Corvette ZR-1, og – joda, det er bakhjulstrekk! Ingen tvil om at dette er moro!

Bare for å understreke hvor sprek den er, kan vi nevne at fra 0–160 km/t og tilbake til stillestående igjen går på på under 15 sekunder. Gromme ventilerte skivebremser fra AP sørget for retardasjon av beistet.

Taktrekket bør skiftes

Det er litt "småtteri" som bør fikses, i følge annonsen. Blant annet trengs det påfyll av gass på AC-anlegget og taktrekket bør skiftes.

Men i det store og hele virker dette å være et pent eksemplar, som er godt ivaretatt.

De som reagerer på at felgene ikke er originale, kan trøste seg med at de følger med i tillegg til de 19" felgene som er avbildet. 17" vinterfelger med bra vinterdekk er også med.

Vi minner om alt det vanlige rundt kjøp av slike råtasser, men egentlig har vi bare en ting å si: Løp og kjøp! Disse mulighetene dukker ikke opp ofte.

Les også: Ville du betalt en million kroner for denne Opelen?

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus