En av Norges mest solgte blir tøffere

Jålete varebil. Nå kommer VW Caddy snart med samme «pakke» som man får på VW Passat og Golf.
Jålete varebil. Nå kommer VW Caddy snart med samme «pakke» som man får på VW Passat og Golf.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og denne oppskriften har vi sett før!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Varebilen VW Caddy er en av Norges mest solgte biler, og den finnes også i personbilutgave. Nå kommer den i ny og barskere versjon. Nemlig som Alltrack.

Dette er et konsept VW har hatt suksess med på blant annet på personbilene Passat og Golf. Konseptet er enkelt, men helt klart effektivt.
Man tar utgangspunkt i en vanlig bil, monterer på «offroad-styling», større hjul og gir den litt høyere bakkeklaring - og vips så har man en skikkelig tøffing!

Mange endringer

For Caddys del erstatter Alltrack Cross-varianten.
Oppgraderingen består blant annet av nye 17-toms felger, svarte skjermbreddere og lister, og under støtfangeren foran finner vi en beskyttelsesplate i plast, bak har den mørktonede lykter og på taket selvfargede rails. Speilhusene er også i sølv.

Den blir med andre ord vesentlig røffere i forhold til standardmodellen. Men viktigst av alt er nok likvel den økte bakkeklaringen i kombinasjon med firehjulsdrift.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Inni får Caddy Alltrack også et tøffere look. Sporty pedaler i aluminium og skinn på ratt, girspak og håndbrekk-spak med sømmer i kontrastfarge skal øke kvalitetsfølelsen.

Les mer om nye VW Caddy her

Mellom fem og ti prosent av Caddy-kjøperne vil velge en Alltrack.
Mellom fem og ti prosent av Caddy-kjøperne vil velge en Alltrack.

Mye utstyr også når det gjelder sikkerhet

Caddy Alltrack leveres med en rikholdig standardutstyrspakke som blant annet inneholder to-soners Climatronic klimaanlegg, lyspakke (med automatisk avblendbart bakspeil, kjørelys for dagtid med automatiske funksjoner for «coming home» og «leaving home», samt viskerfunksjon med regnsensor), en hastighetsbegrenser, Hill Hold-funksjon, Adaptiv cruicekontroll og en Composition Colour-radio med fem tommers touch skjerm.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikkerheten får også høy prioritet med blant annet xenon-lys, Frontassist med City nødbrems, multikollisjonsbremser og tretthetsvarsler.

Velg mellom 122 hk og 150 hk.

I kjent VW-stil er motor-mulighetene mange. Du kan velge mellom tre bensinalternativer på henholdsvis 1,0, 1,2 eller 1,4-liter, med ytelser fra 84 til 125 hk. Foretrekker du diesel, finnes det alternativer med effekt fra 75 og opp til det dobbelte, 150 hk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Til Norge tar vi den inn enten med 122 hk og sekstrinns manuelt gir, eller med 150 hk og sekstrinns DSG automatgir. Det forteller Benthe Saga, som er informasjonssjef for Volkswagen Nyttekjøretøy hos den norske importøren

– Nye Caddy finnes i både kort og lang utgave og med både forhjulstrekk og firehjulsdrift. Men vi velger å ta inn den korte og vil tilby denne med 4x4 som standard i Norge, forteller Saga til Broom.no.

Les også: Neida - arbeidsbiler behøver ikke å være kjedelige

Cirka ti prosent av salget vil være Alltrack

Hun forteller også at det forventes at mellom fem og ti prosent av Caddy-salget vil være den litt tøffere Alltrack-utgaven og at de første bilene vil være på plass litt utpå høsten i år.

– Det er i all hovedsak varebiler vi selger av Caddy, men den leveres også som personbil. Så langt i år er det solgt rundt 2.700 Caddy varebiler og litt over 100 personbiler, forteller Saga.

– Vi lover en god pris også på Alltrack-utgaven, men prisene er ikke helt klare ennå. Alltrack tilbys med en ganske annen utstyrspakke en den «vanlige» Caddy, så de siste detaljene er ikke helt på plass, avslutter Benthe Saga.

Les også: Topp 10 Varebil: Dette er de aller beste

Også innvendig er det en del endringer på Alltrack-utgaven av Caddy.
Også innvendig er det en del endringer på Alltrack-utgaven av Caddy.