Denne bilen var starten på noe som ble stort

Dette er en av de aller første japanske bilene som kom til bilens hjemland, USA. Nå skal den selges for småpenger. Foto fra craigslist.org
Dette er en av de aller første japanske bilene som kom til bilens hjemland, USA. Nå skal den selges for småpenger. Foto fra craigslist.org
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå kan du kjøpe unik modell, for småpenger.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Denne bilen startet noe som ble stort. Veldig stort til og med. Men starten var definitivt det man kan kalle for både sped og forsiktig.

Hvilken bil snakker vi om? Jo, en Datsun 1000 fra 1958. Da var det ikke mange utenfor Japan som hadde hørt om Datsun.

1958 var det aller første året for det japanske bilmerket i USA og 1000 var den aller første modellen som ble lansert «over there».

Unik Datsun

Men som nevnt – starten var beskjeden. Kun 146 biler ble solgt det første året.

Allerede året etter ble Datsun 1000 erstattet av 1200 og salget tok seg sakte, men sikkert opp. Resten er historie, som det så fint heter…

Nissan er nå en gedigen suksess i USA og de selger biler som varmt hvetebrød.

Men tilbake til den den blå, litt unnselige bilen på disse bildene. Det er altså en av 146 første som ankom Coca-Cola-landet. Den har overlevd alle disse 57 årene, mot mange odds.
Ikke nok med det. Den skal være helt original og urørt – og den er til salgs. For små-penger.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kun 1.200 dollar (cirka 10.000 kroner) er det selgeren fra San Jose i California ber om for den unike Datsunen.

Se hele annonsen og alle bildene her

Interiøret i Datsun 1000 er som resten av bilen - ganske unnselig. Foto fra craigslist.org
Interiøret i Datsun 1000 er som resten av bilen - ganske unnselig. Foto fra craigslist.org

Tøft å være liten der alt er stort

Datsun er en av verdens eldste bilprodusenter. De bygde sin første bil i 1914 og de er også den første japanske bilprodusenten som kom i gang med masseproduksjon, i 1937.
Men det gikk altså ytterligere 20 år før de første bilene kom til USA.

Datsun 1000 er en fredørs sedan og bygger i utgangspunktet på en liten pickup. Det gjør at bilen virker både litt høy og rar.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Som det fremgår av bildene har bilen også sett bedre dager, men den skal være rimelig komplett og i relativt urørt originalstand. Men en del jobb må likevel påregnes her, for å få den gamle sjarmøren tilbake til fordums glans.

Motoren er som bil-betegnelsen sladrer om en tusen-kubikker, eller 988 ccm om vi skal være nøyaktige, og den yter 34 hestekrefter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er nok til å gi bilen en toppfart på 95 km/t, mens akselerasjonen fra 0-80 km/t gjøres unna på 23,9 sekunder. Vi kan vel konkludere at noen racerbil er Datsun 1000 ikke.

Med tanke på disse beskjedne prestasjonene, er det kanskje ikke så veldig rart at Datsun-salget ikke var all verden til å begynne med.

Konkurransen fra digre dollarglis med store og sterke V8-ere under panseret og god innvendig plass må ha vært alt annet enn enkel for en liten outsider fra andre siden av jordkloden.

Les også: Slik ødelegger du en bil-klassiker

Med skiltet på snei og manglende frontlykter ser den litt forkommen ut. Foto fra craigslist.org
Med skiltet på snei og manglende frontlykter ser den litt forkommen ut. Foto fra craigslist.org

Bidragsyter

Men allting har jo en start. En titt på trafikkbildet i en amerikansk by i dag fortoner seg ganske annerledes. Det formelig kryr av personbiler med opprinnelse i Østen. De amerikanske personbilene er mer eller mindre borte.

Denne lille Datsunen har helt klart bidratt til at det har blitt slik. Vi håper inderlig at noen forbarmer seg over bilen som så smått startet noe som ble veldig stort.

Les også: Datsun - over 30 år siden de forsvant

Originalt reklamebilde for Datsun 1000 fra 1958.
Originalt reklamebilde for Datsun 1000 fra 1958.