Meny

Her får du stor luksus-SUV til 150.000 kroner

BMW X5, Mercedes ML og Volvo XC90. Joda, nå er alle disse tilgjengelig for under 150.000 kroner. Men du må være litt forsiktig med hva du kjøper!

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tre biler mange har drømt om.

SUV er den raskest voksende biltypen på nybilmarkedet.

Også på bruktmarkedet er det nå en hel masse å velge mellom, i nesten alle prisklasser. Faktisk kan du få mye bra SUV for bare 150.000 kroner. Vi har tatt en runde på finn.no, og plukket ut tre biler, som i sin tid var steindyre og for mange regnet som rene luksusbilene.

Det som er viktig å huske på, med alle disse tre bilene, er at stor, gammel SUV er litt risikosport. Her er det mye som kan gå galt, og som blir dyrt å fikse. Derfor gjelder det å finne "riktig" bil, sjekke den nøye og prøvekjøre før du bestemmer deg.

Men gjør du det, og gjør deg kjent med markedet i tillegg, kan du faktisk få deg en riktig så flott bil til budsjett-pris.

Les også: Brukt SUV: Kult, med risikofylt

BMW X5

Første generasjon BMW X5. Faksimile: Finn.no

Første generasjon av BMW X5 slo an umiddelbart. Den var i praksis en litt høyreist 5-serie. Og det er slett ikke noen dum oppskrift. Mest imponerende var kjøreegenskapene. Her satte BMW virkelig standarden. Den opplevdes omtrent som å kjøre en stasjonvogn. Og i dette segmentet er det et stort kompliment. Noen seriøs offroader er den imidlertid ikke.

De tidligste modellene hadde nok å stri med, med tanke på driftssikkerhet. Det ble bedre etter faceliften i 2004. Men da blir også prisen for høy for budsjettet vi har satt denne gangen.

Bensinmotor

Bilen vi har funnet er en 2001-modell med 3-liters bensinmotor. Den har rullet 191.000 kilometer, og er priset til 141.500 kroner.

For noen år siden, ville vi nok helt klart valgt diesel. Men nå er jo bensinmotor å foretrekke, særlig i byene. Det betyr også at du får en motor som går jevnere, har finere lyd og mer krefter, og som blir raskere varm på vinteren.

Hvis du er urolig for driftsbudsjettet, så kan du jo bygge den om til å gå på gass!

Bilen vi har funnet er sølv metallic, en farge som helt klart holder seg bedre enn mange av de andre etter 14 år på veien.

Denne bilen er kjøpt ny i Norge, og har kun hatt tre eiere. Automaten er flushet og motoren byttet i en som har lavere kilometerstand.

NAF-test, med de nødvendige utbedringene, ble tatt i vinter. Men det kan være lurt å få sjekket opp på nytt, hvis den har rullet noen kilometer siden den tid.

Klikk her for å se hele annonsen

Les også: ML vs X5: Hvilken er det beste bruktkjøpet?

Mercedes ML

Mercedes kastet seg også raskt på SUV-karusellen. Deres modell het den gangen ML, og denne ble også en salgssuksess.

I kjent Mercedes-stil er den svært komfortabel å kjøre. Romslig er den også. Men akkurat som X5, kjører den helst på vanlig vei. Den er ingen fjellgeit.

ML ble produsert i USA, og byggkvaliteten, på særlig de første utgavene, er ikke på høyde med det en forventer av Mercedes. Her ble imidlertid en del rettet opp i faceliften som kom i 2002.

Manuell girkasse

Første generasjon BMW X5. Faksimile: Finn.no

Vi fant ingen aktuelle kandidater av 2002-modell eller nyere til 150.000 kroner, eller mindre. Så bil vi har plukket ut en 2001-modell: ML 270 CDI, gått 178.000 kilometer og med en pris på 149.000 kroner.

Her er det altså dieselmotor. Og for de som liker lavt forbruk og bra bunndrag, er dette riktig motorisering. Men den har "bare" 163 hk, og det kan gjøre at den oppleves litt daff.

Det er forøvrig manuell girkasse. Det vil nok være en "deal breaker" for noen. Men det kan også spare deg for en hel del utgifter, som ofte følger med automatgirkasser når bilen er blitt noen år gammel.

Første generasjon BMW X5. Faksimile: Finn.no

Bilen beskrives som pen og velholdt, har komplett servicehistorikk og har bare hatt to eiere. Tilstandsrapport anbefales å få utført.

Klikk her for å se hele annonsen

Les vår bruktbilguide på første generasjon Mercedes ML her

Volvo XC90

Selv om de to andre i enda større grad er såkalte premiumbiler, er det ingen tvil om at første generasjon XC90 også var en drømmebil for mange. Dyr var den også.

Den har ikke fullt så mye luksusfølelse som de to andre. Litt annerledes image har den også. XC90 er en typisk familiebil.

Men på to områder var XC90 suveren: Plass og sikkerhet. Dessuten er det mange av XC90-ene som ligger til salgs som har sju seter.

Dessverre er det en del del å se opp for på disse modellene. Alt fra turbo, automatgir og firehjulsdrift har en tendens til å gå galt.

Lav kilometerstand

Bilen vi har valgt ut, er en 2003-modell, som kun har rullet 125.000 kilometer. Den har nettopp blitt EU-godkjent, fått nye sommerdekk og skiftet en del andre slitedeler. Registerreim ble byttet for 4.000 kilometer siden.

Her snakker vi 2,5-liters bensinmotor på 210 hk. Igjen bytter du bort det lave forbruket til en dieselmotor, til fordel for en sterkere motor. Bensinmotoren har det dessuten vært mindre problemer med enn dieselmotorene.

Her er det mye utstyr, som takluke, skinninteriør, hengerfeste, elektriske seter og klimaanlegg.

Hvit lakk i kombinasjon med beige skinn er kanskje ikke det de fleste ville bestilt, om de fikk velge selv. Men det finnes jo folie ...

Klikk her for å se hele annonsen

Les også: Volvo XC90: – Ikke mobb bilen min!

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus