Meny

Kanskje får vi aldri se dette navnet på en nybil igjen

Det kan gå mot ny og betydelig aktivitet på Saab-fabrikken i Trollhättan framover, etter at eierselskapet Nevs har inngått en stor avtale med kinesiske Dongfeng. Men det trenger ikke bety at det blir noe nye Saaber derfra.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Selv om det nå er stor optimisme rundt Saab-fabrikken.

Tre år har gått siden Saab gikk konkurs. Det skjedde etter noen svært begivenhetsrike år, der merket først ble solgt fra eierselskapet General Motors (GM) til nederlandske Spyker.

Spyker hadde store visjoner og en heftig forretningsplan. Dessverre viste dette seg å være mest tomme ord. Spyker manglet fullstendig de økonomiske musklene som skulle til for å drive Saab videre, og det endte altså i skifteretten.

Historien gjentok seg

Konkursboet ble etter hvert kjøpt opp av svensk-kinesiske Nevs, som også de hadde store ambisjoner. De ville blant annet starte storskala-produksjon av elbiler ved fabrikken i Trollhättan.

Dessverre for Saab gjentok historien seg. Heller ikke Nevs hadde pengene som skulle til for å realisere planene sine, og det tok ikke lang tid før de måtte be om beskyttelse fra kreditorene, for å unngå å bli slått konkurs.

9-5 sedan er så langt den siste modellene fra Saab. Kanskje forblir den også det.

Dramatisk situasjon: Hadde bare dager på å redde Saab

Skikkelig comeback?

Nevs og Saab havnet i en såkalt rekonstruksjon, i praksis en "fredning" av selskapet mens det ble jobbet iherdig med å få inn nye investorer.

Det har faktisk Nevs fått til. De har inngått samarbeidsavtaler som gjør at framtiden for både Nevs og Saab-fabrikken nå ser langt lysere ut. Den kinesiske bil-giganten Dongfeng har kommet inn, og nå ansetter Nevs nye medarbeidere igjen.

Dermed har det også ligget i kortene at det kan bli snakk om et skikkelig comeback for Saab. Dette er fortsatt et sterkt varemerke i flere markeder, men mye tyder på at det neppe blir flere biler med Saab-logo på.

Den er helt ny, men egentlig veldig gammel

Fikk ikke bruke navnet

Rettighetene til merkevaren Saab eies nemlig av forsvars- og flyteknikk-konsernet Saab AB. Nevs fikk bruke det i starten av sitt eierskap. Men Saab AB hadde sikret seg en rekke klausuler som gjorde at de i praksis kunne dra denne rettigheten tilbake.

Da Nevs søkte rekonstruksjon, var det i praksis et brudd på avtalen. Saab AB var dermed kjapt ute og erklærte at Nevs ikke lenger kunne kalle bilene Saab.

Slik har det vært i ett års tid nå, og selv om Nevs har fått inn nye samarbeidspartnere, skal ikke det ha endret på noe hos Saab AB.

Les mer: Nå får de ikke kalle bilene sine Saab

Nytt navn?

Med mindre det skjer en endring her, betyr det at den siste Saaben har rullet ut fra fabrikken i Trollhättan. Hvis Nevs får i gang ny produksjon her, blir de tvunget til å gi bilene et nytt navn.

Om det kan gi noen skjær i sjøen overfor Dongfeng er ikke kjent, men forhandlingene de to imellom har pågått over lang tid. Det er derfor grunn til å tro at kineserne er inneforstått med at Saab-navnet ikke følger med på handelen.

Vi i Broom testet det som kan bli den siste Saaben, les mer her:

Dette er ett av en håndfull eksemplarer Saab har bygget av sin elektriske 9-3. Den har vi i Broom kjørt, på testbanen i Trollhättan.

Dette er våre beste Saab-minner

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus