Dette kan bli drømmebil for mange nordmenn

Snart skal den debutere på bilutstillingen i Frankfurt, det er klart for Jaguars første SUV som skal hete F-Pace.
Snart skal den debutere på bilutstillingen i Frankfurt, det er klart for Jaguars første SUV som skal hete F-Pace.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Debuterer straks, se de nye bildene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå er det bare drøyt to uker til Jaguar skal lansere en modell som virkelig er et brudd med tradisjonene deres. Da skal de nemlig vise sin F-Pace for aller første gang, på bilutstillingen i Frankfurt. I forkant har de nå sendt ut litt opplysninger om bilen, supplert med bilder som preges av ganske spesiell kamuflasje.

Vi snakker altså om SUV. En biltype Jaguar aldri har forsøkt seg på tidligere. De hadde riktignok store planer om en slik modell for rundt 15 år siden, men de planene havnet nede i en skuff. Dermed gikk nok også Jaguar glipp av mye salg og store inntekter. For SUV-salget har tatt voldsomt av siden da.

Les også: Sjekk hva du må betale for millionbilen nå

Dristige ord

De kommer sent til festen, men Jaguar hevder å ha gjort hjemmeleksene sine godt. Ambisjonen er å levere en SUV med klassens beste kjøreegenskaper. Som Jaguar selv sier det: «Førerengasjement og smidighet, uten sidestykke».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er dristige ord når vi vet at bilen skal inn i en svært tøff bilklasse . Men så har da også Jaguar imponert stort med sine nyere modeller. Under eierskap av indiske Tata har de blitt tilført mye mer ressurser enn tidligere. Dermed har de også pengene som skal til for å utvikle klasseledende modeller.

Les også: En Jaguar er klassens vakreste, og minst kjente

Sporty design skal være med på å understreke at dette er en kjøreglad bil.
Sporty design skal være med på å understreke at dette er en kjøreglad bil.

Sporty design

F-Pace skal konkurrere mot blant andre Porsche Macan og BMW X4. Relativt kompakte biler, der hovedfokuset ikke er mest mulig plass.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet skal bilen skille seg ut med sporty design, og altså tilsvarende kjøreegenskaper.

Jaguar har brukt mye aluminium, for å holde vekten nede. Det i kombinasjon med et avansert understell, skal gi involverende kjørefølelse. Samtidig skal den være komfortabel. Her blir det kjøreprogrammer fra fullt fokus på komfort – til de som vil boltre seg på bane.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Nå får du splitter ny Jaguar, til under 400.000 kroner

Hel SUV-familie

F-Pace blir ekstra viktig for Jaguar i markeder som Kina og USA. Det er dessuten ikke meningen å stoppe med denne. Jaguar har planer om en hel familie med SUV-er – der den mest interessante for folk flest, vil være en direkte konkurrent til Audi Q3, BMW X1 og Mercedes GLA.

Underveis i utviklingen har de dratt betydelige veksler på søstermerkene Land Rover/Range Rover. Her ligger det også en utfordring i å sørge for at Jaguar skiller seg fra disse, og ikke stjeler salg fra «familien». Merkevaren til Jaguar er en av de sterkeste i bilverdenen, men samtidig har de en svært «voksen» image. Å appellere sterkere til yngre kjøpere blir derfor svært viktig i årene som kommer.

Les også: Gammel luksusbil til hverdagsbruk, funker det?

Porsche Macan og BMW X4 blir blant de direkte konkurrentene til F-Pace. Den går inn i en klasse som vokser, også i Norge.
Porsche Macan og BMW X4 blir blant de direkte konkurrentene til F-Pace. Den går inn i en klasse som vokser, også i Norge.