Meny

Her er et nytt luksusmerke på plass i Norge

Ford skal ta opp kampen mot premiummerkene når de nå lanserer Vignale i Norge. Dette eksemplaret er akkurat kommet opp fra Tyskland, lanseringen skjer først i november.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Og vi har akkurat fått vite prisene.

En av de store trendene i bilbransjen de siste årene er at premium-merkene tar stadig større markedsandeler, på bekostning av de mer folkelige bilmerkene.

Som en direkte konsekvens av det, svarer Ford nå med å rulle ut et nytt undermerke. Vignale heter det. Planen er å lage Vignale-utgaver av flere av Fords større biler. De skal være et mer eksklusivt alternativ, for de som ikke ønsker å snobbe altfor mye med bilvalget sitt.

Kom fra Tyskland i natt

Først ut er bilen som nå har kommet til Norge. Vi snakker om Vignale-utgaven av Ford Mondeo, som Brooms bilekspert Benny Christensen akkurat har stiftet bekjentskap med.

– Ja, dette er aktuelle saker. Såvidt jeg har skjønt, har bilen kommet opp fra Tyskland i natt, og den står på tyske skilter. Vi er derfor svært tidlig ute her. Og jeg synes naturligvis det er moro å få være førstemann bak rattet på en helt ny luksussatsing her hjemme, sier Benny.

Les også: Her møtte vi Vignale for første gang

Spesialbehandling

– Men helt konkret, hva betyr Vignale?

– Jo, her har Ford tatt sin nye Mondeo og gitt den en runde spesialbehandling ved en egen avdeling på fabrikken. De har også plukket av Mondeo-merkene, denne heter bare Vignale. Utvendig er det ny grill og endel ny styling. 18-tommers hjul er standard, og den kommer i fire ulike farger: Hasselnøttbrun, sort, hvitt og sølv.

– Jeg kan jo også legge til at hver eneste Vignale-modell blir håndpolert i to timer før den forlater fabrikken. Det er også egne teknikere som går nøye over bilene, sier Benny.

Les også: Kommer med stor SUV for de som vil snobbe litt ned

Fantastiske seter

– Innvendig er det mer ekslusive materialer. Forsetene er noe av det beste jeg har opplevd. Hvert sete består av 40 forskjellige deler, laserskåret, mykt skinn. Selve sy-tiden skal være dobbelt så lang som for de vanlige Mondeo-setene. Her tar de også igjen «vaffelmønsteret» fra grillen. Resultatet er fantastiske gode seter.

– Støydempingen er også ekstra god. Ellers er det litt vanskelig å vurdere interiøret 100 prosent. Det skal nemlig være endringer i spesifikasjonene fra denne tyske bilen, til de som kommer til Norge. Men ting som midtkonsoll og dashbord sladrer om at dette ikke er noen premiumbil i utgangspunktet, mener Benny.

Vignale betyr blant annet mer eksklusive materialer og detaljer i interiøret. Ford har også jobbet mye med støydempingen.

Prisene er klare

– Vet du noe om prisene, det er det sikkert mange som lurer på!

– Helt klart! Jeg vil tro Ford har gått mange runder her, for de er avhengig av å treffe riktig med prisingen. I utgangspunktet synes jeg Vignale-tillegget høres litt drøyt ut, cirka 70.000 kroner ekstra i forhold til Mondeos topputgave Titanium +. Men samtidig blir ikke sluttsummene så ille.

– Det hele starter på 445.000 kroner, da er det sedan og den noe ukurante hybridutgaven. For 473.000 kroner får du den med 180-hesters diesel og Powershift-automat. Pristillegget for stasjonsvogn er for øvrig på 10.000 kroner. Du kan også få den med 210-hesters dieselmotor, eller 240-hesters bensin, men sistnevnte blir neppe noen bestselger.

Les også: S-Max kommer også som Vignale, les mer her:

Sparer mye penger

– Hva med 4x4, det er det jo mange i Norge som ønsker seg?

– Det kommer, og det er kanskje med den kombinasjonen at Vignale fremstår som mest attraktiv. Du får Vignale stasjonsvogn med 4x4, 180-hesters diesel og automatgir for 518.000 kroner. Da sparer du veldig mye penger, hvis du sammenligner med tilsvarende produkter fra Audi, BMW og Mercedes. Ja, også en tilsvarende utstyrt VW Passat vil nok fort bli langt dyrere, sier Benny, og legger til:

– Det er et sted her at Vignale må treffe. De som synes det blir litt for alminnelig å kjøre Passat eller kanskje Skoda Superb, men som ikke vil ha, eller ikke tar seg råd til, tysk premium. Så gjenstår det å se hvor mange det kan være snakk om her hjemme. Jeg synes uansett det er gøy med merker som forsøker å skille seg litt ut fra mengden.

Les også: Et annet luksusmerke er også i gang, les mer her

Hvitt er en av fire farger du kan få på Vignale. Her hjemme kommer det aller meste av salget til å være stasjonsvogn.

Lanseres i november

Vignale-modellene skal selges hos utvalgte forhandlere. I starten er det bare to av dem som er på plass, men antallet skal etter hvert opp i 15. De skal ha sin egen Vignale longue, og også tilby kundene ekstra oppfølging og service.

– Tanken er å tilby disse kundene en god dose ekstraservice, og gjøre bilholdet så ukomplisert som mulig. Det er blant annet snakk om egen kontaktperson hos forhandler, tett oppfølging og en egen app som skal gi tilgang til mange tjenester.

– Bilen jeg nå kjører, står altså på tyske skilter. Lanseringen her hjemme skjer ikke før i november. Så langt vil ikke Ford her hjemme si noe om salgsmål. Nå er fokuset først på «vanlig» Mondeo. Men det skal bli veldig spennende å se hvordan Vignale vil treffe i et norsk marked der mange velger påkostede utgaver når de kjøper nybil, avslutter Benny.

Vi kommer tilbake med test på Vignale om ikke lenge.

Les også: Dette er luksusbil i størrelse XXL

Ingen Mondeo-merker å se noen steder. Vignale skal brandes som egen merkevare.
Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus