Nå får du Volvo-klassikeren for småpenger

Volvo 940 ble produsert fra 1990 til 1998. Duger den fortsatt som bruksbil?
Volvo 940 ble produsert fra 1990 til 1998. Duger den fortsatt som bruksbil?
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kan en 17 – 18 år gammel 940 fortsatt fungere som bruksbil?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny! Volvo 940 er jo den siste bilen Volvo produserte med bakhjulsdrift. Derfor er jeg veldig sugen på en sånn. Er 940 blitt for gammel og må jeg forvente en god del reperasjoner og rust? Hva må jeg se etter for å få et bra eksemplar?

Benny svarer:

Heisann! Jo, Volvo 940 begynner så smått å bli en aldrende bil. Det må man kunne si om en modell som kom i 1990 (som 1991-modell) og som gikk ut av produksjon i 1998. Da het den S90/V90. Det er 17 år siden, det.

Men som de fleste andre Volvoer fra samme tid er dette solid redskap, og leter man opp et fint og velholdt eksemplar som har blitt tatt godt vare på, kan det fortsatt være bil igjen her.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Mange mener at 900-serien er den siste ekte Volvoen.
Mange mener at 900-serien er den siste ekte Volvoen.

Det finnes godt med slike biler til salgs, men mange har gått langt. Over 300.000 km er ikke uvanlig.

Ny var 940 en kostbar bil. Nå starter prisene på ca 10.000 kroner og oppover. Men skal man ha en slik bil, vil jeg nok anbefale å legge i kanskje 40.000 - 50.000 kroner i den.

Da skal du til gjengjeld kunne få en grei bil som gir deg et noenlunde forutsigbart og enkelt bilhold.

Volvo 850 T-5R: Denne bilen ble et vendepunkt for Volvo

Dette må du sjekke før kjøp

Mange mener at 900-serien er den siste ekte Volvoen.

Men det er jo slik med gamle biler at alt kan skje - når som helst. Volvo er ikke noe unntak i så måte.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så en grundig sjekk for kjøp er obligatorisk. Rust er nok den største fienden her. Hjulbuer, kanaler, gulv, nedkant av dører og alle platefalser er steder man må sjekke ekstra nøye.

Det mekaniske er forholdsvis enkelt, men en sjekk av bremser, hjuloppheng og forstilling hører så klart med. God servicehistorikk og en fersk EU-kontroll gjør heller ikke saken dårligere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En bil i god stand skal fortsatt kunne være driftsikker og ikke by på de helt store overraskelsene. Deler er stort sett billige og bilene er enkle å skru på om noe skulle skje.
På minussiden er det ikke til å komme fra at det har kommet en del nytt sikkerhetsutstyr, slik som ESP etc, som man bare kan glemme på så gamle biler som vi snakker om her.

i 1995 kom 940 med en ny motor som het B230FK, med lavtrykksturbo på 135 hk med blant annet underspylte stempler.En fin og fornuftig motor, som kanskje er min favoritt i 940 om man tenker daglig bruk og fornuft.

Om vi oppsummerer: Ja, Volvo 940 er en gammel bil, men ikke for gammel. Finner du en velholdt og fin bil, så er ikke jeg redd for å anbefale kjøp.

Ønsker deg lykke til!

Volvo 760: Luksus-Volvoen er blitt veteran!

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: