Meny

Vegvesenet har bestemt seg: Dette er de nye elbil-bokstavene

Snart er det slutt på nye EL-skilter i Norge, det har Statens vegvesen forberedt seg på en god stund.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Snart er det ikke flere nye EL-skilter igjen. Her er de nye bokstavkodene.

1. januar 1999 ble ordningen med EL-skilter innført i Norge. Siden har alle elbiler hatt denne bokstavkombinasjonen på skiltene sine.

Men det er det faktisk snart slutt på. Det eksplosive salget av elbiler i Norge, gjør nemlig at vi nærmer oss EL 99999. Og da må vi over på en ny bokstav-kombinasjon.

Norsk elbilforening har akkurat gått ut med en sterk oppfordring om at det bør bli EV, som også er forkortelsen for elbil på engelsk (Electric Vehicle).

Tidlig ute

– Norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt. Nå kan vi sørge for at skiltene også får internasjonal betydning. Vi ønsker derfor EV som neste skiltserie, sier Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu.

Men slik blir det neppe. Statens vegvesen har nemlig akkurat offentliggjort at «EK» vil bli den nye bokstavkoden for bilskilt i Norge.

– Salget av elbiler blir stort også fremover. Derfor har vi vært tidlig ute med å planlegge for de kommende årene. Både EK og EV er satt av for framtidige elbiler, sier Heidi Øwre i Statens vegvesen, i en pressemelding.

Nå er det klart: Noen av elbilfordelene forsvinner

Ikke noe felles system

Vegvesenets skiltserier ligger alfabetisk - og kjennemerkesystemet har flere fastsatte rutiner og prosedyrer.

«EK» vil representere «Elektrisk kjøretøy» og «ElektrisK».

Det er stor forskjell fra land til land hvordan elbiler og andre spesialkjøretøy registrerer – og det finnes intet felles system eller internasjonale bokstavkoder for elbiler. De fleste land har ikke egne bilskilt for elbiler.

Føler seg lurt etter elbil-kjøp

Motor
Populært

Velkommen til debatt

ABC Nyheter ønsker velkommen til debatt om det meste. Men vi krever at du er saklig og viser respekt for menneskene sakene handler om og dine meddebattanter. Regler for kommentering finner du her.

Tor Strand, redaktør.

comments powered by Disqus