Snart er disse skiltene brukt opp

Elbilsalget i Norge er rekordhøyt, det gjør også at nummerserien som starter på EL om ikke veldig lenge er oppbrukt.
Elbilsalget i Norge er rekordhøyt, det gjør også at nummerserien som starter på EL om ikke veldig lenge er oppbrukt.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Og da er spørsmålet: Hva bør bli det neste?

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Elbilene har en helt unik stilling i det norske markedet. En rekke særfordeler, der blant annet null avgift og ingen moms er med på å gjøre dem relativt sett rimelige i forhold til bensin- og dieselbiler, har gjort at ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn.

I 2015 er det så langt registrert rundt 17.000 elbiler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Dermed går det mot et salg på rundt 25.000, og en elbilbestand på mellom 65.000 og 70.000 ved utgangen av året.

Electric Vehicle

Alle elbiler i Norge har EL-skilter som gjør at de skiller seg ut fra de øvrige bilene på veiene. Det starter med EL 10000. EL 70000 er nå passert, og med dagens salgstempo er det ikke lenge til EL 99999. Og dermed har man også en utfordring. For hva skal erstatte EL-skiltene?

– Norske elbiler bør fortsette med lett gjenkjennelige registreringsskilt. Nå kan vi sørge for at skiltene også får internasjonal betydning. Vi ønsker derfor EV som neste skiltserie.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det sier Christina Bu som er generaslsekretær i Norsk elbilforening.

EV er forkortelsen for «electric vehicle» på engelsk. Det brukes også ofte som en betegnelse på elbil, på engelsk.

Dette er bilmerket som øker mest i Norge

Innført i 1999

– EV-skilt vil vende Norge mot resten av verden og vil kunne inspirere andre. Gjennom valg av skilt kommer Norges elbilsuksess enda tydeligere fram, sier Bu, i en pressemelding.

I Norge ble ordningen med EL-skilt på elbiler innført 1. januar 1999, da Kristelig Folkeparti, Venstre og Senterpartiet satt i regjering, og den har vært en stor suksess.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Slik feiret de elbil nummer 60.000

Praktiske fordeler

Elbilforeningen registrerer, også via sosiale medier, at temaet engasjerer norske elbilister.

– Vi er ikke i tvil om at EL-skilt er en viktig del av fortellingen om Norge og elbiler. Det legger vi også merke til i møte med utenlandske journalister. Ingen andre land har en tilsvarende ordning. Signaleffekten utad er sterk, i tillegg til at en egen skiltserie selvsagt har praktiske fordeler, sier Bu.

Foreløpig er EV reservert for bruk i Oslo. Innen man kommer så langt, er det 23 nummerserier som skal benyttes (i dag benyttes DP for øvrige personbiler).

Kjenner du igjen bilene? Her kan du teste deg selv!

Christina Bu i Norsk elbiforening mener EV er den rette bokstavkombinasjonen for elbilene når EL nå snart er oppbrukt. Foto: Norsk elbilforening.
Christina Bu i Norsk elbiforening mener EV er den rette bokstavkombinasjonen for elbilene når EL nå snart er oppbrukt. Foto: Norsk elbilforening.