Plutselig står bil-klassikeren der – høyt til værs
Bli med til et ganske eksotisk bilopphuggeri.
– Jøss, se der! Et klassisk bilopphuggeri, med bilene sirlig stablet. Her må vi stoppe!
Vi er på lansering av helt nye Renault Kadjar, kollega Trygve fra Motorbransjen og jeg. Ute på de ørkenlignende slettene utenfor Zaragoza, nord-øst i Spania.
Her har det blitt spilt inn en rekke westernfilmer, og det er ikke rart. Landskapet minner sterkt om det vi vanligvis forbinder med cowboyer og indianere på film. Men akkurat der vi står nå, handler det altså om kirkegård for biler.
Se hva Broom-Benny kom over hos høgger'n
Tørt og støvete
Vi stopper Renaulten og går ut. Inne i en åpen demonteringshall står Manuel og Raol.
De kan ikke et ord engelsk og lurer nok på hva vi gjør her med kameraene våre. Men ved hjelp av tegnspråk viser de at det er helt OK at vi tar bilder. Jeg får dem til å skrive ned navnene sine i notisblokken min, så fortsetter de å plukke deler av en gammel Ford Escort.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er tørt og støvete på den store tomten. Vinden pisker sand opp i luften. Det er på mange måter gode lagringsforhold for gamle biler, og her står det noen hundre stykker som har forlatt trafikken for siste gang.
Slik feirer en ekte bilopphugger jul
Spansk bilhistorie
Spanjolene er kanskje ikke mest kjent for å være et systematisk folkeslag, men på denne bilskroten råder det orden. De fleste bilene er sortert etter merke, og stablet oppå hverandre. I denne delen av verden er det ikke uventet at vi finner en klar overvekt at franske biler.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDet er mest Renault og Peugeot, men også en og annen Citroën. Litt for seg selv står en gammel Seat, fra lenge før Volkswagen kom inn på eiersiden. Et stykke spansk bilhistorie, akkurat den skulle jeg ønske noen kunne ha reddet. Men nei, den blir nok bare sett på som skrot.
– Hvorfor får vi ikke kjøpe Seat i Norge?
Også kjørt Volvo
Utvalget bærer preg av at Spania på mange måter er en ung nasjon på bilfronten. Lenge var egen bil ganske så utilgjengelig for folk flest. Så kom velstanden skyllende over landet, og bil ble allemannseie. Derfor er det ikke mange virkelig gamle biler her. Med dagens økonomiske situasjon, er det nok også slik at mange klarer å holde liv i bilene sine, nettopp med deler fra huggeren.
En Volvo S80 2,9 vitner om at også spanjolene har kjørt Volvo. Det må ha vært en dyr bil i sin tid! Lenger bort står en klassisk Mini, midt mellom noen andre småbiler.
Plutselig var disse bilene som sunket i jorden
Slitsomme liv
En knall gul Opel Calibra vekker oppmerksomhet, det designet har stått seg godt!
En tidlig Land Rover Discovery står det også her. Litt lenger bort en langt mer folkelig firehjulstrekker. Lada Niva var i sin tid en svært populær offroader i land med lav kjøpekraft, den er det også flere av her. Sannsynligvis har de levd ganske slitsomme liv, til det til slutt ikke var mer å hente.
Artikkelen fortsetter under annonsenBilbransjen kan være tøff. Det er den siste lille stabelen av biler vi går forbi et bevis på.
Her står det en bunke Rovere. En gang et stolt merke, nå er de konkurs, og disse eksemplarene blir nok heller ikke reddet.
Vi er tross alt på nybil-lansering, så snart må vi komme seg videre. Er du noen gang på disse kanter, anbefales absolutt et besøk hos en bilopphugger utenom det vanlige!