Dette kan bli en helt perfekt Norges-bil
Audi viser elektrisk SUV med rekkevidde på over 500 kilometer.
Ryktene har gått høyt – og lenge – og nå har Audi akkurat bekreftet at de om bare noen uker skal vise en svært spennende konseptbil.
Når bilutstillingen i Frankfurt åpner dørene i september, er en av de store nyhetene denne: Audis nye e-tron quattro-konsept.
Dette er første smakebit på både design og teknikk for modellen som skal komme på markedet i 2018.
Tesla-konkurrent
For elbil-landet Norge er dette spesielt interessant. Her hjemme er det flere tusen bilkjøpere som nå går og gleder seg til Teslas kommende Model X.
Det er en høyreist SUV, basert på knallsuksessen Model S. Elbil gjør at den har null avgifter, den har 4x4 og den har MYE plass. Akkurat det svært mange norske bilkjøpere ønsker seg. Men når Audien kommer, skal nok Model X få tøff kamp om kundene!
Produksjonen er i gang, les mer om Model X her:
Over 500 kilometer
Konseptbilen er designet ene og alene som en helelektrisk bil, og er første modell som følger Audis nye "Aerosthetics"-filosofi – hvor tekniske løsninger brukes sammen med kreative designløsninger for å minske bilens luftmotstand.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenBevegelige aerodynamiske elementer i fronten, på sidene og på baksiden av bilen vil forbedre luftstrømmene rundt bilen. Sammen med et optimalisert lukket understell vil det gi en CW-verdi på lave 0,25. Den lave luftmotstanden vil i stor grad bidra til at den elektriske rekkevidden blir over 500 kilometer.
Slik ser Audi for seg at interiøret skal bli i den nye el-SUV-en:
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenHer får du nesten elbil "på kjøpet"
Lavt tyngdepunkt
Konseptbilen er basert på Audis nye generasjon modulære plattform, noe som gir betydelig spillerom for ulike drivlinjer.
Størrelsesmessig vil den helelektriske SUV-en plassere seg mellom Audi Q5 og Audi Q7. Designet blir SUV-typisk med coupeaktig taklinje og dynamiske former.
Lithium-ion batteriet er plassert under kupeen, mellom akslene. Det gir bilen et lavt tyngdepunkt og en balansert vektfordeling, som igjen skal bidra til sportslig kjøredynamikk. Bilen får tre elektriske motorer, en på forakselen og to på bakakselen.
4x4
Til sammen utgjør de tre motorene quattro elektrisk firehjulsdrift. Erfaringen fra utviklingen av den elektriske sportsbilen Audi R8 e-tron er grunnlaget for denne drivlinjen.
Konseptbilen debuterer altså på den internasjonale bilutstillingen i Frankfurt i september. Da vil også flere detaljer slippes.
LES OGSÅ: Elbil-suksessen har fått en storebror