Kan være en kostbar bruktbil-felle

Dekket ser i utgangspunktet helt greit ut - men slitasjen er ekstrem på innersiden. Dermed slites det plutselig hull – og du punkterer. Skal du kjøpe bruktbil bør du være nøye når du sjekker dekkene.
Dekket ser i utgangspunktet helt greit ut - men slitasjen er ekstrem på innersiden. Dermed slites det plutselig hull – og du punkterer. Skal du kjøpe bruktbil bør du være nøye når du sjekker dekkene.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette må du sjekke før kjøp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvert år omsettes det langt flere bruktbiler enn nybiler på det norske markedet. Mange kjøper brukt i stedet for nytt for å spare penger.

Men samtidig er det noen ting du må passe på å undersøke, når du kjøper bruktbil. Hvis du ikke gjør jobben skikkelig, kan det nemlig fort dra på seg med uforutsette kostnader.

En ting det lønner seg å sjekke litt nøye er dekkene. Særlig på SUV-er eller biler med store og brede dekk. Her er nemlig risikoen for at det er ulike slitasje større enn på andre biler. Dessuten koster store dekk mye penger.

Les også: Stadig flere nybiler mangler reservehjul

Ser bra ut

La oss ta et eksempel. Andre generasjon BMW X5, som kom i 2007, kan blant annet leveres med 20" felger. Standard dekkdimensjon bak er da 315 mm. Det er svært brede dekk.

Det er ikke uvanlig at disse slites veldig ulikt. Mest vanlig er det at det er mye større slitasje på innsiden enn på utsiden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det gjør at et dekk som i utgangspunktet ser helt fint ut, kan være livsfarlig å kjøre med. Husk at en punktering i høy fart kan være en skummel og ubehagelig opplevelse, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

Les også: Derfor må stadig flere ha veihjelp på grunn av punktering

Firehjulskontroll

Årsaken til at slitasjen blir så feil, kan være alt fra feil hjulstilling, dårlig balanse i dekket og feil lufttrykk.

– Men det mest vanlige her, er faktisk at hjulstillingen ikke stemmer. Da må en få tatt en såkalt firehjulskontroll. Da måles spissing, camber og caster på alle fire hjul – de forskjellige vinklene hjulene har i forhold til bil og veibane. Det utføres altså både en bakstillingskontroll og en forstillingskontroll. Det koster ikke all verden, og etter justeringen der blir alle dekkene stående slik de skal være, sier Broom-Benny.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Store deler av dette dekket tåler å en god stund til.
Store deler av dette dekket tåler å en god stund til.

Han mener at det kan være lurt å gjennomføre en en slik kontroll en gang eller to i året, gjerne i forbindelse med dekkskift.

– Særlig biler som har store felger og brede dekk er det nødvendig å gjøre det litt ofte på.

Lufttrykket viktig

Ujevn slitasje kan også ha med feil lufttrykk å gjøre. Dette sjekker du ved å lese i instruksjonsboka til bilen. Det brukes ulikt trykk avhengig av hvor mange som sitter i bilen.

Men helt innerst har slitasjen vært så voldsom at hele dekket er flerret opp.
Men helt innerst har slitasjen vært så voldsom at hele dekket er flerret opp.

– Her er det mange som ikke bryr seg. En går gjerne utifra at det er riktig lufttrykk, så lenge det ikke rister eller humper. Men små justeringer slik at lufttrykket blir helt riktig, bidrar også til å hindre feil slitasje, bedrer komforten og senker drivstofforbruket.

Les også: Børge skiftet dekk - så skjønte han at noe var galt

Bør bytte alle dekkene samtidig

Dekk som ikke slites jevnt utgjør både en risiko og en betydelig kostnad.

– Ved å sjekke dekkene litt nøye, kan du avsløre både feil i hjulstillingen og sikre deg mot en unødvendig ekstrakostnad. En skulle kanskje tro at dette var noe alle gjorde. Men det er helt klart mange som synder mot noe så banalt enkelt som å ta en grundig sjekk av hvert av dekkene på bilen. Det er skikkelig frustrerende å skifte et dekk som i utgangspunktet er helt fint, men som er fullstendig spist opp på innsiden. Og husk, på biler med firehjulsdrift anbefaler en å bytte alle fire hjulene samtidig, ikke to og to, påpeker Benny.

Les også: Joda, slik kan du faktisk punktere