Billegenden fornyes

Dette er de første offisielle bildene av nye Porsche 911 som vises til høsten.
Dette er de første offisielle bildene av nye Porsche 911 som vises til høsten.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Akkurat nå testes nye Porsche 911 i Sør-Afrika. Se de første bildene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den ble vist første gang høsten 1963 og siden har den legendariske sportsbilen med hekkmotor og det ikoniske utseende gått sin seiersgang. 911-modellen har nå passert 50 år og vært både en stor suksess og en eventyrreise for den tyske sportsbilprodusenten.

820.000 biler hadde blitt produsert av ikonet fram til 50-årsjubileet. Og det er slett ikke over enda. Snarere tvert i mot.

Testes i Sør-Afrika

Det er 911-modellen som kom i 2011, og som internt kalles 991, som nå skal få en liten oppdatering.

Porsche har selv sluppet bildene fra testkjøringen som foregår på tildels tøffe veier i Sør-Afrika akkurat nå.

Som forventet har ikke Porsche gjort de helt store krumspringene rent estetisk. Man må nesten være kjenner for å skille ny fra gammel modell. Evolusjon er et langt riktigere ord enn revolusjon her...

Bruktbiltest av Porsche 911 3,2 Carrera

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Strammes opp

Porsche har ikke gjort de helt store krumspringene med billegenden.
Porsche har ikke gjort de helt store krumspringene med billegenden.

Noe av det første man legger merke til forfra er at LED-lys stripene i støtfangeren har blitt smalere. Støtfangerene både foran og bak er redesignet med nye luftinntak / utslipp.

LED-baklyktene er også nye og det samme er dørhåndtakene.

Det kan dessuten, på noen av bildene, se ut som om de to eksosrørene er flyttet nærmere midtpartiet på bilen. Om dette gjelder alle, eller bare noen modeller, vites ikke.

Om vi skal tro ryktene, sier disse at lamellene i grill/luftinntak foran nå kan reguleres, slik at de eventuelt kan stenges ved behov. Dette gir bedre aerodynamikk og lavere forbruk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Innvendig får den ratt i 918 Spyder-stil. Nytt er det også at den har fått bryter på rattet, hvor du kan velge mellom forskjellige kjøremodus.

Ny, større skjerm til det oppdaterte infotainmen systemet er på plass.

Porsche 911 Targa: Denne skal bare ti nordmenn kjøpe årlig

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange rykter rundt motorene

Også innvendig er det gjort endringer blant annet på ratt og infotainmentskjermen. Sistnevnte er blitt betydelig større.
Også innvendig er det gjort endringer blant annet på ratt og infotainmentskjermen. Sistnevnte er blitt betydelig større.

Når det gjelder de tekniske holder Porsche kortene tett til brystet. Men ryktene florerer. Det antas at motorene vil bli mindre i slagvolum enn de vi finner i dagens 991, som er på henholdsvis 3,4 og 3,8-liter.

Det snakkes nå om en 2,7-liter med turbo på rundt 370 hk i Carerra, mens Carerra S trolig får en versjon av dagens 3,4-liter på rundt 420 hk. også denne vil nå få turbo.

Tradisjon tro snakker vi boksermotor på seks sylindre. Enn så lenge. Det er grunn til å tro at den kan komme med en firesylindret motor etter hvert også.

Hva som skjer med dagens Turbo-modell blir spennende å se, nå som grunnmodellene trolig også får turbo. Men det spekuleres i at en omarbeidet versjon av dagens 3,8-lite vil bli å finne under motorlokket. Om benevnelsen fortsatt blir "Turbo" er uvisst.

Porsche 911: Dette var bilen drømmedama skulle hatt ..

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vises i september

Nytt: Nå kan du velge kjøre-modus via en bryter på rattet.
Nytt: Nå kan du velge kjøre-modus via en bryter på rattet.

Den oppdaterte Porsche 911 skal vises offisielt på bilutstillingen i Frankfurt i september.

Der skal Broom også være tilstede, så om vi ikke får flere nyheter om sportsbillegenden å bringe til torgs før den tid, vil du i alle fall få de da.

Les vår test av Porsche 911 Turbo her:

På cabrioleten bakerst ser men godt eksosrørene som nå er mer midtstilte, men det ser ikke ut som om det gjelder alle modellene.
På cabrioleten bakerst ser men godt eksosrørene som nå er mer midtstilte, men det ser ikke ut som om det gjelder alle modellene.


Les også: Gammel familiebil mot italiensk superbil = rått parti, eller?