Dette må være Norges mest tungsolgte bruktbil

Det er ikke enkelt å selge sjelden luksusbil i Norge. Denne har gått runden mellom en rekke bilforhandlere, nå har den havnet i Tromsø. Faksimile: Finn.no
Det er ikke enkelt å selge sjelden luksusbil i Norge. Denne har gått runden mellom en rekke bilforhandlere, nå har den havnet i Tromsø. Faksimile: Finn.no
Artikkelen fortsetter under annonsen

Landets eneste Maybach har gått en rundgang mellom ulike forhandlere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Schibsted-eier Tinius Nagell-Erichsen slo skikkelig på stortromma da han kjøpte nybil tilbake i 2005.

Han bladde nemlig opp over seks millioner kroner for det som skulle vise seg å bli Norges eneste Maybach. Bilen var spekket med alt det Mercedes-konsernet kunne komme opp med av luksus. Og den vakte naturligvis stor oppsikt den gangen.

Les også: Maybach ble ingen suksess, til slutt ble merket nedlagt

Gått rundgang

Etter at Tinius gikk bort, havnet bilen i bruktmarkedet. Og der har den vært – lenge!

Vi i Broom har omtalt den flere ganger, etter hvert som bilen har gått en rundgang mellom en rekke forhandlere.

Første gang vi skrev om den var høsten 2011. Da sto bilen hos Porsche Center i Oslo. Den hadde 57.000 kilometer på telleverket, prisforlangende var to millioner kroner.

Etter det har den altså vært innom en rekke bilforhandlere, tilsynelatende uten at noen kjøpere har nappet på den.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Norges mest berømte bruktbil har blitt hvit

Baksetet i Maybachen er ikke noe dumt sted å være.
Baksetet i Maybachen er ikke noe dumt sted å være.

Foliert hvit

Sist vi skrev om bilen, sto den i Larvik. Da hadde den sorte Maybachen også blitt foliert hvit, uten at det så ut til å gi noe rush av potensielle kjøpere.

Nå har den forflyttet seg igjen, og havnet i Tromsø. Kilometerstanden er nå på 72.000, og prisforlangende er 1.902.500 kroner.

Nå skulle man kanskje tro at markedet for en bil som dette er enda mindre langt nord i landet, men det har ikke stoppet Biltrend i Tromsø fra å ta den inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Klikk her for å se annonsen på bilen

Byttet mot cabincruiser

– Vi hadde en litt større cabincruiser hos oss som vi ikke hadde noen særlig respons på. Så fikk vi en forespørsel om vi ville bytte den med denne, sier Eindride Hansen hos Biltrend, til avisen Nordlys.

Biltrend skal ha byttet den til seg for å få litt rullering i butikken. Til Nordlys sier Eindride Hansen er det bedre å ha en bil stående lenge under tak, enn en cabincruiser liggende til kai over lengre tid.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Her står den tørt og fint, og mange er nok nysgjerrig. Kanskje skal vi rullere litt på hvor den står, slik at den sendes til Sortland og Harstad også, sier selgeren.

Les også: Millionbilen har stått forlatt i fire år

Maybach ble ingen suksess for Mercedes-konsernet, det endte med at de ble lagt ned som frittstående merke.
Maybach ble ingen suksess for Mercedes-konsernet, det endte med at de ble lagt ned som frittstående merke.

Spinnvill

De som har lest om denne bilen tidligere får ha oss unnskyldt, men vi nevner igjen at det er en spinnvill V12-motor under panseret. Den byr på hele 551 hk - og har pustehjelp fra en biturbo.

Det er nok til å sikre at denne digre doningen virkelig sparker fra ut av lyskrysset - men naturligvis på en måte som er en luksusbil verdig.

Les også: Denne raringen er skreddersydd for styrtrike sjeiker

Mye utstyr

Utstyrslisten er som seg hør og bør lang som et vondt (eller godt!) år. Her er noe av det som er på plass:

  • Distronic (avstandsmåler på cruisecontrol)
  • Varme og kjøling i setene foran og bak
  • Massasje i setene foran og bak
  • TV foran + 2 stk bak
  • Bord bak
  • Elektrisk bagasjelukeåpner og lukker, selvfølgelig
  • Bixeonlykter med Maybach-logo
  • Elektrisk gardin i bakrute
  • Instrumenter i taket bak, passasjerene kan følge med på temperatur, klokke og hvor fort det går.

Samtidig er det nok ikke til å komme fra at bilen begynner å bli gammel. Det vises særlig i interiøret, som ikke er på høyde med moderne luksusbiler. Det er nok slett ikke umulig at denne kommer til å bli stående en god stund til, før en eventuell kjøper dukker opp.

Les også: Hemningsløs luksus? Sjekk denne!

Interiøret avslører at dette ikke akkurat er siste nytt lenger.
Interiøret avslører at dette ikke akkurat er siste nytt lenger.