Det er en grunn til at den knuser konkurrentene

Volkswagen Passat får du i et utall versjoner, mange har både mye krefter, mye utstyr og firehjulstrekk. Men denne testbilen er av den lagt mer nøkterne typen.
Volkswagen Passat får du i et utall versjoner, mange har både mye krefter, mye utstyr og firehjulstrekk. Men denne testbilen er av den lagt mer nøkterne typen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er VW Passat i «lavpris-versjon». Les testen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volkswagen Passat rullet inn i helt ny generasjon rundt årsskiftet, og mottagelsen har vært akkurat som ventet. Tommel opp i omtrent samtlige tester. Den ble kåret til Årets Bil 2015 i Europa, og her hjemme er den som vanlig klassens bestselger.

Ja, det er nesten så det blir litt kjedelig. Hva er det egentlig Volkswagen har skjønt, som mange av konkurrentene tydeligvis ikke har?

Tidligere har vi testet flere påkostede Passat-utgaver. På lanseringene er det nesten uten unntak toppmodellene som står til disposisjon. Da er det også lett å la seg lure litt. Mye fint utstyr og eksklusive materialer, kan få ganske ordinære biler til å fremstå som mer attraktive enn de egentlig er.

Men her har vi en litt uvanlig testbil. Vi snakker Passat stasjonsvogn i Businessline-utgave. Under panseret: En 1,6-liters dieselmotor på 120 hestekrefter. Business betyr at utstyrspakken er temmelig nøktern, og bilen er heller ikke fullstappet med ekstrautstyr ut over dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Startprisen er på 369.600 kroner. I tillegg har testbilen metallic lakk (5.600 kroner), transportpakke (blant annet svingbart hengerfeste, fjernbetjent parkeringsvarme og nettingvegg/bagasjeromsnett) til 17.600 kroner og såkalt businesspakke (6,5-tommers navigasjon, USB og ryggekamera). Sistnevnte kommer på 9.100 kroner.Dermed ender «sluttsummen» på 401.900 kroner.

Da snakker vi stor stasjonsvogn til gunstig pris. En typisk firmabil, eller bil for privatpersoner som klarer å holde seg i skinnet, både når de velger motor og utstyr. Og den bør også være en bra målestokk på hvor bra denne Passaten egentlig er.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Mer enn 100.000 nordmenn har kjøpt Passat

Stramme linjer preger Passat, også bakfra.Stramme linjer preger Passat, også bakfra.

Hvordan er den å kjøre?

Det ligger mange tusen timers beregninger og kalkyler bak kjøreegenskapene til denne bilen, og slike ting bommer man naturligvis ikke på hos Volkswagen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det handler om et nøye utregnet kompromiss mellom det som er viktig for målgruppa. Kjøreegenskapene er presise, men ikke sportslige på noen måte som kan skremme bort noen kjøpere. Snarere tvert imot. Her er det fokus på komfort og gode landeveisegenskaper. Her imponerer Passaten.

Her er det 1,6-liters diesel under panseret.Her er det 1,6-liters diesel under panseret.

Understellet svelger unna ujevnheter, og god støydemping er med på å underbygge følelsen av komfortabel landeveiscruiser.

Motoren setter klare begrensninger for den store kjøregleden. 120 hestekrefter blir nå en gang ikke veldig mye i en stor stasjonsvogn med egenvekt på 1.425 kilo. Men det er ingen problemer å henge med trafikken, heller ikke foreta forbikjøringer så lenge man planlegger litt.

Førermiljøet er ryddig og funksjonelt. Det er vanskelig å ikke finne seg til rette her. Akkurat slik VW vi at det skal være. Forsetene er svært gode, regulerbar lengde på sitteputa er ikke opplagt i en såpass rimelig utgave som dette, men det er på plass. Pluss også for mange praktiske oppbevaringsrom.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Håkon har en Passat fra 1975

Bagasjerommet er rett og slett gedigent, her er det bare å lempe inn.Bagasjerommet er rett og slett gedigent, her er det bare å lempe inn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvordan er plassen?

Passat har vokst jevnt og trutt i generasjon eller generasjon. Nå snakker vi nesten storbil-størrelse. Lengde på 476 centimeter og bredde på 183, forteller sitt om at dette er en diger stasjonsvogn. Kupéen er svært rommelig. To voksne har all den plassen de trenger i baksetet, det er også mulig å sitte tre der, hvis man ikke stiller altfor store krav til bredden.

Mine to store barnestoler går rett inn, med veldig godt beinplass til ungene. Men å sitte mellom dem, blir en trang opplevelse. Helt på flerbruksbilnivå er Passat altså ikke.

Bagasjerommet er et av klassens største. Det ser digert ut når du åpner bakluka (som er manuell på testbilen), og det er også svært praktisk innredet. Hele 650 liter kan du stappe inn her. Det er et imponerende høyt tall.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: En Skoda er faktisk enda større

Stoffseter og relativt sparsomt med ekstrautstyr forteller at vi sitter i en rimelig Passat-utgave.Stoffseter og relativt sparsomt med ekstrautstyr forteller at vi sitter i en rimelig Passat-utgave.

Finest utenpå eller inni?

Når jeg sitter på hjemmekontoret mitt og kikker på Passaten som står utenfor, slår den meg at den ser veldig alvorlig og seriøs ut. Særlig fronten, med stramme og skarpe lykter, og den brede grillen mellom. Hele designet er preget av minimalistisk enkelhet og minst mulig staffasje.

Hvis denne bilen hadde vært en person, tror jeg han (ja, dette er en han!) hadde jobbet som byråkrat. Han hadde gått i nystrøken skjorte, men neppe slips. Og han hadde vært særdeles opptatt av å følge reglene. Alltid. Den sølvgrå fargen understreker det nøkterne preget. I hvitt, svart eller en litt knall farge, ser Passat hakket mer leken ut.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er ikke mange sprell innvendig heller. Det er rene og funksjonelle linjer her også. Det mest karakterisiske er de sammenhengende friskluftdysen fra midtkonsollen og ut til passasjerdøren. Den tar igjen designet fra grillen, og er slik sett en ganske kul detalj. Materialvalget gjenspeiler også prisen. Det ser ikke billig ut, men sammen med stoffsetene, er helhetsinntrykket helt klart nøkternt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den er gammel, men fortsatt ganske god

Går den bra?

DSG-automaten kler virkelig bilen.DSG-automaten kler virkelig bilen.

Under det grå panseret jobber som sagt en 1,6-liters TDI-diesel på 120 hestekrefter. Dreiemomentet på 250 nm gjør at den fint henger med øvrig trafikk, og motoren har greit med krefter der du trenger dem mest, til mellomakselerasjoner.

Men når det er sagt: Noen rakett er dette naturligvis ikke. Den bråskynder seg ikke fra fra 0- 100 km/t. Det tar 11 sekunder blank. DSG-automaten girer silkemykt og henter ut det beste fra motoren. Likevel ville vi helt klart vurdert mer krefter. Både fordi bilen i seg selv kler det, og fordi det vil gi litt mer kjøreglede. Slik det er nå, får du veldig følelsen av at du har kjøpt spareversjonen, den virkelig, virkelig fornuftige Passaten. Og det har du jo.

Forbrukstallene er imponerende. Den store bilen nøyer seg med et snittforbruk på 0,45 liter/mil. På landevei er den helt nede i 0,37 liter/mil. CO2-utslippet forteller også sitt om alt som har skjedd på dette området det siste årene: 104 gram/km.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Denne Passaten koster 120.000 kroner – ny!

Passat er bestselgeren i klassen, og det er ikke noen ufortjent posisjon.Passat er bestselgeren i klassen, og det er ikke noen ufortjent posisjon.

Hva er konklusjonen?

Veldig mange av dagens VW-produktene er en real utfordring for oss som skriver om nybiler. Rett og slett fordi det er så lite å sette fingeren på.

Bilene er resultatet av omfattende utvikling og forskning, med et voldsomt fokus på detaljer. Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene. De har veldig få, om noen, svakheter. Dermed er det også lett å ramle i den litt meningsløse fella der man for harde livet forsøker å finne ett eller annet å sette fingeren på.

For Passats del er det sannelig ikke lett. Testbilen kan kritiseres for litt svak motor og noe billigfølelse i interiøret, men samtidig snakker vi altså om stor stasjonsvogn som i utgangspunktet koster 369.000 kroner. Da blir det egentlig tull å klage på slike ting.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Enten du er selger og skal kjøre lange avstander i jobb, eller skal bruke den som familiebil med barnevogner og akebrett og sparkesykler til og fra barnehagen: Dette er en tvers gjennom kompetent bil. Den leverer på alle de punktene du forventer det. Mye plass, praktiske egenskaper, god komfort og lavt forbruk. Det den med rette kan beskyldes for å mangle litt av, er personlighet og særpreg. Men samtidig: Det er det ikke mange konkurrenter i samme prisklasse som gjør heller. Du finner ikke mange stasjonsvogner til 400.000 som er like gjennomført kompetent som denne.

Les også: Se hva som plutselig dukket opp på motorveien

Skal du ha stor stasjonsvogn til en relativt hyggelig pris? Da kan Business-utgaven av Passat absolutt være noe å tenke på.Skal du ha stor stasjonsvogn til en relativt hyggelig pris? Da kan Business-utgaven av Passat absolutt være noe å tenke på.

VW PASSAT 1,6 TDI BUSINESS

  • Motor: 1,6-liters diesel
  • Effekt: 120 hk, 250 nm
  • Forbruk: 0,45 liter/mil
  • 0-100 km/t: 11sekunder
  • Toppfart: 204 km/t
  • Bagasjerom: 650 liter
  • Lengde/Bredde/Høyde: 476/183/142 cm
  • Pris: Fra 369.600,-
  • Pris testbil: 401.900,-