Nå trekker Qoros seg ut fra Europa

Qoros har ikke lyktes så langt, hverken i Kina eller i vår del av verden. Nå tar de konsekvensen av det, og forlater det europeiske markedet.
Qoros har ikke lyktes så langt, hverken i Kina eller i vår del av verden. Nå tar de konsekvensen av det, og forlater det europeiske markedet.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Salget går mildt sagt trått.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Qoros er en av de mest spennende nykommerne i bilbransjen de siste årene. Det Kina-baserte selskapet ble grunnlagt i 2007, med store ambisjoner.

Å starte på scratch med en helt ny merkevare i denne bransjen, blir regnet som svært dristig. Qoros ambisjon har vært å bli store hjemme i Kina, samtidig som de tidlig skulle ut på det internasjonale markedet.

Svært god start

Selskapet eies 50/50 av den kinesiske bilprodusenten Chery og Israel Corporation. Bak sistnevnte står den London-baserte milliardæren Idan Ofer, en mann som er kjent for å tenke stort.

Qoros lanserte sin første modell på bilutstillingen i Genéve i 2013. Qoros 3 fikk en svært god start da den fikk nesten oppsiktsvekkende gode resultater i krasjtesten hos Euro NCAP. Her har mange andre biler fra Kina sviktet, Qoros gikk ikke i den fella.

Så har da også selskapet hentet inn en rekke nøkkelpersoner med lang erfaring fra bilbransjen. De fleste kommer fra tysk bilindustri, tidligere Saab-ansatte har det også vært mange av.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les mer: Denne krasjen er historisk

Trått i Europa

Men store ambisjoner til tross: Så langt har det gått veldig trått for Qoros. Fabrikken deres i kinesiske Changshu har en produksjonskapasitet på 150.000 biler. I fjor skal de ikke ha solgt mer enn 7.000 eksemplarer. I 2015 har det gått litt bedre, men 2.500 biler i årets tre første måneder er likevel et svært lavt tall.

Og det går fryktelig trått i Europa også. Slovakia har fungert som et testmarked for Qoros i vår del av verden. Planen har vært å starte her, og så utvide raskt til flere land etter hvert som modellutvalget vokser.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Men etter bare 51 solgte biler i fjor, har Qoros tydeligvis innsett at dette blir tøffere enn de trodde.

Volvos bestselger skal også komme fra Kina

Har ikke noe valg

Nå kommer nemlig nyheten om at Qoros kaster kortene, og trekker seg ut av Europa.

Tidligere i år ble bransje-veteranen Paul Murtaugh hyret inn som ny toppsjef. Han har tidligere blant annet ledet General Motors i Kina i hele 16 år. Og han har vært tydelig på at selskapet har vært altfor ambisiøse når de har forsøkt å slå gjennom i Kina og Europa samtidig.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nå tar han konsekvensen av det. Innen bilbransjen blir det regnet som et klart nederlag for Qoros, men i praksis har nok ikke selskapet noe valg. Pengene renner ut av kassen, og det er helt avgjørende å få opp produksjon og salg – kjapt. Og da er det nok tross alt lettere å lykkes i Kina, enn på det svært krevende europeiske markedet.

SUV-nyhet

Etter milliardinvesteringer, har Qoros i dag tre bilmodeller, ambisjonen er å vokse til fem. i løpet av kort tid.

Tidligere i år viste de en konseptbil som blir svært viktig. 2 SUV PHEV Concept er en kompakt SUV som debuterte på bilutstillingen i Shanghai.

Denne bilklassen vokser nå raskt over store deler av verden. Qoros håper å få sin del av kaka, samtidig som designet skal fungere som en imagebygger. For en ukjent bilprodusent er det neppe dumt å skille seg fra mengden. Det er ventet at flere designelementer fra denne skissen blir med over til framtidige modeller fra merket.

Denne Kina-bilen skal bygges i Europa

Det nye SUV-konseptet fra Qoros viser at de nå satser på design som skal skille seg mer fra mengden. Det kan nok også trengs, for å skape mer oppmerksomhet rundt merket.Det nye SUV-konseptet fra Qoros viser at de nå satser på design som skal skille seg mer fra mengden. Det kan nok også trengs, for å skape mer oppmerksomhet rundt merket.

LES OGSÅ: Denne må kanskje skifte navn